عبور از حسرت ۱۱ اسفند به خاطره ۸ تیر

پس از تشییع پرشور و تدفین پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش، شرایط عمومی کشور آرام آرام به سمت وضعیت متعارف بازمی گردد. به نظر می رسد مقطع تقریبا ۳۵ روزه آینده تا روز۸ تیرماه که موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است از فشرده ترین مقاطع در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران باشد. پیکره ی […]

پس از تشییع پرشور و تدفین پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش، شرایط عمومی کشور آرام آرام به سمت وضعیت متعارف بازمی گردد. به نظر می رسد مقطع تقریبا ۳۵ روزه آینده تا روز۸ تیرماه که موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است از فشرده ترین مقاطع در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران باشد.

پیکره ی وحدت و امید ملی که افزایش استحکام آن می بایست اولین اولویت حاکمیت باشد بدلیل برخی کژ رفتاریها و سوء مدیریت‌های داخلی و همچنین فضا سازی های گسترده خارجی همواره در معرض آسیب است.  دو رخداد ظرف ۲ ماه گذشته به میزان زیادی موجب تقویت قابل توجه وحدت،انسجام و امید ملی شد. از یکسو عملیات وعده صادق، غرور ملی ایرانیان را ارتقاء داد؛ و از سوی دیگر  شهادت  رئیس جمهور فقید و همراهانش، وحدت و اقتدار ملی را افزایش داد.

ایران، جامعه ای هوشمند اما حساس است. به اعتبار هوشمندی اش می داند که در لحظات خطیر و سرنوشت ساز، چگونه رفتار کند اما همان هوشمندی غریزی، آستانه حساسیت و تحریک اش را هم پایین می آورد. ایرانیان به خوبی رفتارهای ضد منافع ملی را می شناسند و به سرعت به آن واکنش نشان می دهند.

مصادره ی حاضران در مراسم رئیس جمهور فقید برای سنگین نمودن وزن سیاسی یک گروه یا جناح خاص ضمن آن که جفا به خون شهیدان خدمت است از خسارت بارترین اقداماتی است که بلافاصله حساسیت و چه بسا ناامیدی را درمیان مردم دامن می زند.آنها که خیابان ها را به تابلویی از همدردی و قدرشناسی انسانی تبدیل کردند به هیچ وجه ذیل یک اردوی سیاسی و حتی اعتقادی نمی گنجند.

جامعه ایران، خاطره ای نزدیک از یک انتخابات حسرت آلود در ذهن دارد. انتخابات دوازدهمین دوره مجلس که در اسفند و اردیبهشت برگزار شد به رغم انذارها و هشدارها و توصیه های ارکان اصلی نظام، مشارکت تفاخرآمیزی را رقم نزد.

پرهیز از سخت گیری های ناموجه، دوری از جناح گرایی، تغییر یا کم اثر کردن نفوذ مدیران سیاست زده، ایجاد فضای برابر برای تمام نمایندگان جناح های سیاسی کشور، التزام عملی مدیران ارشد صداوسیما به بی طرفی در برنامه ریزی های رسمی و غیررسمی انتخاباتی و … فقط بخشی از تدابیری است که می تواند از انتخابات ۸ تیر، خاطره ای ماندگار در ذهن مردم بسازد./ نورنیوز