استیضاح فرجی ندارد

دیروز تمام اقشار دانشگاهی در حمایت از فرجی دانا به پا خاستند؛ از مسئولان دولتی تا 1500 استاد و 3 چهره ماندگار. آنها می‌خواستند این حمایت را به رخ مسئولان سابق وزارت علوم بکشند که اشکالات زیادی در عملکرد او مشاهده کرده بودند. روز شنبه در ابتدا مسئولان دولت یازدهم به دفاع از عملکرد وزارت […]

دیروز تمام اقشار دانشگاهی در حمایت از فرجی دانا به پا خاستند؛ از مسئولان دولتی تا 1500 استاد و 3 چهره ماندگار. آنها می‌خواستند این حمایت را به رخ مسئولان سابق وزارت علوم بکشند که اشکالات زیادی در عملکرد او مشاهده کرده بودند. روز شنبه در ابتدا مسئولان دولت یازدهم به دفاع از عملکرد وزارت علوم پرداختند و متفق‌القول بودند که فرجی‌دانا پاسخ محکمی به بهانه جویی استیضاح کنندگان خواهد داد. در ابتدا مجید انصاری که این روزها از پرمشغله‌ترین معاونان دولت است گفت: استیضاح فرجی‌دانا یک استیضاح تاریخی است و دولت تمام قد از ایشان حمایت خواهد کرد. وی روز گذشته بیان داشت: واقعیت این است که این استیضاح از دید من یک استیضاح سیاسی است. البته برای این استیضاح سیاسی مستندات و دستاویزهایی داشتند و ممکن است برخی از استیضاح‌کنندگان هم به خاطر برخی دلایل و موارد به این استیضاح پیوسته باشند و نمی‌خواهم بگویم عین ۵۱ نفری که استیضاح را امضا کردند، نظر سیاسی دارند اما شاکله استیضاح، سیاسی است چون از همان اول آن جریان مخالف بود و جریانی است که مخالفتش با دولت آشکار است.

13930526-2543-9-1

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: یکی از استیضاح‌کنندگان که از مخالفان جدی دولت در مجلس است، یک روز، نامه‌ای را امضا کرده بود که در آن نامه مسائل غیر واقعی مطرح شده بود. به او گفتم که شما چطور امضای نامه‌ای را که در آن مسائل نادرستی بیان شده است توجیه می‌کنید؟ که ایشان با صراحت به من گفت: چون با روحانی و دولت مخالف هستم. وی با اشاره به مسئله بورسیه‌ها بیان داشت: آماری که در این رابطه رسیده است بسیار شگفت انگیز است. نادیده گرفتن قوانین در اصل تعداد بورسیه، نحوه بورسیه، نحوه اعزام به خارج یعنی در واقع نادیده گرفتن همه مقررات مربوط به بورسیه است. در شرایطی که کشور ما امروز فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دکتری در رده‌های بسیار عالی و بسیار خوب داریم که اینها باید در این دانشگاه‌ها باشند و نمی‌توانند راه پیدا بکنند، برخی افراد براساس خوداظهاری خودشان دارای معدل‌های ۱۴ و ۱۶ و ۱۳ و … هستند و این خلاف عدالت است. انصاری در ادامه ضمن اشاره به موارد استیضاح افزود: هیچکدام از ۴ مورد سندیت ندارد بلکه دقیقا ۱۸۰ درجه برعکس است. مسئله بورسیه‌ها به نحوی است که خیانت به مردم و دانشگاه و علم شده و علی‌القاعده باید نمایندگان مجلس بیش از دیگران این جاها مدعی ‌شوند که چرا این اقدام شد. به نظرم اگر آقای فرجی دانا در این موضوع کوتاه می‌آمد جا داشت که استیضاح بشود که می‌شد گفت چرا از حق و امانت مردم گذشته است. انصاری ضمن تاریخی دانستن این استیضاح، بیان داشت: بنای جناب آقای دکتر فرجی‌دانا، دفاع محکم و قاطع است. درخواست دولت هم همین است که در دفاع از دولت و ملت و دانشگاه ایشان ضمن حفظ متانت و حرمت جایگاه تریبون مجلس در قاطعیت دفاع کم نگذارند.این یک استیضاح تاریخی است و دولت تمام قد از آقای دکتر فرجی‌دانا حمایت خواهد کرد. وی در پایان در رابطه با گزینه‌های احتمالی وزارت علوم در صورت رای‌آوری استیضاح بیان داشت: با فرض آن که استیضاح رای بیاورد، گزینه بعدی قطعا کسی خواهد بود که تغییری در خط‌مشی وزارت علوم ایجاد نخواهد کرد.

