چرا باید عرب ها در حاشیه باشند؟ / دکتر محمد کیانوش راد

چرا عرب ها در حاشيه هستند ؟ انتشار دوباره ليستي از مسولان اجرايي استان ، توسط فعالان سياسي و اجتماعي عرب ، متاسفانه مجددا با سكوت سنگين مسولان اجرايي استان كه اصلي ترين وظيفه متوجه آنان مي باشد و حتا گروه هاي سياسي اصلاح طلب و اصول گرا مواجه گشت. متاسفانه دولت نيزبا تقدم اولويت […]

چرا عرب ها در حاشيه هستند ؟ انتشار دوباره ليستي از مسولان اجرايي استان ، توسط فعالان سياسي و اجتماعي عرب ، متاسفانه مجددا با سكوت سنگين مسولان اجرايي استان كه اصلي ترين وظيفه متوجه آنان مي باشد و حتا گروه هاي سياسي اصلاح طلب و اصول گرا مواجه گشت. متاسفانه دولت نيزبا تقدم اولويت هاي ديگر ، از اين مياله حساس غفلت مي نمايدو در اين زمينه با سكوت از كنار موضوع عبور نموده است. اما واقعا مساله چيست ؟

2715

آيا واقعا فعالان عرب ، كه اكثر آنان افراد شناخته شده و وفادار به نظام و انقلاب اسلامي و جزء مدافعان تماميت ارضي ايران عزيز و شيران جبهه هاي نبرد بر عليه حمومت بعثي عراق بوده اند ، سعي در سياه نمايي دارند ؟ آيا انان در تهيه ليست مسولان و مديران كل استاني خلاف واقع مي گويند ؟ آيا هيچكس از مسولان سياسي و خصوصا امنيتي نبايد در اين زمينه پاسخگو باشند ؟ آيا وزارت اطلاعات و وزارت كشور بعنوان مسولان امنيتي و سياسي كشور نبايد پاسخي اقناعي و توضيحي منطقي ارائه دهند ؟ آيا همواره گفتن اين جمله كليشه اي كه ، در انتخاب مسولان ملاك شايستگي است ، توضيحي قانع كنتده است ؟ آيا در حالي كه كثيري از جوانان عرب خوزستان داراي مدارج علمي بالا هستند ، اين سخن برخي مسولان نوعي توهين غير مستقيم نسبت به متخصصان و تحصيل كردگان شايسته عرب نيست ؟

آيا اين سكوت مسولان ، آزاردهنده و تحريك كننده تر است ، يا انتشار ليست مسولان استاني كه سهمي بسيار اندكي از متخصصان عرب در مديريت هاي كلان استان ناديده گرفته شده اند ؟ متاسفانه درك درستي از مسايل قومي نزد مسولان اجرايي – سياسي و امنيتي وجود ندارد. فقدان بينش تحليلي منطبق با واقعيات جامعه خوزستان مي تواند آثار زيان باري را به لحاظ اجتماعي در پيش داشته باشد. ديگراقوام نيز در استان ، عزيز و محترم اند و بايد جايگاه و شان و مرتبه اساتيد ، تحصيل كردگان و نيروهاي جوان و پر تلاش آنان ، همواره در خور شان و جمعيت آنان در نظر گرفته شود. بايد زمينه هاي روح جمعي و استاني را تقويت كرد. بايد روح ايران گرايي و ملي گرايي را كه – فراتر از گرايشات قومي. و يا تكيه بر يك قوم خاص – است در استان خوزستان تقويت كرد. مردم خوزستان ،از عرب و لر و بختياري و كرد و دزفولي و شوشتري و بهبهاني و قشقايي و…اراده و حميّت و مردانگي و ايستادگي خويش را بارها در تقابل با بيگانگان و در دفاع از تماميت ارضي ايران عزيز نشان داده اند. همه بايد احساس كنند كه هم در غم ها و هم در شادي هاي اين سرزمين بزرگ شريكند . همه بايد اخساس كنند كه فقط پرداخت هزينه ها بر عهده انان نيست و برداشت پاداش و سهم براي ديگران. اين سكوت اگر از سوي مسولان اجرايي و امنيتي قابل فهم باشد ، ( كه البته نيست و بايد نظرات و اقدامات خويش را به منظور رد ابهامات موجود توضيح دهند. ). 

اما سكوت و انفعال و بي عملي و بدتر از آن بدفهمي ، از سوي نيروه هاي سياسي چپ و راست ، اصلاح طلب و اصول گرا ، ابدا قابل فهم و توجيه نيست. فعالان عرب زياده خواه نيستند.آنان تجزيه طلب نيستند. بسباري از آنان عرب گرا و قوم گرا هم نيستند . آنان بدنبال عدالت اند. جوانان تحصيل كرده عرب ، خواهان ديده شدن هستند. آنان را ببينيم و به عواقب سوء تدبيرها بينديشيم. فعالان سياسي و اجتماعي و احزاب و گروه هاي سياسي اصلاح طلب و اصول گرا ، بدور از برخوردهاي احساسي وبدبينانه ر ابزاري ، يكبار بصورتي جدي موضوعاتي از اين دست را در دستور بررسي هاي خود قرار دهند و در جهت اين معضل اجتماعي كه مي تواند به موضوعي سياسي منجر گردد اهتمام ورزند. همه اميد ما بكاربستن تدبير و زنده نگهداشتن شعله اميد مردم است. مردمي كه برغم وجود تفاوت هاي قومي ، با عشق به اسلام و تشيع ، پاسدار تماميت ارضي و حفظ اقتدار نظام جمهوري اسلامي و ميراث دار خون شهيدان سرافراز ايران زمين هستند.

محمد كيانوش راد نماينده مردم اهواز در مجلس ششم