آیت الله کعبی : فعالیت حزبی مهمترین عامل نظارت بر قدرت و مطالبه حقوق شهروندی است / دلیل عدم موفقیت احزاب اینست که قانون انتخابات ما حزبی نیست

اشاره : هفته گذشته و همزمان با ایام عید سعید فطر جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی خوزستان جهت تبریک عید به محضر آیت الله دکتر شیخ عباس کعبی استاد دانشگاه تهران و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری رفتند.در این دیدار عیدانه جمعی از افراد حاضر در نشست به بیان دیدگاههای خود پیرامون […]

اشاره : هفته گذشته و همزمان با ایام عید سعید فطر جمعی از فعالان فرهنگی و اجتماعی خوزستان جهت تبریک عید به محضر آیت الله دکتر شیخ عباس کعبی استاد دانشگاه تهران و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری رفتند.در این دیدار عیدانه جمعی از افراد حاضر در نشست به بیان دیدگاههای خود پیرامون مسائل و مشکلات استان بویژه فقدان سند راهبردی توسعه ،محدودیت فعالیت های سیاسی ، وجود تبعیض و نابرابری در توزیع فرصت ها و ثروت و همچنین عدم رعایت اصل شایسته سالاری و استحقاقات انتخاباتی در بکارگیری مدیران استان پرداختند که با استقبال آیت الله کعبی مواجه شد.وی با تبریک و شادباش عید سعید فطر به عموم مسلمانان بویژه مردم شهید پرور و ولایتمدار خوزستان و همچنین جمع حاضر به تشریح اهمیت فعالیت تشکیلاتی و حزبی در راستای مطالبه حقوق شهروندی و ترغیب شهروندان به انجام تکالیف شهروندی و نیز آسیب های موجود برای فعالیت های حزبی در ایران پرداخت.

0

 ایت الله کعبی در پاسخ به سخنان یکی از حاضران در خصوص وجود تبعیض و پاره ای مشکلات گفت : من همراه شما هستم هم در درک مشکلات ، هم در لمس ، هم در ارزوها و هم راه حل ها و هم در حرکت به سمت ساختن جامعه ای ماتناسب با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و تعالیم دینی که در آن همه شهروندان با عزت و آرامش و پیوند عمیق با ولایت زندگی کنند.

استاد دانشگاه تهران پیرامون حقوق و تکالیف شهروندی از نگاه اسلام افزود: هر شهروند تکالیف و حقوقی دارد.ما عرب ها تکالیف شهروندی را به بهترین شکل در قبال نظام اسلامی انجام داده ایم .مردم ما وفاداری و ولایتمداری را با خون خود و شهدایشان ثابت کرده و نشان داده اند. اما این مردم حقوق شهروندی هم دارند. نباید در اعطای حقوق شهروندی نباید تبعیضی میان یک خوزستانی و اصفهانی و تهرانی باشد. حضور گسترده در انتخابات و راهپیمایی ها از جمله تکالیف بزرگی است که مردم عرب بخوبی طی 35 سال آنها را در برابر نظام انجام داده اند

حقوق بشر بالاترین حقوق شهروندی است.حقوق شهروندی را نباید گدایی کرد

نماینده مجلس خبرگان رهبری سپس به تبین حقوق شهروندی بویژه در استان پرداخت و اظهار داشت :  رفع فقر ، تبعیض و فساد و ایجاد عدالت و برابری میان شهروندان بدون توجه به گرایش سیاسی و قومی آنها از حقوق اساسی مردم است که نظام و مسولان باید در مسیر تحقق آن گام بردارند. از حقوق دیگر این مردم داشتن امنیت در تمام ابعاد اعم از اجتماعی ، فکری و سیاسی است. خدمات رسانی به این مردم از سوی موسسات عمومی و دولتی بدون تبعیض بویژه در استخدام ها و توزیع اعتبارات و فرصت هاست.باید بدانیم که حقوق بشر بالاترین حقوق شهروندی است محرومیت و تبعیض نشانه سوء تدبیر و گسترش آن موجب از بین رفتن قاعده مردمی مدیران و حاکمیت می گردد.مدیری که جامعه خود را گرفتار محرومیت و تبعیض می بیند باید خواب را برخود حرام کند.البته از یاد نبریم، حقوق شهروندی را نباید گدایی کرد و باید با قدرت و در قالب قانون و از رهگذر فعالیت تشکیلاتی و وادار ساختن قدرت به پاسخگویی آنها را استیفا نمود.

