فاجعه، در کمین اهواز!

زیرنویس شبکه خبر در روز دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۶: (بر اثر نشت گاز سمی کلر در شمال غرب چین، هزار نفر از ساکنان منطقه تخلیه شدند).خبر برایم مهم بود.بعد از اتفاق نشت گاز کلر در دزفول که بنا به قولی پانصد نفر را دچار خفگی و یا راهی بیمارستان کرد، خبر کشور چین اهمیت می […]

زیرنویس شبکه خبر در روز دوشنبه ۳۰ مرداد ۹۶: (بر اثر نشت گاز سمی کلر در شمال غرب چین، هزار نفر از ساکنان منطقه تخلیه شدند).خبر برایم مهم بود.بعد از اتفاق نشت گاز کلر در دزفول که بنا به قولی پانصد نفر را دچار خفگی و یا راهی بیمارستان کرد، خبر کشور چین اهمیت می یافت. در خبرها از فوت دو نفر در چین و راهی شدن دهها نفر به بیمارستان هم خواندم.

موضوع دزفول در شمال شهر و منطقه نسبتا کم تراکم از نظر جمعیتی حادث شده بود. اما اهواز را تا جایی که خبر دارم گاز کلر مایع را در تصفیه خانه های شهر، به وفور داریم، آنهم در هسته های پر تراکم شهری،،،،، ملی راه (محدوده زیتون کارمندی و کورش)، گلستان (با وسعت بالا)، و حتی تصفیه خانه کوتعبدالله و … هر کدامشان بمب ساعتی است که منتظر رخدادی نامیمون برای شهر هستند، اگر خدای ناکرده آن اتفاق یا حتی یک زلزله پنج ریشتری گریبانمان را بگیرد، یا هر اتفاق دیگری سبب نشت گاز کلر در هر یک از تصفیه خانه ها شود، فاجعه بزرگی رقم خواهد خورد.

قطعا گاز کلر، با کسی تعارف ندارد. راههای دیگری برای تصفیه و گندزدایی آب شرب هست، یزد و مشهد و تبریز و اصفهان، و شهرهای دیگر، کلر را از مسیر کارهایشان حذف کرده اند یا در حال حذف آن هستند، تا جایی که پیگیر شده ام کارشناس این عرصه در اهواز، طرحهایی داده اند اما طبق معمول تغییرات مدیریتی، آنرا از اجرایی شدن باز داشته است.شنیده ها، از تذکر کتبی مدیریت بحران به سازمان متولی در همین خصوص، خبر میدهند، اما تذکر کافی نیست.لذا، ما شهروندان خوزستانی از استاندار محترم، خواستاریم تا بدون درنگ، پیگیری این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند تا پیش از هر پیشآمد ناخوشایندی، راهکاری علمی را عملی کنیم.طبق هماهنگیهایی در این زمینه، کارشناسان این عرصه نیز، آماده یاری و همراهی با فعالان محیط زیست و مسئولین محترم هستند.

علیرضا عامری