پروژه وحدت اصولگرایی و چالشی به نام «جبهه پایداری»

همراهی یا واگرایی جبهه پایداری در مسیر دستیابی به وحدت در اردوگاه اصولگرایی، عنصری‌ مهم تلقی می‌شود؛ مساله‌ای که از دید گروهی از ناظران در شکست یا پیروزی انتخاباتی اصولگرایان تاثیر بسزایی خواهد داشت.به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش ها خبری ایرنا، خبرگزاری ها، تارنماهای خبری-تحلیلی و مطبوعات امروز شنبه ۳۰ شهریور، اما و […]

همراهی یا واگرایی جبهه پایداری در مسیر دستیابی به وحدت در اردوگاه اصولگرایی، عنصری‌ مهم تلقی می‌شود؛ مساله‌ای که از دید گروهی از ناظران در شکست یا پیروزی انتخاباتی اصولگرایان تاثیر بسزایی خواهد داشت.به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش ها خبری ایرنا، خبرگزاری ها، تارنماهای خبری-تحلیلی و مطبوعات امروز شنبه ۳۰ شهریور، اما و اگرهای ایجاد وحدت درون تشکیلاتی در جریان اصولگرایی، دوگانه‌سازی انقلابی و غیرانقلابی در فضای سیاسی کشور، اختلاف نظرها در میان اصلاح طلبان و … را در صدر گزارش های انتخاباتی خود قرار داده اند.

چالش جبهه پایداری برای اصولگرایان

بحث وحدت در اردوگاه اصولگرایی و چالش «همراهی پایداری ها» با اصولگرایان در این مسیر، مورد توجه رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا است.به نوشته روزنامه «ایران»، «محمدرضا باهنر» در گفت و گو با این رسانه، از وحدت اصولگرایان برای مجلس یازدهم اطمینان کامل دارد؛ وحدتی که شاید صد درصدی نباشد اما به گفته او تمام طیف‌ها را شامل خواهد شد، حتی جبهه پایداری که این روزها مانع وحدت به نظر می‌رسد.دبیرکل «جبهه پیروان خط امام و رهبری» در مصاحبه با روزنامه «ایران» گفت: ما همواره در مذاکرات اصولگرایان چشم‌اندازمان وحدت صد در صدی است. اما اینکه همین الان شما از من سؤال کنید که آیا این دوره به این چشم‌انداز می‌رسید من می‌گویم به طور کامل نه. ما برخی مواقع ۷۰ درصد می‌رسیم بعضی وقت‌ها ۹۰ درصد. همین الان هم احتمال دارد گروهی نیایند و به ما نپیوندند اما آنهایی که نمی‌آیند دیگر یک لیست قابل عرضه نخواهند داشت که دیده و شنیده شود در انتخابات و مورد توجه قرار بگیرد. من تقریباً یقین دارم به رغم همه اتفاقاتی که می‌گویید پایداری‌ها حتماً در نهایت به پروژه وحدت ما می‌پیوندند. ما تلاش‌مان را برای وحدت می‌کنیم اما همیشه موفقیت ما نسبی است. هیچ وقت هم شکست کامل نخوردیم. ما از نظر گفتمانی ممکن است هیچ وقت با پایداری‌ها بر هم منطبق نشویم، اما این مانع وحدت نیست.«خبرآنلاین» هم امروز با باهنر به گفت و گو پرداخت و این گفت و گو را با این عنوان که «حتما با یک لیست وارد انتخابات می شویم» که نقل قولی از او است، منتشر کرد.

به نوشته «خبرآنلاین»، باهنر هم نگران است که «برخی برای چهارتا رأی در بوق ناراضی کردن مردم بدمند» هم «اطمینان می دهد که در انتخابات مجلس از تهران دو لیست اصولگرا بیرون نخواهد آمد»، هم از «معتدل شدن مواضع پایداری ها و تلاش برای جذب آنها به سازوکار وحدت» می گوید، هم بی تعارف این پالس را به آنها می دهد که «اگر لیست جدا بدهند، دیگر یک لیست مطرح نیست». با صراحت می گوید رقابت لیدری با حدادعادل ندارد چون «دوره لیدری شخصی و فردی گذشته است» و البته این را هم انکار نمی کند که «قالیباف، حداد و جلیلی می خواهند در مجموعه لیدری حضور داشته باشند» بستن لیست اصولگرایان با حضور برخی نیروهای اصلاح طلب را ایده انتخاباتی قابل قبولی نمی داند، و ضمن آن گریزی می زند به نگاهی که ۲۰ سال است آن را تکرار می کند که «صالح مقبول» بر «اصلح غیرمقبول» ارجحیت دارد» این جملات بخشی از مصاحبه یک ساعته با محمدرضا باهنر است که این روزها یک پایش در جلسات شورای وحدت است و پای دیگرش در جلسات مشترک با جامعه روحانیت.

