خوزستان ، معیادگاه خدمت و دیدارهای مردمی رئیس جمهور شهید

رییس جمهور فقید شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی درحالی یک هزار روز در دولت سیزدهم خدمتگزاری کرد که تمام طول این مدت، خوزستان را به میدان اقدام و عمل خود و دولتمردانش تبدیل کرد؛ گواه این ادعا هشت سفر مستمر به این استان است تا بر عهدی که با مردم این خطه بسته بود؛ […]

رییس جمهور فقید شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی درحالی یک هزار روز در دولت سیزدهم خدمتگزاری کرد که تمام طول این مدت، خوزستان را به میدان اقدام و عمل خود و دولتمردانش تبدیل کرد؛ گواه این ادعا هشت سفر مستمر به این استان است تا بر عهدی که با مردم این خطه بسته بود؛ بماند. واکاوی اقدامات انجام شده دولت سیزدهم طی بیش از یک‌هزار روز خدمت آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور، بیانگر نگاه ویژه این دولت به محرومیت زدایی در شهرها و روستاهای استان خوزستان است.

یکی از اولویت هایی که این دولت برای خود تعیین کرد؛ توجه به پایداری و بهبود کیفیت آب شرب شهرها و روستاهای خوزستان است که شاخص ترین این اقدامات، پیشرفت ۶۰ درصدی طرح آبرسانی غدیر است. این طرح به رغم اینکه هنوز تکمیل نشده اما زمینه بهره مندی آب شرب پایدار ۲۶ شهر و یک هزار روستای استان را فراهم کرد.

رئیس جمهور شهید و فقید کشورمان، به درستی رنج و درد استان خوزستان از نارسایی های پیشین در این استان را دید و از همان ابتدای دولت سیزدهم، دستور داد که خوزستان باید به کارگاه پروژه های عمرانی تبدیل شود که این گفته وی، در طول یک هزار روز خدمت صادقانه او محقق شده و انتظاری جز این از رئیس جمهوری مردمی نمی رفت.

طرح جامع فاضلاب اهواز را می توان مصداقی از این وعده رئیس جمهور دانست که پیشرفت فیزیکی این طرح در طول دولت سیزدهم به اندازه ۱۰ دولت قبل بوده است. طرح جامع فاضلاب اهواز پیش از دولت سیزدهم ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اینک این پروژه به بیش از ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده که به همین اندازه از کار نیز تاکنون در کاهش مشکلات و بحران آبگرفتگی های اهواز، نقش تاثیرگذاری داشته است.

آیت الله رئیسی بارها در طول فعالیت دولت سیزدهم، مسکن را به عنوان اولویت این دولت بیان کرد و نهضت ملی مسکن را ابَر پروژه دولت برای رفع نیاز مردم می دانست. در خوزستان نیز از ابتدای این دولت تاکنون ۶ هزار و ۷۷۰ واحد مسکونی در واگذار شده و احداث ۳۲ هزار و ۹۷۱ واحد دیگر در مرحله عملیات اجرایی قرار دارد.

علاوه براین نیز در جریان اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای شهرهای صنعتی خوزستان پیش‌بینی شده که آغاز احداث اولین صنعت شهر کشور با سه هزار واحد مسکونی در شهرستان ماهشهر ابتکاری با ارزش از سوی دولت سیزدهم است.

کیست که نداند خوزستان مسیر گذر زائران آقا عبدالله الحسین در اربعین است. از این رو توسعه و بهسازی راه‌های استان یکی از برنامه‌های اولویت دار دولت سید الشهدای خدمت برای خدمت به زوار اربعین تبدیل شد. سال گذشته بیش از۳۱۷ کیلومتر از مسیرهای اربعین در محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه بهسازی شد. از سوی دیگر با توجه به اهمیت ترانزیت کالا و بار به کشور عراق، توسعه راه‌های مواصلاتی استان خوزستان از اهمیت دوچندانی برای دولت سیزدهم برخوردار شد. ساخت بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده بین شهری و ۲۵۰ کیلومتر جاده روستایی بخشی از اقدامات حوزه راهسازی دولت سیزدهم در خوزستان است.

در این بین نیز با اقدامات و پیگیری هایی که صورت گرفت، ۱۵ نقاط حادثه خیز از ۲۲ نقطه در استان خوزستان به طور کامل رفع شده است که این امر از بروز حوادث و تلفات جاده ای در استان به طور چشمگیری کاسته است.

در حوزه توسعه شبکه ریلی استان نیز از سفر اول شهید خدمت به استان خوزستان شاهد جهش مهمی در پروژه های راه آهن استان بودیم. ۱۰۰ کیلومتر از خط دوم مسیر ریلی از اندیمشک تا بامدژ در سفر دوم رئیس جمهوری به استان خوزستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت و اخیرا نیز ۴۰ کیلومتر دیگر این مسیر از بامدژ تا اهواز (از ایستگاه راه آهن بامدژ- خاور، خاور- نظامیه، نظامیه- اهواز) به اتمام است.

نرخ بیکاری در استان خوزستان به ویژه در شهرستان‌های اهواز، همواره به عنوان یک چالش غیرقابل انکار مطرح و این مهم شاید یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت سیزدهم در این استان نیز بوده است؛ لذا این موضوع از اولین سفر رئیس‌جمهورشهید به خوزستان مطرح و برای حل آن برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد.

