مجلس یا شورا!؟ مسئله این است

عباس مدحجی :۱- سخنگوی هیئت رئیسه ی مجلس اعلام کرده که درباره ی نحوه برگزاری جلسات علنی و کمیسیون‌های مجلس در هفته آینده تصمیم گیری خواهد شد و جلسات علنی مجلس از ۲ به ۳ روز در هفته افزایش می‌یابد. ۲⃣ اسدالله عباسی گفت: کمیسیون های تخصصی نیز در بعدازظهر روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه […]

عباس مدحجی :۱- سخنگوی هیئت رئیسه ی مجلس اعلام کرده که درباره ی نحوه برگزاری جلسات علنی و کمیسیون‌های مجلس در هفته آینده تصمیم گیری خواهد شد و جلسات علنی مجلس از ۲ به ۳ روز در هفته افزایش می‌یابد.

۲⃣ اسدالله عباسی گفت: کمیسیون های تخصصی نیز در بعدازظهر روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه تشکیل جلسه خواهند داد.

۳⃣این درحالی ست که خبرهای رسمی و غیر رسمی از عدم اطلاع اعضای مجلس جدید از مفاهیم و تفاوتهای کمیسیون و فراکسیون و مصوبه و لایحه حکایت دارد. اسدالله عباسی  در تشریح نحوه برگزاری جلسات صحن علنی مجلس در هفته آینده گفت: “طبق تصمیم اتخاذ شده، هفته آینده صحن علنی مجلس در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه تشکیل جلسه خواهد داد.”

۴⃣ بنظر میرسد حواشی نحوه ی انتخاب و انتصاب شهرداران و دهیاران ، حتی داد نمایندگان مجلس راهم در آورده چرا که نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در تشریح دستور کار صحن علنی گفت: “طبق دستور اعلامی علاوه بر رسیدگی به طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات، لایحه مربوط به دهیاران و شهرداران و همچنین لایحه تجارت  در دستور کار قرار خواهد گرفت.”

۵⃣ عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای در مجلس با بیان اینکه برخی افراد با اعمال نفوذ و با هدف دستیابی به پست‌های شهرداری وارد شوراها می‌شوند، تاکیدکرد که نحوه ورود افراد به این نهاد مهم باید مورد بازنگری قرار گیرد.

۶⃣ از سوی دیگر این فقط حواشی شهرداران و دهیاران نیست که مجلسیان را قلقلک داده ، عملکرد اعضای شوراهای شهر نیز چندان مورد پذیرش نمایندگان ملت نبوده و ظاهرا قرار است درباره ی آنها هم تصمیماتی گرفته شود. اصغر سلیمی  در مورد انتشار خبری از سوی رئیس شورای شهر تهران مبنی براینکه روسای قوای سه‌گانه باید یک بازنگری و آسیب‌شناسی در مورد نقش و عملکردشوراها در کشور انجام دهند، گفت: جایگاه شوراها در کشور بسیار مهم است، چرا که اعضای آنها با رای مردم انتخاب می‌شوند، بنابراین از این حیث تفاوتی با مجلس شورای اسلامی ندارند، کما اینکه می‌توانند طرح و لایحه بدهند و در حوزه شهری مصوباتی را ایجاد کنند اما عدم آگاهی برخی اعضای شوراهای شهرو روستا از قوانین مشکلاتی را ایجاد کرده است

۷⃣نماینده مردم سمیرم در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: قانون وظایف اعضای شوراهای شهر و روستا را به طور کامل ترسیم کرده است، اما متاسفانه تعدادی از آنها به دلیل عدم آگاهی نسبت به قوانین و شرح وظایفی که برای شوراها مشخص شده است باعث تضعیف جایگاه این نهاد مهم شده‌اند. متاسفانه برخی اعضای شوراهای شهر و روستا با هدف نیل به مقاصد شخصی که دارند، جایگاه شوراها را تضعیف کرده و مشکلاتی را در آنها ایجاد می‌کنند که باید به صورت قانونی با این افراد برخورد شود.

۸⃣ وی تاکید کرده : اعضای شوراهای شهر و روستا باید وقت و انرژی بیشتری برای فعالیت در این بخش بگذارند تا حرکت و نشاط بیشتری را در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ایجاد کنند، ضمن اینکه لازم است جلسات آنها به طورمنظم برگزار شود و مصوباتی در حوزه شهری داشته باشند تا بروکراسی اداری که مشکلاتی را برای شهرداران و دهیاران ایجاد کرده است را رفع کنند.برخی افراد با اعمال نفوذ عضو شوراهای شهرو روستا شده‌اند.

۹⃣ به گزارش زاویه ای دیگر؛ برای مثال رفتار، عملکرد و بیلان کاری شورای شهر و شهرداری خرمشهر و شهرهای اطراف شهرداری شاید آیینه ی تمام نمای این اظهارات باشد. شورایی که امروز به مناسبت روز شوراها از تمام اعضای شوراهای ادوار دعوت کرده در جلسه ای حضور بهم رسانند و احتمالا به تبادل تجارب بپردازند. شوراهایی که در کنار انتخاب و انتصاب شهرداران مختلف، انحلال ، انفصال، جهت گیری سیاسی ، لج بازی، غیبت ، زندانی و شکایت را هم در کارنامه دارند.

🔟این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از نحوه ورود اعضای شوراهای شهر و روستا به حوزه شهری، یادآور شد: برخی شوراها دو یا سه برابر بیشتر از ظرفیتشان عضو دارند که نشان می‌دهد با اعمال نفوذ و سفارشی وارد این بخش شده‌اند که احتمال دارد برای دستیابی به پست‌های شهرداری به این امر مبادرت ورزیده باشند. عملکرد شوراها باید از این نظرمورد بازنگری و آسیب شناسی قرار گیرد که از هر گونه اعمال نفوذ جهت ورود افراد به این بخش جلوگیری شده و تنها افراد با هدف خدمت وارد شوراها شوند تا بتوان مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل، ترافیک و محیط زیست وجود دارد را برطرف ساخت.

🔚 حال که مجلس رو به موت دهم هم به اهمیت ورود به چالشهای شورا پی برده، بهتر است این مجلس یا مجلس بعدی نسبت به حل بحران آن اقدامی عاجل و آجل نماید چرا که جلوی ضرر را از هرکجا بگیریم منفعت است.