مناظره دکتر کیانوش راد و عباس سلیمی نمین در یزد / کیانوش راد : «توافق هسته ای» حتمی است

شب گذشته دانشگاه یزد شاهد مناظره بین آقایان «عباس سلیمی نمین» و «محمد کیانوش راد» با عنوان «بررسی جریان‌های سیاسی و دولت‌های بعد از انقلاب» بود. شب گذشته دانشگاه یزد شاهد مناظره بین آقایان «عباس سلیمی نمین» و «محمد کیانوش راد» با عنوان «بررسی جریان‌های سیاسی و دولت‌های بعد از انقلاب» بود. مناظره عباس سليمي […]

شب گذشته دانشگاه یزد شاهد مناظره بین آقایان «عباس سلیمی نمین» و «محمد کیانوش راد» با عنوان «بررسی جریان‌های سیاسی و دولت‌های بعد از انقلاب» بود. شب گذشته دانشگاه یزد شاهد مناظره بین آقایان «عباس سلیمی نمین» و «محمد کیانوش راد» با عنوان «بررسی جریان‌های سیاسی و دولت‌های بعد از انقلاب» بود. مناظره عباس سليمي نمين و محمد كيانوش راد در دانشگاه يزد در خصوص عملكرد دوساله دولت روحاني برگزارشد. در اين مراسم ابتدا سليمي نمين با اشاره به فضاي بحث بي طرفانه در دانشگاه و دولت روحاني گفت : فضاي دانشگاه نبايد در انحصار يك گروه سياسي باشد و دولت روحاني هم دولتي نخبه گرا و بي توجه بن توده هاي مردم است و روحاني نخبه گان را برتر از مردم و بالاتر از قانون مي داند وي با استناد به سخن روحاني گفت روحاني مي گويد انسان هاي استثنايي در قالب قانون نمي گنجند. و اين نشان دهنده ديدگاه روحاني به مردم است.

1392023016245975553324

در پاسخ محمد كيانوش راد نماينده مردم اهواز در مجلس ششم گفت : اين تفسير شما از سخن روحاني است و همين سخن را مي توان به شيوه ديگري هم تفسير كرد. كيانوش راد گفت اولا نبايد نگاهي ذات انگارانه به افراد داشت و سخن سال ٧٥ روحاني را اينجا ملاك قضاوت گرفت ، ضمن آنكه اين تفسير شماست. وي با اشاره به اينكه اگر نخبه گرايي را بد بدانيم ، به مراتب پوپوليسم براي كشور خطرناك تر و بدتر است ، و در مورد دولت ها ما بايد بصورت نسبي دولت ها را تحليل كنيم. دردولت دوره اصول گرايان و احمدي نژاد ، كشور در حوزه اقتصاد ، فرهنگ و سياست به بدترين دوره خود رسيد .احمدي نژاد كشور را نابود كرد. اقتصاد در دوره دفاع مقدس با نخست وزير امام اداره شد و در دوره سازندگي هنگام تحويل دولت به خاتمي تورم حدود ٢٥/. بود و در هنگام تحويل خاتمي حدود ١٢/. كاهش يافت و احمدي نژاد با حدود٥٠/.تورم كشور را به روحاني تحويل داد و طبق برنامه پنج ساله بايد به رشد ٨/. مي رسيدم اما در سال ٩١ و ٩٢ به رشد منفي ٤/.و ٣/.دهم درصد رسيديم و اين يك فاجعه براي اقتصاد كشور بود.اقاي روحاني در ابتدا جلوي تخريب بيشتر اقتصاد راگرفت و اكنون با تصحيح اقدامات دولت قبل ، تورم و ناامني را كنترل كرده و موفق بوده است .

سليمي نمين در ادامه گفت. من از دوره دو ساله اخردولت احمدي نژاد دفاع نمي كنم. احمدي نژاد مي خواست از ابزار اقتصادي براي تسليم مديريت كشور و ايجاد ارتباط با آمريكا استفاده كند.اما شما اصلاح طلبان هم همين كار را كرديد و خواستيد از ابزار سياسي و با نوشتن نامه به رهبري ، مديريت كشور را وادار به تسليم كنيد. كيانوش راد در پاسخ گفت. : اين جمله شما در باره احمدي نژاد يعني خيانت به كشور. و در ادامه گفت : نامه نمايندگان به رهبري بر اساس وظيفه نمايندگان نوشته شد و قابل دفاع است. در ان نامه مسائلي مطرح شد كه بعدها درستي ان نگراني ها به اثبات رسيد. سليمي گفت : شما به دروغ گفتيد آلبرايت از ايران عذر خواهي كرده و در نامه خواستار تسليم و تغيير قانون اساسي شديد.

كيانوش راد گفت. حالا كه شما از نامه گفتيد حتما دانشجويان ان نامه را بخوانند. به هيچ عنوان تقاضاي تغيير قانون اساسي ذكر نشده و اين يك دروغ آشكار است. سليمي نمين گفت : شما از موضع ترس ، سياه نمايي كرديد و شرايط كشور را با دوره جنگ جهاني مقايسه كرديد كه كيانوش راد گفت : در ان نامه واقعيت ها گفته شده است و مساله اصلي ان بود كه بايد خواست مردم و راي مردم امكان اجرا داشته باشد، و در مورد ترس، بايد گفت ترس در مواقع خطر بر اساس مصلحت سنجي لازم است و ترس در اين مواقع يك رفتار هوشمندانه است. بله ما از وضعيت كشور نگران بوديم و نگراني هاي خودمان را هم طبق وظيفه وبدون واهمه بيان داشتيم. ما اگر براي خودمان مي ترسيدم كه صراحتا نامه نمي نوشتيم، ما براي شرايط كشور نگران بوديم.

