آیت الله کعبی : انسانیت فرد به میزان حق گویی ، حق مداری و تلاش برای اقامه ی عدل بسته است

انسانیت فرد به میزان حق گویی ، حق مداری و تلاش برای اقامه ی عدل بسته است. آیت الله کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری شب گذشته و بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء مرکز علمی فرهنگی امام حسین (ع) در جمع نمازگزاران اهوازی با اشاره به ویژگی های انسان مسئول در جامعه […]

انسانیت فرد به میزان حق گویی ، حق مداری و تلاش برای اقامه ی عدل بسته است. آیت الله کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری شب گذشته و بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء مرکز علمی فرهنگی امام حسین (ع) در جمع نمازگزاران اهوازی با اشاره به ویژگی های انسان مسئول در جامعه ، حق مداری را مبنای سنجش انسانیت قلمداد و گفت : انسانیت فرد به میزان حق گرایی ،حق مداری ، حق خواهی و تلاش او در راستی احقاق حق و اقامه ی عدل وابسته است همانگونه که قرآن کریم می فرماید ….و الوزن یومئذ الحق”

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود : کسانی که از حق فاصله بگیرند خودباختگی اخروی به خاطر ظلم به آیات و نشانه ی های الهی برای آنها دست خواهد داد. اگر انسان اراده ی حق کند دو فرشته ی رحمت الهی در کنارش قرار می گیرند تا کمکش کنند و کمکش می کنند تا به حق برسد.

آیت الله کعبی در ادامه گفت : حق محور انسانیت است و سه بعد دارد: یک بعد فردی و یک بعد عمومی انسانی و یک بعد حق الهی و ریشه ی همه ی حق ها بر می گردد به حق الله و بالاترین حق ها بندگی خداست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد :بر خورداری از حداقل های معیشتی و خدمات شهری و برخورداری از حق بهداشت عمومی مثلا حق الناس عمومی هستند. حق الناس عمومی اجتماعی مثلا صلح و آرامش و فصل خصومت و انسجان و وحدت و برادر اجتماعی ست.حق الناس عمومی امنیتی مثل حق امنیت و… و حق ولایت هم حق الناس عمومی و ضامن حقوق عمومی مردم است.

آیت الله کعبی در ادامه گفت :در این منظومه ی حقوق، بند دو اصل ۱۵۶ قانون اساسی و بحث احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های عمومی ست که یکی از وظایف مهم قوه ی قضاییه و دستگاه های عمومی ست. اگر حق تعطیل شود و ترک فعلی اتفاق بیافتد و حق عمومی بنا بر هر جهت استیفا نشود، در آخرین مرحله وظیفه قوه ی قضاییه است که نگذارد حق عمومی تعطیل شود و روش احیای آن _اشراف و _رصد و _پایش عمومی ست.

وی افزود : مسئله ای که چند روزی ست اتفاق افتاده است و قابل توجه است تعطیلی یا کم کاری پتروشیمی مسجد سلیمان به خاطر قطعی گاز است و با تماسی که داشتیم معلوم شد که می شد تهاتر کنند و به همین سادگی می شد حل کنند و با دکتر دهقان رییس محترم دادگستری که تشریف دارند هم همین را بحث کردیم و گفتند قابل حل است و در سال مهار تورم و رونق تولید به خاطر اختلاف بین ارگانها و فرضا بعضی بدهی ها نباید کار به جایی برسد که کارخانه ای تعطیل شود. حق کار و اشتغال هم عمومی ست و با وحدت همه ی دستگاه ها می شود این حق هم احیا شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت :اگر ما با هم افزایی و تقسیم کار و توزیع نقش به فکر احیای حقوق عمومی باشیم رضایتمندی عمومی هم تامین می شود و آرامش حاکم می شود و سطح امید را باید افزایش دهیم.