در حوزه متطقه ای فعالیت بدون حزب منجر به غلبه قاعده الحق لمن غلب و قانون جنگل می شود

آیت الله شیخ عباس کعبی با تاکید بر نقش برجسته مردم در ساخت قدرت نظام جمهوری اسلامی و اهمیت احزاب در راستای تحقق حقوق شهروندی و نظارت بر قدرت گفت : مسولان باید بدانند ساخت قدرت در جمهوری اسلامی مردمی است. تقویت و شکل گیری فعالیت حزبی مهمترین عامل نظارت بر قدرت و مطالبه حقوق شهروندی است.احزاب موجب شفافیت کارکردها و گفتمان ها می گردد. در نبود احزاب ، فردمحوری جایگزین می شود و فرد محوری به شکل گیری باندهای سیاسی منتهی می شود.با باندهای سیاسی و در سایه فرد محوری نمی توان مشکلات حاد مانند تبعیض را حل کرد بلکه حزب توانمند می تواند حاکمیت را به پاسخگویی وا دارد.

وی اضافه کرد :  حزب هم می تواند تکالیف شهروندی را انجام دهد هم حقوق شهروندی را مطالبه کند. گاهی برخی افراد بدنبال تشکل ها و گروهها و تجمع ها هستند و فقط درصدد فشار به قدرت هستند اما در نهایت قربانی احزاب بزرگ می شوند و در نهایت هم مردم را قربانی می کنند. اگر حزب نباشد فردا در انتخابات یکی ادعای اصلاح طلب بودن می کند اما وقتی به مجلس می رود سر از جناح دیگری درمی اورد که پاسخگو نیست.حزب فرد را شجاع بار می آورد و از بیان دیدگاه خود هراس ندارد.
راه حل مشکل ما حرکت به سمت فعالبت حزبی است.در حوزه متطقه ای فعالیت بدون حزب منجر به غلبه قاعده الحق لمن غلب و قانون جنگل می شود. اگر حزب تشکیل شود همراه با موفقیت و کار آن ماندگار خواهد بود.

آیت الله کعبی در این نشست پیرامون عدم موفقیت احزاب در عرصه سیاسی ایران گفت : دلیل عدم موفقیت احزاب اینست که قانون انتخابات ما حزبی نیست.باید قانون انتخابات را حزبی کرد و این متفاوت از استانی شدن است. متاسفانه هم ساخت قدرت سیاسی در ایران و هم باور حاکم بر جامعه مانع از شکل گبری احزاب قدرتمند شده است. ما بجای نمایندگان مجلس بیشتر به فکر تشکیلات باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان گفت احزاب بیشتر از رهگذر انتخابات بدنبال قدرت هستند و این امر مشروع است .ولی جناح ها و باندها از طریق “صداقات” رابطه بازی قدرت را کسب می کنند. مشکل عرصه سیاست ایران وجود همین مجموعه ها و جناح هایی است که براساس روابط عاطفی و اقتصادی شکل گرفته است. فعلا و در شرایط کنونی و در نبود احزاب باید موقتا به سمت ایجاد کمیته ها و تشکل های تخصصی و علمی است تا از رهگذر نزدیک شدن به قدرت در تصمیم سازی موثر واقع شد. همه را به یک نهضت اجتماعی ، فرهنگی ، روشنگرانه و موثر در قالب اصول نظام اسلامی دعوت می کنم و این خطاب من متوجه همه علما است. برای مبارزه با تبعیض و ناامیدی و نابرابری و تحقیر باید به اسلام اجتماعی روی آورد. بنده بعنوان نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری آماده هر گونه همراهی و همکاری هستم.

00 0 1 2 8 9 10 11 12 13 14