در تریبون آزاد با حضور آیت الله حیدری و اعضای شورا مطرح شد ؛ انتقاد مردم ملاشیه از روند خدمات شهری، محرومیت و تبعیض!

نخستین برنامه “تریبون آزاد” پس از انتخابات اخیر با حضور آیت الله محسن حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری، کاظم سواری، آذر زمانپور و مریم ابریشم کار سه عضو شورای اسلامی شهر اهواز، رمضان سواری شهردار منطقه 5 و رحیم عبدالخانی رئيس عقيدتي سياسي نيروي انتظامي اهواز امشب در حسینیه شیخ کریم صیاحی در ملاشیه در […]

نخستین برنامه “تریبون آزاد” پس از انتخابات اخیر با حضور آیت الله محسن حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری، کاظم سواری، آذر زمانپور و مریم ابریشم کار سه عضو شورای اسلامی شهر اهواز، رمضان سواری شهردار منطقه 5 و رحیم عبدالخانی رئيس عقيدتي سياسي نيروي انتظامي اهواز امشب در حسینیه شیخ کریم صیاحی در ملاشیه در حالی برگزار شد که با انتقاد شدید نخبگان، شیوخ عشایر و مردم این منطقه از وضعیت خدمات رسانی، محرومیت و تبعیض نسبت به حاشیه شهر اهواز همراه بود.

11

? شعار برای حاشیه

«شیخ علی بن کریم النعمه الصیاحی» از وجهای این منطقه با انتقاد از عملکرد شهردار و اعضای شورای شهر به دلیل عدم رسیدگی به ملاشیه و حاشیه شهر اهواز گفت: این منطقه از ابتدایی ترین ابزارهای زندگی محروم است؛ گوش های ما از سخنرانی و شعاردادن پر شده. امید به زندگی در اینجا در پایین ترین وضعیت قرار دارد. شهرداری اهواز تا چه زمانی می خواهد به حاشیه شهر پشت کند؟ شورا تا چه زمانی می خواهد نکرده های شهردار را توجیه کند؟

او همچنین با انتقاد از وضعیت امنیتی ملاشیه گفت: اینجا هفته ای یک شهروند کشته می شود. با تیراندازی در مراسم ها برخورد جدی نمی شود. نیروهای امنیتی به موقع به صحنه جرم نمی آیند و تماشاگر نزاع ها هستند. آیا عرق شرم از کسی جاری می شود؟ زندگی ما عبارت از درد و محنت شده است بیکاری و بی آبی سخن کوچه و بازار است. تا چه زمانی باید برچسب های گوناگون بر جوانان ما زده می شود؟

? پاداش جنگ زدگی

در ادامه «شیخ ناصر السعدون البدوی» از بزرگان ملاشیه در سخنانی گفت: به مسئولان شهری و استانی بگویید که ما از سومالی به اینجا نیامده ایم، جرم ما این است که در حاشیه زندگی می کنیم، این در حالی است که از بسیاری از مناطق اهواز قدیمی تر هستیم. جوانان ما بیکار هستند در حالی که ملاشیه در محاصره شرکت های کوچک و بزرگ است. او افزود: به طور میانگین سالانه یک نفر به دلیل مکش آب از راه سنتی با برق کشته می شود؛ آیا این جزای جنگ زدگی و تقدیم شهدا از جنگ جهاد تا جنگ تحمیلی است؟

آیا وجود تنها 5% نیروی عرب در شرکت نفت پاداش جنگ زدگی و ولایتمداری ماست؟ شرکت نیشکر برای کشاورزی ما به یک بیماری تبدیل شده است، یا زمین های ما غارت می کند یا آنها را شور. البدوی خطاب به اعضای شورای شهر اهواز گفت: از خود بپرسید بعد از سال ها کارنامه شما در ملاشیه چطور بوده است؟ از خیابان های بگوییم یا از فاضلاب آن؟ از وضعیت بهداشتی آن شکایت کنیم یا امکانات شهری و آموزشی؟ شما در این مدت کجا بوده اید؟ با رای ما دقیقا چه کاری کرده اید؟ او با انتقاد از عملکرد شهرداری اهواز و برخورد دوگانه با مناطق شهری اضافه کرد: آقای شهردار آسفالت خیابان های ملاشیه را نزدیک دیده اید؟ فاضلاب آن را چطور؟ اعضای شورا شهر چه پاسخی درباره این بی انصافی به مردم و بی تعهدی مسئولان شهری نسبت به وضعیت خدمات رسانی و رفاهی دارند؟

? حاشیه به شهر پشت کرده است!