سليمي نمين گفت : مردم اصلاح طلبان را بدليل اين خود كم بيني پس زدند و شما كه از قانون دم مي زنيد در ٨٨ انتخابات نتايج را نپذيرفتيد. كيانوش راد در پاسخ گفت : انتخابات ٨٨ وضعي متفاوت داشت . اما در انتخابات ٨٤ عليرغم مسايلي هم كه پيش آمد و اقاي كروبي گفت يكساعت خوابيدم و همه چيز عوض شد و با هاشمي با گلايه گفت به خدا شكايت مي كنم. در عين حال نتايج را پذيرفتيم اما سال ٨٨ مسايل خاص خودش را داشت.

كيانوش راد گفت : همه جناح هاي سياسي كشور بايد اصول بنياديني را در امر سياست بپذيرند . اسلام ، ايران ، حاكميت مردم و قانون اساسي چهار اصلي است كه همه بايد قبول كنيم. تا سياست از وضعيت ستيزجويانه به صورتي سازش جويانه و مسالمت آميز در آيد. و در توضيح ان گفتند : وقتي اسلام مي گوييم ، منظور اسلام رحماني است نه اسلام همراه با خشونت و وقتي از ايران مي گوييم. يعني طرفدار تماميت ارضي ، طرفدار ايران براي همه ايرانيان و تقدم دادن منافع ملي بر هر منفعت ديگري است. حق حاكميت را هم ذي حق دانستن مردم بر ملك خود يعني ايران مي دانيم. هر ايراني يك هفتاد ميليون ام سهم دارد و هيچكس سهم ويژه و برتري ندارد. و در مورد قانون ، ملاك قانون اساسي است. انهم به شيوه التزامي و نه اعتقادي. اگر قانون ملاك باشد ، بدون دليل قانوني حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي غيرقانوني نمي شد. اگر قانون ملاك باشد ، بدون دليل حصر صورت نمي گيرد. و كروبي و ميرحسين در حصر نمي مانند. اگر قانون ملاك باشد ، شوراي نگهبان نبايد بدون نظر مراجع چهارگانه مورد استناد قانون كسي را رد صلاحيت كند ، در برابر چراغ قرمز راهنمايي و رانندگي ، صرف نظر از هر نوع عقيده و مرامي ، قبول يا عدم قبول ان ، همه مي ايستند. و معناي التزام همين است.

22222_JPG

سليمي نمين در پاسخ گفت : حصر بر اساس تصميم شوراي عالي امنيت ملي است و قانوني است. كيانوش راد گفت : شوراي عالي امنيت ملي حق صدور حكم قضايي را ندارد. سياست گذاري با صدور حكم قضايي فرق دارد. و طبق قانون اساسي ، اينگونه امور در اختيار قوه قضاييه است و در نتيجه حصر كروبي و ميرحسين موسوي خلاف قانون اساسي است. سليمي نمين گفت. : در برخورد با مسايل بايد انصاف داشت و حاكم شدن يك گروه براي كشور خطرناك است. و نبايد در دانشكاه و در كشور تنها يك گروه حاكم باشند

كيانوش راد گفت. اين حرف كاملا درستي است. بنظر من با بودن انصاف در قضاوت ها ، امر سياست در كشور آسان تر خواهد شد. وي در ادامه گفت در سال ٨٨ در پاسخ به كسي گفتم : اينجور كه شما برخورد مي كنيد مطمئنم روزي عماد افروغ ، مطهري و احمد توكلي را هم محاكمه مي كنيد. و همين هم شد. اينها در جاهايي انصاف داشتند و به برخي از حقايق رسيدند. شما هم اقاي سليمي با رعايت انصاف به همين راه خواهيد رسيد. وي در ادامه و در پاسخ به اين سخن سليمي كه در مذاكرات بدنبال رسميت دادن به اسراييل هستند گفت. : اين نيز خلاف محض است. كدام انسان ازاده اي هست كه بگويد از حق مظلومان دفاع نكنيد ، اما دفاع از مظلوم هم راه و روش متعارف خود را دارد. ما مرعوب نيستيم، ولي معتقديم راه استقلال و دفاع از حقوق مردم ايران و دفاع از مظلومان دنيا با رفتارهاي تندو سخنان تحريك آميز و جنگ طلبانه بدست نخواهد امد. نه سازش و نه تسليم ، لزما به معني نبرد با امريكا نيست. بايد همه از مطلق انديشي دست بردارند. مطلق انديشي راه گفتگو و مصالحه و سازش، و راه شنيدن حرف يكديگر را خواهد بست. سياست ستيز را در كشور با توجه به اصول بنيادين مورد توافق همه جناح ها بايد به سمت سياست و رقابت هاي مسالمت جويانه برد.