در این میان، اظهارات اخیر «ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل «حزب اسلامی ایران زمین» در گفت و گو با «ایسنا» با عنوان «معیار شایسته‌سالاری، جناحی است یا شرعی؟» در رسانه های دیگر چون «اعتمادآنلاین» هم با همین عنوان منتشر شد.رئوفیان در این گفت و گو با اشاره به آخرین فعالیت‌های تشکل متبوعش برای حضور در انتخابات مجلس، پرسشی اساسی را مطرح کرد که چندی است در اردوگاه اصولگرایی مطرح شده، ولی ظاهرا کسی تمایلی به پاسخگویی به آن ندارد.خبرگزاری «ایسن»ا به نقل از رئوفیان نوشت: من در جلسات شورای راهبردی اصولگرایان این نکته را مطرح کردم که اگر ما واقعاً به دنبال فرستادن شایستگان به مجلس هستیم و راهبرد شایسته‌سالاری را به عنوان یک خط‌مشی دنبال می‌کنیم، اگر زمانی به این نتیجه رسیدیم که افرادی جناح، جبهه یا حزب ما شایستگی لازم را ندارند و کسی این شایستگی را دارد که از اعضای حزب، جناح یا گروه ما نیست، آن وقت تکلیف شرعی ما چیست؟

رئوفیان افزود: البته من همانجا هم گفتم که ممکن است طرح این پرسش یک پارادوکس به نظر برسد و با الزامات کار تشکیلاتی منافات داشته باشد اما باید بدانیم که ما پیش از حزبی‌بودن، مسلمان هستیم و تکالیف شرعی ما مقدم بر تعلقات حزبی ماست که البته به این پرسش من در آن جلسه پاسخی داده نشد ولی من همچنان این سوال را دنبال خواهم کرد و به دنبال گرفتن پاسخی درباره آن خواهم بود چرا که این موضوع یکی از خط‌ قرمزهای ماست.به نوشته «باشگاه خبرنگاران جوان»، «اسدالله بادامچیان» دبیرکل «حزب موتلفه اسلامی» در گفت و گو با این رسانه با اشاره به جلسات اصولگرایان برای ایجاد وحدت در میان خود برای انتخابات مجلس یازدهم تاکید کرد: حزب موتلفه اسلامی همواره به دنبال وحدت بین تمام گروه های اصولگرا بوده و مد نظر ما وحدتی است که همه در ذیل آن باشند.او در ادامه گفت: حزب موتلفه در تمام سال‌های فعالیت خود در کنار روحانیت اصیل مبارز و انقلابی بوده و تنها حزبی است که در اساسنامه خود به طور صریح به همکاری با روحانیت اصیل اشاره کرده و در عمل آن را محقق ساخته است.