در ادامه حجت الاسلام شیخ کاظم سواری در اظهاراتی با اشاره به برخی تلاش های شورا برای رسیدگی به حاشیه شهر اهواز گفت: ما رای های خود را از عین2، ملاشیه، زرگان، بروال، چنیبه و خبینه کسب کردیم اما این مناطق در محدوده خدمات شهری نیستند و تنها در حریم شهری هستند. مسکن و شهرسازی مدعی است که ملاشیه در بحث شهرسازی و معماری به شهر پشت کرده است، این در حالی است که هم شرط قدمت و هم اتصال با شهر در آن محقق شده است.

این عضو شورا با اعلام اینکه از مسئولیت شانه خالی نمی کند، ادامه داد: هیچ دلیل منطقی برای عزل حاشیه از شهر وجود ندارد. ما در این مدت پیگیر این مسئله بوده ایم اما خدمات شهری به ما ابلاغ نداده است. البته در این مدت توانسته ایم بروال، ملاشیه، عین 2 و چبینه را در چارچوب خدمات رسانی بیاریم. او اضافه کرد: شورا و شهرداری به تنهایی از عهده فاضلاب و وضعیت نامناسب آب آشامیدنی اهواز برنمی آیند یک عزم و اراده دولتی و پارلمانی، بودجه ای سالانه و حمایت علماء می خواهد. اگر فاضلاب درست نشود، وضعیت آسفالت خیابان ها نیز حل نخواهد شد. این در حالی است که شهرداری اهواز تاکنون یک ریال از دولت روحانی دریافت نکرده است. به گفته سواری، ایجاد تقاطع در خیابان 22 بهمن، احداث ورودی برای خیابان 60 متری بین خشایار و کوی علوی و احداث پل عابر پیاده برای سه راه خرمشهر از برنامه های شهرداری برای حاشیه شهر اهواز است.

? مسئولان به ملاشیه بیایند

در پایان، آیت الله حیدری نیز در این مراسم گفت: مردم عرب خوزستان بیشتر از همه اقوام از جنگ متضرر شدند و دامنه این ضرر تا هم اکنون ادامه دارد؛ بسیاری از مردم حاشیه شهر همان جنگ زدگان دیروز هستند که ظلم به آنها ادامه دارد. همچنین بیکاری در مناطق گلدشت، عین 2، سیاحی و ملاشیه معلول جنگ است. او افزود: شرکت های نیشکر و نفت به بهانه پروژه های ملی هور العظیم را خشک کردند و زمین های کشاورزی اطراف اهواز را تصرف کردند و از بین بردند اما اولویت اشتغال را به صاحبان زمین ها ندادند و این از عوامل بیکاری است. اگر نفت و نیشکر نبودند بسیاری از حاشیه نشینان و بیکاران امروز وجود نداشتند. اینها از عوامل شدت گرفتن بیکاری هستند.

مردم عرب خوزستان بیشتر از همه اقوام از جنگ متضرر شدند و دامنه این ضرر تا هم اکنون ادامه دارد

امام جمعه موقت اهواز در ادامه گفت: 18 شرکت در ملاشیه و اطراف آن مستقر هستند، اما آمار بیکاری اینجا بیشتر از جاهای دیگر است و حتی شاهد هجوم نیروهای غیربومی اعم از کارگز و کارمند هستیم؛ اولویت باید با بومیان محلی باشد، زیرا این جفا عقده زایی می کند. این ظلمی آشکار و تبعیضی نارواست. او همچنین اضافه کرد: انگ زدن به جوانان عرب به بهانه 4 عنصر ضد انقلاب پذیرفتنی نیست؛ مگر ضد انقلاب و ضد ولایت در تهران و شهرهای دیگر یافت نمی شود؟ مگر مسعود رجوی مال عین 2 بود یا اینکه فتنه 88 از ملاشیه کلید خورد؟ آیا تهرانی ها به دلیل وجود منافقین از امکانات محروم شدند؟ برخورد امنیتی با جوانان ما نارواست. نماینده استان در خبرگان تاکید کرد: استاندار، فرماندار و همه نمایندگان مردم در مجلس و خبرگان و شوراها باید نسبت به این مسائل حساس شوند و جلوی ظلم را بگیرند؛ فرماندار اهواز، شهردار اهواز و مسئولان بهداشت اهواز باید به ملاشیه بیایند و مشکلات مردم را از نزدیک ببینند و صدای مردم را بشنوند. او در پایان گفت: بعد از نشست نخبگان عرب با وزیر اطلاعات در ماه گذشته و مطرح کردن مسائل و مشکلات مهم استان، آقای دکتر علوی صبح آن جلسه با استانداری جلسه گرفتند و این محرومیت و تبعیض های موجود را منعکس کردند و خواستار جلوگیری از پیشروی آنها و اصلاح فوری امور شدند.

1 2 3 4 7 8 9 10 11