فرضیه ها را شلاق نزنید! / لفته منصوری

هنوز تنور انتخابات به اندازه کافی داغ نشده است. هر چه به تاریخ برگزاری انتخابات نزدیک تر می شویم. نبض سیاسی و اجتماعی جامعه تندتر می زند. بازیگر جدیدی که در انتخابات پیش رو، معادلات تبلیغاتی و انتخاباتی را تغییر داده، فضای مجازی است. علیرغم اخطارهای مسئولان مبنی بر کنترل اوضاع فضای مجازی و برخورد […]

هنوز تنور انتخابات به اندازه کافی داغ نشده است. هر چه به تاریخ برگزاری انتخابات نزدیک تر می شویم. نبض سیاسی و اجتماعی جامعه تندتر می زند. بازیگر جدیدی که در انتخابات پیش رو، معادلات تبلیغاتی و انتخاباتی را تغییر داده، فضای مجازی است. علیرغم اخطارهای مسئولان مبنی بر کنترل اوضاع فضای مجازی و برخورد با متخلفان، اثری از بهبود اوضاع نمی بینیم. برخی از کاندیداها و حامیان آنها سوار بر توسن فرضیه ها چنان می رانند، گویی که هیچ مانع و رادعی نمی بینند!

پژوهش گران می گویند فرضيه گمانى است موقتى که درست بودن يا نبودنش بايد مورد آزمايش قرار گيرد. این حدسیات و تصاویر ذهنی که برخی کاندیداها و حامیان پروپاقرص آنها مبتنی بر خیالات، مشهورات و منقولات ساخته و بر علیه رقیبان خود در فضای مجازی رها می کنند؛ زیبنده ی یک جامعه ی اسلامی و انقلابی نیست. حقیقت این است اگر گفتمان انتخاباتی مبتنی بر نقاط تفاوت و افتراق افراد و گروه‌های گوناگون یک جامعه درباره برنامه‌ها، سیاست‌ها، دیدگاه‌های سیاسی، خواسته‌ها و مطالبات در اولویت، طبقه اجتماعی، سبک زندگی و جایگاهی که افراد در قشربندی اجتماعی دارند؛ شکل گرفته و مطرح می شود.

این به تنهایی نشاندهنده ی پویایی و نشاط جامعه است و منجر به تقویت کارکردهایی از قبیل گسترش مشارکت سیاسی، ایجاد مشروعیت، یکپارچگی ملی، مدیریت منازعات، آموزش‌های سیاسی و جامعه‌پذیری سیاسی خواهد شد. اما این وضعیت با روند موجود در برخی گفتمان های انتخاباتی که در فضای مجازی مطرح می شود، سازگاری ندارد. ما در آستانه ی انتخابات به مدارا و رواداری اجتماعی نیاز داریم.

رواداري مفهومي است که هم زيستي توأمان با آرامش و آسايش را براي صاحبان انديشه هاي سیاسی و اجتماعی متفاوت فراهم مي آورد. در واقع رواداري عبارت است از پذيرفتن اينکه اعتقادات و فرهنگ ديگران شايسته ي احترام است، خواه (از نظر ما) صحيح باشد و يا نباشد. بر فرضیه ها شلاق نزنید! فرضیه ها اسب های سرکش نیستند! فرضیه ها حاملان اندیشه های موقتی شما هستند! صدق و کذب فرضیه ها در متن و بطن جامعه برملا خواهد شد! انتخابات به پایان خواهد رسید و ما همچنان باید به ارزش های یکپارچه دینی و ملی خود افتخار کنیم!

اهواز – لفته منصوری