معلمان؛ افسران سپاه پیشرفت کشور

در آستانه آغاز سال تحصیلی، رهبر معظم انقلاب با مروری بر مهمترین دغدغه های آموزشی و پرورشی کشور از معلمان بعنوان افسران سپاه پیشرفت کشور یاد کردند.رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سه‌شنبه در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، به بیان […]

در آستانه آغاز سال تحصیلی، رهبر معظم انقلاب با مروری بر مهمترین دغدغه های آموزشی و پرورشی کشور از معلمان بعنوان افسران سپاه پیشرفت کشور یاد کردند.رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سه‌شنبه در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش، به بیان مهمترین موضوعات، مفاهیم و کاستی های موجود در آموزش و پرورش کشور پرداختند. موضوعاتی چون تکریم جایگاه معلم در جامعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مفهوم عدالت آموزشی و حساسیت های مربوط به این حوزه به ویژه در دوره شیوع کرونا و آموزش مجازی در سخنان رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفت.ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی و خیانت به آرمان فلسطین پرداختند و از حاکمان امارات خواستند از این خواب غفلت بیدار شوند.

عدالت آموزشی و ملزومات آن

موضوع عدالت آموزشی یا بهره مندی همه دانش آموزان ایران از امکاناتی قابل قبول بخش دیگری از بیانات امروز رهبر انقلاب بود که با توجه به اجبار کرونا بر مجازی شدن آموزش در کشور اهمیت بیشتری هم یافته است. ایشان بهره مندی دانش آموزان مناطق دوردست از امکانات مناسب، شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم و توجه ویژه به موضوع مدارس دولتی را از مهم ترین اولویت ها در عدالت آموزشی دانستند و تاکید کردند: «باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی به گونه‌ای شود که دانش‌آموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانواده‌ها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بی‌پناه می‌فرستند.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین بر افزایش نقش رسانه ملی در آموزش کشور و نیز توجه به خانواده‌هایی که تمکن مالی جهت خرید ابزار و وسائل مورد نیاز به منظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند، تاکید کرده و افزودند: صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلاء عدم امکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند.آموزش مجازی و نواقص و پیامدهای آن هم در بیانات امروز رهبر انقلاب مورد توجه قرار گرفت. ایشان ضمن ابراز رضایت از سامانه شاد، از بی توجهی ها به مفهوم پرورش در آموزش مجازی گلایه و تصریح کردند: «با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیت های پرورشی، شیوه های جدیدی را طراحی کرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.»

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آموزش مجازی و برخی زیان‌های احتمالی آن خاطرنشان کردند: راه اندازی شبکه شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانش آموز در معرض آسیب های فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد.شبکه شاد یکی از مهمترین اقدامات دولت دوازدهم پس از شیوع بیماری کرونا در کشور است که تا حدود زیادی توانسته است خلا کلاسهای حضور را برای بسیاری از دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم پر کند. گرچه در مسیر اجرای درست و اصولی آن مشکلاتی وجود دارد و سامانه هم با نواقصی همراه است ، اما تلاش وزارتخانههای آموزش و پرورش و نیز ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کاستن از این نواقص و بهره مند ساختن تعداد بیشتری از دانش آموزان از این سامانه همچنان ادامه دارد.

مدارس پرورش استعدادهای درخشان و مهدکودکها دو مکان آموزشی مهمی بودند که رهبر معظم انقلاب توجه بیشتر به هر دو را خواستار شدند. ایشان بر جدی گرفتن موضوع شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان تاکید کردند و افزودند: «جایگاه کشور در المپیادها باید بهبود و ارتقا یابد زیرا در سال های اخیر وضعیت ما برجسته نبوده است.» رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه نباید به مهدکودک ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مهدکودک ها مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند، افزودند: براساس گزارش های رسیده وضعیت مهدکودک ها به هیچ وجه خوب نیست.

معلمان عناصر تعیین‌کننده آموزش و پرورش

بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب در دیدار مجازی با مدیران و روسای ‌آموزش و پرورش، به معلمان اختصاص داشت. ایشان از معلمان بعنوان افسران سپاه پیشرفت کشور یاد کردند و نگاه معلم به جایگاه خود، نگاه مسوولان به آموزش و پرورش و نیز فرهنگسازی برای ترویج احترام و اکرام معلمان را سه عامل اصلی حفظ و ارتقای شان و جایگاه معلم در جامعه ارزیابی کردند.رهبرانقلاب موضوع جذب و تربیت معلم را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به نقش و جایگاه دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، خاطرنشان کردند: «باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرح‌ها به گونه‌ای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.»

اهداف و راهبردهای سند تحول آموزش و پرورش

سند تحول بنیادین یا نقشه راه آموزش‌وپرورش، یکی از مهم ترین اسناد تدوین شده در کشور است که افق آموزش و پرورش اعم از مدارس، معلمان و دانش آموزان را ترسیم می کند. سندی که رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مدیران و روسای ‌آموزش و پرورش به آن پرداختند. ایشان با اشاره به کامل نشدن این سند، مسوولیت تنظیم کامل آن را متوجه شورایعالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن دانستند و ترمیم دوره‌ای سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورایعالی انقلاب فرهنگی خواندند.ایشان «زمان‌بندی» و «تعیین شاخص‌های پیشرفت» را در برنامه جامع اجرای سند تحول ضروری خواندند و افزودند: «برنامه جامع باید متقن و در بردارنده همه اهداف سند تحول باشد. سند تحول باید برای همه سطوح آموزش و پرورش، به روشنی و جذاب تبیین شود تا همه مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.»

خیانت به آرمان فلسطین و تبعات آن

امارات متحده عربی پس از سال ها روابط پنهان و غیررسمی با رژیم صهیونیستی سرانجام در ۲۳ مردادماه سال جاری، در بیانیه مشترکی با این رژیم و آمریکا اعلام کرد که ابوظبی و تل‌آویو رسماً روابط خود را عادی می‌کنند. به این ترتیب تازه ترین خیانت به آرمان فلسطین از سوی دیگر کشور عربی یعنی امارات انجام شد تا آمریکا در مسیر اجرای سناریو معامله قرن خود سد کمتری داشته باشد.

ایران بارها درباره تبعات حضور رژیم صهیونیستی در منطقه هشدار داده است و رهبر معظم انقلاب هم در بخشی از سخنان خود به این موضوع مهم پرداختند. ایشان ضمن ابراز تاسف از این اقدام خائنانه امارات تاکید کردند: «البته این وضعیت دیری نخواهد پایید اما لکه ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آواره کردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیست ها را در منطقه باز کردند، باقی خواهد ماند.» ایشان همچنین ابراز امیدواری کردند که امارات هرچه زودتر از خواب غفلت خود بیدار شده و این خیانت به آرمان فلسطین، دنیای اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه را جبران کند.