فرصت استیضاح برای آگاهی ملت از 8 سال گذشته

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور هم گفت: با شکل گیری فرصت استیضاح وزیر علوم آحاد ملت در جریان میراث 8 سال گذشته آموزش عالی قرار خواهند گرفت.حسام‌الدین آشنا در ارزیابی خود از عملکرد فرجی دانا وزیر علوم اظهار کرد: در مدت یکساله تصدی آقای دکتر فرجی دانا در وزارت علوم آنچه که تاکنون اتفاق افتاده بدین شرح می‌باشد: 1- تقدم کیفیت بر کمیت، 2- تلاش برای ارتقای عدالت آموزشی، 3- آرامش‌بخشی به فضای علمی و کاستن از جو امنیتی در دانشگاه‌ها، 4- تلاش برای مبارزه با فساد سازمان یافته در آموزش عالی و 5- اجازه رسیدگی به تقاضای دانشجویان و استادان در مورد بازنگری در احکام انضباطی صادره قبل از قطعی شدن. وی در ادامه تاکید کرد: فرصت استیضاح امکان بسیار مناسبی برای وزیر محترم فراهم می‌کند تا تمامی نمایندگان جامعه دانشگاهی و آحاد ملت در جریان میراث 8 سال گذشته آموزش عالی کشور و اقدامات اصلاحی و ترمیمی در یک سال گذشته قرار بگیرند. مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور هم دیروز جلسه استیضاح وزیر علوم را یک فرصت برای اعلام وضعیت واقعی آموزش عالی کشور که به دولت تدبیر و امید تحویل داده شد، دانست.

حمایت 3 چهره ماندگار از فرجی‌دانا

همچنین روز شنبه دکتر پرویز جبه‌دار، دکتر منوچهر ستوده و دکتر منصور نیکخواه بهرامی و پروفسور کرم زاده چهار تن از اساتید برجسته و چهره ماندگار کشور با انتقاد از استیضاح وزیر علوم تاکید کردند: با نگه داشتن افرادی مثل رضا فرجی‌دانا در راس امور می توانیم شاهد پیشرفت فضای علمی دانشگاه ها باشیم.

حمایت 1500 استاد دانشگاه از فرجی دانا

در کنار حمایت‌های دولتمردان از روحانی و فرصت دانستن استیضاح فرجی‌دانا برای اطلاع یافتن جامعه از آنچه طی 8 سال نتیجه عملکرد دولت‌های نهم و دهم بود ، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم روز گذشته گفت: تاکنون بیش از 1500 استاد دانشگاه بیانیه این تشکل در حمایت از وزیر علوم را امضا کرده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی اظهار کرد: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها روز جمعه بیانیه‌ای را در حمایت از وزیر علوم صادر کرد و تا کنون بیش از 1500 تن از اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور در حمایت از وزیر علوم این بیانیه را امضا کرده‌اند که این امضاها در حال افزایش است. وی همچنین افزود: انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در دوشنبه هفته جاری نشستی را با عنوان بررسی عملکرد یک ساله وزارت علوم را در دانشگاه تهران برگزار می‌کند. رهامی در ادامه اظهار کرد: در این نشست که با حضور اساتید دانشگاه‌ها و نمایندگان مجلس برگزار می‌شود عملکرد وزارت علوم به صورت علمی و نه سیاسی بررسی شده و نقاط ضعف و قوت آن بیان می‌شود. این فعال سیاسی در پایان با بیان این‌که در این نشست عملکرد وزارت علوم دولت یازدهم با دو دولت قبلی هم مقایسه می‌شود، گفت: در این جلسه ما اتهامات وزیر علوم از جمله کند شدن پیشرفت علمی کشور را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود که این اتهام تا چه میزان صحت دارد.