دبیر کل حزب موتلفه با اشاره به اینکه شورای مرکزی حزب برای ایجاد وحدت به او اختیار شرکت در هر جلسه‌ای را با راهبرد ایجاد وحدت داده است افزود: ما به دنبال وحدت صد درصدی هستیم اما اینکه چه مقدار آن محقق شود بستگی به شرایط و جلسات آینده دارد.این در حالی است که رسانه های اصلاح طلب، رگه های شکاف در میان اصولگرایان را مورد بررسی قرار می دهند.روزنامه «ابتکار» امروز در گزارشی با عنوان «شکاف اصولگرایان به صدا و سیما رسید» به بررسی دلایل «ناکامی اصولگرایان برای رسیدن به ائتلاف درونی» پرداخت.به نوشته این روزنامه، اصولگرایان این روزها بیش از هر چیزی درگیر دعواهای درونی هستند و به جای آنکه با تلاش بزرگان این جریان سیاسی به وحدت درونی برسند، برعکس این شکاف هر روز عمیق‌تر می‌شود و ابعاد آن گسترده‌تر می‌شود. بعد از ماجرای ادامه‌دار و ناکامی آنها در رسیدن به یک ائتلاف درونی با نام‌های چون «جمنا» و «شورای وحدت» و پس از آن ماجرای پرحاشیه آیت‌الله لاریجانی با آیت‌الله محمد یزدی پیش آمد و حالا به تازگی این شکاف در رسانه‌ ملی که همیشه مدیریت آن در دست اصولگرایان بوده است نمود بیشتری پیدا کرده است. در این میان یک طیف از جریان اصولگرایی همیشه سعی کرده است ساز مخالف بزند و برنامه‌های اصولگرایان را با مشکل مواجه کند. این طیف که بیشتر به نام طیف‌تندرو شناخته می‌شود تا به حال هیچ‌گاه نتواسته است با بقیه طیف‌های اصولگرایی به یک ائتلاف برسد. سعید جیلی یکی از رهبران این طیف تندرو محسوب می‌شود که اخیرا انتقادات تند برادر او به عملکرد صداوسیما و برخی مدیران رسانه ملی این شکاف درون‌جناحی را بیشتر نمایان کرده است.

در ادامه می خوانیم: درواقع می‌شود گفت انتقاد وحید جلیلی به شیوه مدیریتی آن از سوی برخی افراد از همین جریان، دعوای درونی دیگری را بین اصولگرایان به وجود آورده است. دعوا سر سهم‌خواهی طیف‌های مختلف این جناح سیاسی در یک نهاد انتصابی است؛ نهادی که سال‌ها است دست دیگر جناح‌ها و جریان‌های سیاسی در رسیدن به آن کوتاه مانده است و مدیران آن فقط از یک جریان سیاسی انتخاب می‌شود و کاملا در اختیار آنها است. مدتی است که در برخی اخبار غیر رسمی زمزمه تغییر در مدیریت این سازمان عریض و طویل به گوش می‌رسد. همین اخبار بهانه‌ای شده است تا طیف‌های اصولگرایی برای کسب صندلی مدیریت در صداوسیما به جان هم بیفتند و نقدهای تندی به همدیگر وارد کنند.

روزنامه «شرق» هم در گزارشی با عنوان «چه گروهی می خواهد جامعه روحانیت را کنار بزند؟» از « کنایه‌های بیادی به جبهه پایداری» خبر داد.به نوشته این روزنامه، «حسن بیادی» دبیرکل «جمعیت آبادگران جوان ایران» گفته است: هر گروهی از اصولگرایان که تمایلی برای ورود جامعه‌ روحانیت‌ مبارز به مباحث انتخاباتی ندارند، مسئول و مقصر اصلی انشقاق و در پی آن شکست احتمالی اصولگرایان در انتخابات آینده معرفی خواهد شد. بیادی با بیان اینکه البته خبرهایی مبنی بر به حاشیه‌ کشیده‌شدن جامعه‌ روحانیت‌ مبارز شنیده می‌شود، تأکید کرد: باید گفت اگر اصولگرایانی که در حال تدارک فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان هستند، به اعضای جامعه‌ روحانیت‌ مبارز بی‌توجهی کنند و آنها را از مناسبات انتخاباتی حذف کنند، شک نکنید اصولگرایان با چند لیست مختلف وارد فضای انتخاباتی خواهند شد که شکست‌شان در چنین حالتی قطعی است.

جامعه روحانیت اخیرا اعلام کرده بود که یک مدل و الگوی انتخاباتی برای انتخابات مجلس آتی در نظر دارد که اجرائی‌شدن آن منوط به خواست و هم‌گرایی جریان‌های اصولگرایی ذیل چتر این جامعه است. اگرچه درباره جزئیات این الگو و مدل هیچ وقت صحبتی نشده است. به نظر می‌رسد به جز جبهه پیروان خط امام و رهبری و یکی، دو شکل کم‌اثر اصولگرا جریان‌های دیگر چندان تمایلی به رفتن ذیل چتر جامعه روحانیت ندارند.به نوشته این رسانه، به نظر می‌رسد مورد مشخص مورد اشاره بیادی ماجرای کنارزدن جامعه روحانیت جبهه پایداری است که علنا نه تنها در جلسات شورای وحدت شرکت نمی‌کند بلکه به روند ائتلاف هم می‌تازد و معتقد است برای خود یک الگو و مدل وحدت دارد که انتظارش این است که دیگر اصولگرایان از مدل وحدت او پیروی کنند.