در این راستا بهره‌برداری از واحد پارا فرمالدئید و استالدهید بندر ماهشهر با سرمایه‌گذاری ۲۴ میلیون یورویی و اشتغال ۱۵۰ نفری، افتتاح واحد تولید هیدروژن و مونوکسید کربن با سرمایه‌گذاری ۲۵۷ میلیون یورویی و اشتغال ۲۵۰ نفری، آغاز به کار مجتمع تولید آلومینیوم پلی آلومینیوم کلراید با سرمایه‌گذاری یک میلیون یورویی و ایجاد اشتغال برای ۵۳ نفر، نگین املاح دریایی خوزستان با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومانی و ایجاد اشتغال ۴۰ نفری، پتروشیمی آوات اورامان و ایجاد اشتغال برای بالغ بر چهار هزار نفری بومیان، کارخانه کودهای آمونیوم فسفات و نیتراته و سولفات آمونیوم مایع که به دست توانای متخصصان توانای کشورمان بومی سازی شده که به اشتغال ۱۷۰ نفر از فرزندان این مرز و بوم می‌انجامد؛ کارخانه کیمیا اسانس توسعه که با اشتغالزایی ۲۷۴ نفر، حکایت از برنامه دولت مردمی برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در این منطقه استراتژیک دارد.

از دیگر پروژه‌های مهمی که با همت و دست توانای متخصصان داخلی و با حمایت دولت به مرحله اجرا رسیده است، میادین نفتی سپهر- جفیر و سهراب با ۳۵۲ کیلومتر وسعت و اعتباری بالغ بر ۶۲۴ میلیون دلار در شرق میدان نفتی آزادگان و در غرب کارون که عمیق‌ترین و پرفشارترین لایه نفتی ایران محسوب می‌شود، در هشتمین سفر شهید خدمت آیت الله رئیسی به استان خوزستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

همچنین پروژه مگامدول آهن اسفنجی موسوم به «زمزم ۳» مجتمع فولاد خوزستان با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون یورویی و با ظرفیت سالانه یک میلیون تن که به صرفه‌جویی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی در سال و اشتغال بیش از یکهزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ، بهره‌برداری از فاز دوم کارخانه فولاد جهان‌آرا با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد تومانی که نیاز کشور به واردات تخته‌های فولادی (اسلب) را برطرف کرد از دیگر پروژه‌های مهم صنعتی است که با همت و توان متخصصان داخلی در آخرین سفر آیت الله رئیسی به خوزستان افتتاح شد.

در این سفر بهره‌برداری از فاز نخست توسعه کارخانه فولاد شایگان با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی که در مجموع با ۸۸۰ میلیارد تومان اعتبار وارد مدار شد؛ این طرح یکی از هشت طرح مطالعاتی جامع فولاد کشور بود. همچنین افتتاح فولاد خاورمیانه اهواز با سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی و بکارگیری ۷۰ درصدی تجهیزات سازندگان داخلی و ایجاد اشتغال برای ۸۰۰ نفر از دیگر پروژه‌های مهم صنعتی است که در سفر پایانی شهید آیت الله رئیسی به استان مدارِ توسعه و پیشرفت خوزستان را کامل‌تر کرده است.

مجتمع کشت و صنعت تخته فشرده (ام.دی.اف) پاک چوب است که با ایجاد ۵۷۰ هکتار جنگل اکالیپتوس در منطقه شوش محقق شده است؛ این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی و اشتغالزایی یکهزار نفری و همچنین پروژه نوین چوب تخته فشرده خاورمیانه با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون یورویی و ایجاد اشتغال مستقیم یکهزار نفری در هشتمین سفر شهید خدمت آیت الله رئیسی به استان خوزستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

همواره آلاینده های صنعتی چالشی برای استان خوزستان بود که بر خلاف تعهدات قانونی، هیچ کدام از دولت های گذشته، این پرداخت حق آلایندگی نفت را مورد توجه نداشتند. از ابتدای دولت سیزدهم، آیت الله رئیسی برای تحقق این مطالبه مردم خوزستان پیگیری ها و تلاش های زیادی را در دستور کار قرار داد که در نهایت حق آلایندگی نفت به استان خوزستان پرداخت شد.

نتیجه این تعهد رییس جمهور شهید، پشتوانه ای برای اجرای ۲ هزار پروژه عمرانی و زیرساختی در شهرها و روستاهای خوزستان شد. امروز به واسطه دغدغه مندی آیت الله رئیسی نسبت به مشکلات و چالش های خوزستان، این استان، به کارگاه بزرگ عمرانی کشور تبدیل شده است و شاخص های رضایتمندی عمومی در حوزه های مختلف را ارتقاء داده است.

شهید آیت الله رئیسی از همان نخستین روزهای تصدی ریاست جمهوری، رفع مشکلات استان خوزستان را در اولویت برنامه‌های دولتِ مردمی قرار داد و از همین رو در این مدت هشت بار در جمع پرشور مردم خوزستان حاضر شد.

شاید روز سیزدهم خرداد ۱۴۰۰ که “آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی” در گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد که «رفتن بین مردم، سلوک من است»، کمتر کسی تصور می‌کرد که دغدغه حضور در میدان و در میان مردم و رفع مشکلات ایشان، تا این حد جدی دنبال شود و به یکی از مهمترین برنامه‌های رئیس دولت سیزدهم بدل شود.

جالب اینجاست که نقطه آغاز دیدارهای مردمی آیت‌الله رئیسی، سفر به استان خوزستان و حضور در جمع پرشور مردم اهواز بود، جایی که رئیس‌جمهور تاکید کرده «تا مشکلات آن رفع نشود آرام نمی‌گیرد و اگر لازم باشد ۷۰ بار به این استان سفر خواهد کرد» و در تداوم این خط خدمت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رییس جمهور اسلامی ایران که عصر یکشنبه -۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳- در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نائل آمد