ظریف: تاریخ لغو تحریم ها ۸ مرداد خواهد بود/کارسختی در پیش داریم اما چشم انداز توافق روشن است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: هنوز کار سختی در پیش داریم و مذاکرات اصلی میان ایران و ۱+۵ از اردیبهشت ماه ۹۳ اغاز خواهد شد، البته چشم انداز دستیابی به توافق روشن است. وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران ایرانی که برای پوشش مذاکرات وین ۲ در سالن اجلاس حاضر بودند، گفت: […]

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: هنوز کار سختی در پیش داریم و مذاکرات اصلی میان ایران و ۱+۵ از اردیبهشت ماه ۹۳ اغاز خواهد شد، البته چشم انداز دستیابی به توافق روشن است.

81094931-5581151

وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران ایرانی که برای پوشش مذاکرات وین ۲ در سالن اجلاس حاضر بودند، گفت: مذاکرات اصلی ایران و ۱+۵ از اردیبهشت ۹۳ اغاز می شود. سه ماه نخست به بحث و تبادل نظر اختصاص دارد و سه ماهه دوم صرف مذاکره و تدوین متن مشترک برای دستیابی به توافیی خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: بحث هایی که در دو روز گذشته داشتیم همانطور که پیش بینی شده بودتبادل نظر و ارائه دیدگاه ها پیرامون چهارموضوع از جمله نحوه لغوتحرییم ها، غنی سازی ، همکاری های صلح امیز هسته ای و موضوع راکتور اب سنگین اراک بود که طرفین بحث های بسیار مفصل، عمیق و مفیدی در همه زمینه ها ارائه کردند.

ظریف تاکید کرد: هدف ما از جلسه قبلی ، این جلسه و جلسه اینده این نیست که وارد مذاکره شویم بلکه ابتدا باید صورت مساله کاملامشخص شود و بدانیم که می خواهیم در مورد چه چیزی صحبت کنیم و وقتی خواستیم به توافق برسیم درمورد ان تفاهم داشته باشیم و بعد روی کاغذ بیاوریم.وزیر خارجه ایران افزود: بحث هایی که تا امروز در این جلسات مطرح شده زمینه ها برای این که چگونه می توان به توافق رسید را فراهم کرده است.بحث ها بسیار سودمند بوده و برداشت ما از اظهارات همه طرف های مقابل هم این است که انها نیز با خوشبینی به مذاکرات نگاه می کنند.وی درعین حال گفت راه دشواری د ر پیش است . درجلسه اینده با توجه به این که تصمیم داریم همه موضوعات را یک بار بررسی کرده باشیم، سایر موضوعات هم مطرح خواهدشد. جلسات کارشناسی بلافاصله بعداز ۱۳ نوروز اغاز می شود و همکاران ما سفرهای زیارتی برنامه ریزی خود را لغو کردند تا مذاکرات کارشناسی را در وین ادامه بدهند.

** اهمیت فناوری و بازار تجارت و منابع بانکی فراتر از تحریم هاست

ظریف در پاسخ به این سوال که چه موضوعات دیگری برای طرح در مذاکرات باقی مانده، گفت: بحث دسترسی ایران به فناوری ، بازار تجارت و منابع بانکی است که در سند برنامه اقدام مشترک هم مورداشاره قرار گرفته است که اهمیت ان از نظر ما فراتر ازتحریم هاست.

وی افزود: در مورد نظارت و بازرسی ها هم دیدگاه های متفاوتی وجود دارد ودر مذاکرات اینده در مورد ان بحث خواهد شد. نحوه پایان دادن به موضوع هسته ای نیز یکی دیگر ازمسائل است که ما می خواهیم به یک موضوع عادی تبدیل شود و با ایران مانندهر کشورعضو ان پی تی که دارای سلاح هسته ای نیست برخورد شود.وزیر امور خارجه در جواب به سوال دیگری مبنی بر ادعای غربیها در مورد راکتور اب سنگین اراک و مطرح شدن بحث ها درمورد تعطیلی کامل این تاسیسات گفت: راکتور اب سنگین اراک بخشی از برنامه هسته ای ایران است و درمذاکرات نیز مشخص کردیم که به فعالیت خود ادامه خواهد داد.ظریف اضافه کرد: بحث ما در مذاکرات در مورد راکتور اراک این است که طرفین در مورد نحوه کاهش نگرانی ا ز اشاعه تبادل نظر کنند و به نتیجه برسند.

وی در این باره که در کدامیک از چهار محور مورد مذاکره دیدگاه ها به هم بیشتر نزدیک تر است، گفت: در مورد همه محورها دیدگاه ها به هم نزدیک شده ، درمورد نیاز های عملی ایران به غنی سازی با بحث های شفاف وعلمی که دانشمندان توانمند هسته ای تیم مذاکره کننده در تبیین علمی و عملی نیازهای ایران در این حوزه مطرح کرده اند، بسیار مفید واقع شد و همه کسانی که تا امروز به برنامه هسته ای ایران با دیده شک و تردید می نگریستند با توضیحات ارائه شده قانع شدند که غنی سازی ا یران کاملامعقول و منطقی و برای اهداف صلح امیز ا ست.رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد در مورد هر چهارموضوع نشانه هایی از رسیدن به تفاهم دیده می شود ا ما باز هم تا وقتی که شروع به نوشتن متن مشترک نکنیم نمی توان قطعی صحبت کرد.

** مذاکرات ، فقط هسته ای

ظریف در پاسخ به این سوال که ایا در مذاکرات وین ۲ طرف مقابل به موضوعی جز برنامه هسته ای پرداخته شده ، مثلا موشک های بالستیک، گفت: در این جلسه صرفا در مورد چهار موضوع اعلام شده صحبت شد و موضوع دیگری مطرح نشد.وی خاطرنشان کرد: ممکن است طرف های مذاکره با ما موضوع های دیگری هم برای طرح درمذاکرات درنظر داشته باشند اما موضع قطعی ما این است که ما در مذاکرات فقط در مورد هسته ای صحبت می کنیم.وزیر خارجه در عین حال گفت که اگر برای دستیابی به توافق عجله کنیم مصداق این ضرب المثل می شود که « هرکسی از ظن خود شد یار من» و طرفین در مورد موضوعات بدون رسیدن به توافق کامل،بحث را تمام کنند که کار درستی نیست.

** پاسخ به ۸۰ سناتور تندرو امریکایی

ظریف در جواب به سووالی درباره نامه ۸۰ سناتور امریکایی به اوباما و درخواست توقف کامل غنی سازی در ایران گفت: برخی افراد خیلی سخت با واقعیات اشتی می کنند. تنها نصیحت من به انها این است که هرچه سریعتر با واقعیات کنار بیایند زیرا دراین حالت زودتر به نتیجه می رسند. نتیجه انتخاب گزینه برهم زدن غنی سازی ایران با ۱۰ سال فشار این بود که امروز ما بیش از ۱۸ هزار سانتریفیوژ فعال داریم.