دوگانه سازی انقلابی و غیرانقلابی با مصارف انتخاباتی

گفت و گوی «محمدرضا باهنر» دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری با روزنامه «ایران» در رسانه های مختلف بازتاب های متفاوتی داشت.این مصاحبه در روزنامه ایران با عنوان «غیرانقلابی ها را هم باید پذیرفت» منتشر شد.به نوشته ایران، باهنر در این گفت و گو با اشاره به لزوم تفکیک قابل شدن میان مفهوم «غیر انقلابی» و «ضد انقلابی» گفت: من نمی‌دانم چرا دوستان اصلاح‌طلب اینها را به خودشان می‌گیرند. ما می‌توانیم بگوییم انقلابی و غیرانقلابی. غیر انقلابی با ضد انقلابی فرق دارد و یکی نیستند. حتی در زمان جنگ می‌توان گفت تنها ۱۰ درصد خانواده‌ها بودند که تمام وجودشان را برای جبهه‌ها گذاشته بودند. اما این به معنای آن نبود که بقیه جامعه ضد جنگ و ضد دفاع بودند. در همین شرایط و معطوف به انتخابات پیش رو یک نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب گفته که شعار ما باید این باشد که «می‌خواهم زندگی کنم.» بالاخره یک عده از مردم هستند که نمی‌خواهند به معنای رایج آن انقلابی باشند. اینها ضد انقلاب هم نیستند و اگر از آنها مثلاً رأی بگیریم که می‌خواهید نظام عوض شود اکثراً رأی منفی می‌دهند، اما مسأله اینها این است که نمی‌خواهند به سبک برخی بچه حزب‌اللهی‌ها انقلابی باشند یا با آن سبک زندگی کنند. این طبیعی است و ما باید افرادی که نمی‌خواهند انقلابی باشند یا غیرانقلابی هستند را بپذیریم. اینها بخش مهمی از جامعه ما هستند و می‌خواهند زندگی کنند و مشکلی به معنای اساسی با نظام ندارند، حتی حاضر هستند پای آن هم جاهایی بایستند اما سبک زندگی خودشان را می‌خواهند

«اعتمادآنلاین» هم این اظهارات را «ارزیابی باهنر از تقسیم‌بندی جامعه به ارزشی- غیرارزشی و انقلابی – غیرانقلابی» خواند و از قول باهنر نوشت: من معتقدم درجه بندی مردم بر این اساس کار خوبی نیست. غیر انقلابی‌ها بخش مهمی از جامعه هستند و باید آنها را به رسمیت بشناسیم. البته من معتقدم خود کسانی هم که دسته‌بندی ارزشی و غیرارزشی را مطرح می‌کنند، متوجه هستند که غیرارزشی بودن یا غیرانقلابی بودن به معنای ضد انقلاب بودن نیست و اینها دو تا مفهوم جدا هستند. مثلاً در مورد حجاب ممکن است بسیاری از خانم‌ها به این معنا که یک تار موی آنها هم دیده نشود، حجاب را رعایت نکنند و آن را قبول نداشته باشند. اما اینکه با عقب بردن روسری بخواهند بگویند ما می‌خواهیم علیه نظام فعالیت کنیم و نظام را سرنگون کنیم، چنین نیست. سبک زندگی آنها چنین است.تارنمای «انتخاب» اما بخش هایی از اظهارات باهنر در گفت و گو با روزنامه ایران را برجسته کرد که در خصوص جایگاه احمدی نژادی ها در برنامه‌های وحدت اصولگرایان صحبت کرده بود.این تارنما در گزارش خود با تیتر «برخی در شورای اصولگرایی نیم نگاهی به احمدی نژاد دارند/ بدشان نمی آید که از ظرفیت او هم استفاده شود».

انتخاب، از قول باهنر نوشت: آقای احمدی‌نژاد به معنای خودش و حلقه منسوبی که دارد جایی در این برنامه ندارد. شاید برخی افرادی که قبلاً با ایشان همکار بودند و یا رابطه‌ای داشتند در برنامه باشند یا حتی برخی کسانی که به شورای اصولگرایی دعوت می‌شوند هم نیم نگاهی به ایشان داشته باشند و بدشان نیاید که از ظرفیت ایشان هم استفاده کنند. اما به عنوان شخصیت حقوقی در شورای اصولگرایی آقای احمدی‌نژاد یا نماینده‌های مستقیم ایشان جایی ندارند.

اصلاح طلبان هم نظرند یا متشتت؟

اصلاح طلبان در مورد راهبرد انتخاباتی خود هنوز به اتفاق نظر نرسیده اند اما تعبیر انشقاق از بحث های درون جریانی خود را نادرست ارزیابی می کنند.روزنامه «آفتاب یزد» با «محمد صادق جوادی حصار» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت و گو کرد و از قول او نوشت: «حضور مشروط در انتخابات آسیب زا است».همه می‌دانند که دیدگاه انتخابات مشروط از طرف مقابل پذیرفته نخواهد شد. همان کسانی که تئوری‌شان این است که ما اگر در برابر فشار حداکثری خارج از کشور کوتاه بیاییم خارجی‌ها مطالبات و خواسته‌هایشان را بیشتر می‌کنند در مورد داخل کشور نیز همین دیدگاه را دارند. آن‌ها معتقدند که اگر در برابر فشارهای داخلی جریان‌هایی مانند اصلاح‌طلبان کوتاه بیاییم و امتیازاتی را به آن‌ها بدهیم، یکی بعد از دیگری خشت‌های سیاستگذاری ما به دلیل سایر خواسته‌های اصلاح‌طلبان و تمکین از آن‌ها کج می‌رود. بنابراین جریان مقابل تن به خواست اصلاح‌طلبان و مشارکت مشروط آن‌ها نمی‌دهد و اصلاح‌طلبان نیز با طرح حضور در انتخابات مشروط نمی‌توانند امتیازی بگیرند یا به اصطلاح کاندیداهای اصلی شان را وارد انتخابات کنند. ممکن است پشت صحنه برای تایید صلاحیت چند نفر چانه زنی شود و به نتیجه هم برسد اما اینکه اصلاح‌طلبان در کل کشور اعلام کنند که ما مشروط در انتخابات شرکت می‌کنیم که این امتیازات را بگیریم چنین موضوعی به نتیجه نمی‌رسد. آن وقت اصلاح‌طلبانی که وعده حضور مشروط داده بودند یا مجبورند در انتخابات شرکت نکنند و از قدرت کنار بکشند و یا اینکه زیر حرف خودشان بزنند و علی‌رغم ردصلاحیت‌ها باز هم در انتخابات شرکت کنند که از این زاویه هم پیش چشم مردم خلف وعده کرده‌اند. اساسا طرح حضور مشروط در انتخابات خود منشا آسیب‌های جدی خواهد بود.

«داریوش‌ قنبری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به اینکه «اختلافات اصلاح‌طلبان جدی نیست» گفت: اساساً در هر جریان سیاسی تاثیرگذاری، طبیعی است که همه مثل هم فکر نکنند و اختلاف‌هایی هم در این بین خودنمایی کند، اما باید اذعان داشت برخی از اختلاف‌سلیقه‌هایی که در خصوص چگونگی شرکت در انتخابات شنیده می‌شود، بحث‌هایی تشکیلاتی است و نباید نشانه‌ای از چالش و فاصله قلمداد شود.قنبری با اشاره به اینکه افراطیون این روزها همه هم‌وغم‌شان را به کار گرفته‌اند تا با رفتارهای مختلف مردم را به این ذهنیت برسانند که اوضاع خیلی بد است تا رغبت مردم برای شرکت در انتخابات روزبه‌روز سردتر شود، گفت: مهم است که با مردم سخن گفته شود و واقعیت‌ها برای افکار عمومی تشریح شود تا آنها تحت تاثیر سیاه‌نماها ناامید نشوند، چراکه ناامیدی بدترین اتفاقی است که برای ملک و ملت ممکن است بیفتد. در واقع ناامیدی مانعی بلند برای پیشرفت، توسعه و در نتیجه آرامش همگانی است.