پیام آیت االله فرحانی به همایش تجلیل از خبرنگاران و نویسندگان اهوازی

همزمان با هفته خبرنگار ، مراسم تجلیل از خبرنگاران و نویسندگان اهوازی و همکاران پایگاه خبری عصرما با مشارکت دهها تن از فعالان این حوزه و چهره های فرهنگی استان در روز پنج شنبه ۱۹ مرداد ماه در سالن اجتماعات کتابخانه خوزستان شناسی اهواز برگزار شد . در بخشی از این مراسم پیام حضرت آیت […]

همزمان با هفته خبرنگار ، مراسم تجلیل از خبرنگاران و نویسندگان اهوازی و همکاران پایگاه خبری عصرما با مشارکت دهها تن از فعالان این حوزه و چهره های فرهنگی استان در روز پنج شنبه ۱۹ مرداد ماه در سالن اجتماعات کتابخانه خوزستان شناسی اهواز برگزار شد . در بخشی از این مراسم پیام حضرت آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بمناسبت روز خبرنگار و خطاب به جمع حاضر در همایش قرائت و مورد استقبال آنان قرار گرفت. پیام آیت الله فرحانی به شرح زیر است : 

بسم الله الرحمن الرحیم

در عصری که موسوم به عصر ارتباطات است، اگر اصحاب رسانه و در رأس آن خبرنگار را به عنوان یکی از ارکان جریانات و تحولات جوامع مدنی بدانیم، سخن گزافی نگفته ایم. این حرفه باارزش و تآثیرگذار پرچمدار دو نهضت مهم در جامعه است. رسالت اول او، ثبت وقایع و ماندگار کردن آنها در تاریخ است.

اگر زحمات خبرنگاران و اصحاب رسانه نباشد، جریانات و وقایع مهم جامعه ما، هرگز ماندگار نمى‌شود. این خبرنگار است که این لحظه‌ها را با دلسوزى مجدانه، برجسته و ماندگار مى‌کند. پایدار شدن وقایع به مبلّغان و خبررسانانى متعهد و با انگیزه بستگی دارد ولذا بدون این قلم‌ها، دوربین ها و دلسوزی‌ها ، این کارها و اعمال ما همانند امور نابودشدنى و زوال‏یافتنى از بین خواهد رفت. رسالت دوم اصحاب رسانه که شاید وظیفه اصلی این حرفه باشد، مدیریت و هدایت افکار و اذهان عمومی در جهت رشد و بالندگی کشور است. لذا از این حیث وظیفه خبرنگار و اهل قلم یادآور رسالت انبیاء است .

رسانه به عنوان محور اطلاع رسانی درتنویر افکار عمومی و روشنگری در مسائل مختلف کشور، نقش به سزایی داشته و اهمیت این حرفه ارزشمند را روشن می کند. این مسئولیت به معناى اثرگذارى مستمر برروى ذهن و فکر یک مجموعه ‏یى از مردم است که قطعا این اثرگذاری فکری در اعمال و افعال یک جامعه هم بروز پیدا خواهد کرد. و لذا اینکه سطح این رسالت را در حد یک کنجکاوی فردی و به عنوان یک شغل محض و کاسبانه مطرح می کنند، جفای به خبرنگار و اصحاب رسانه است.

البته باید توجه داشت که از این حیث ، وظیفه و رسالت خبرنگار و فعالان رسانه بسیار سنگین و خطیر است. در دنیای امروز، جامعه‌ مطبوعات‌ باید در جهت‌ سیاسی‌ کردن‌ مردم‌ و افزایش معلومات در حوزه های رکین سیاست، اقتصاد و فرهنگ، حرکت‌ کند. در عصر ارتباطات ، قدرت‌ فهم‌ ، درک‌ ، تحلیل‌ و شناخت‌ یک جامعه را ، اصحاب رسانه آن جامعه شکل می دهد. برای‌ این‌ منظور مطبوعات‌ باید به‌ وظایف‌ خود عمل‌ کنند. و در پایان به مهمترین شاخص یک خبرنگار نیز اشاره می کنم و آن تعهد و صداقت است. راه نجات یافتن و برون رفت از مشکلات موجود کشور، بهادادن به نقد است.

لکن باید در انتقاد از یک شخص یا دستگاه دچار بی‏ انصافی نشویم. باید با انصاف بود، با انصاف عمل کرد، با انصاف حرف زد. اگر با کسی دشمن هستیم نباید موجب شود حتی نسبت به دشمن بی ‏عدالتی و بی‏انصافی کنیم. همه باید نگران ترویج اخلاق بی ‏انصافی در جامعه باشیم. در نتیجه از همین جهت نیز رسالتی بر دوش اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران قرار دارد و آنها را پیشقراولان عرصه حفظ مرزهای فرهنگ و اخلاق قرار داده است. با آرزوی توفیقات روز افزون برای همه خبرنگاران و جامعه مطبوعات کشور

عبدالکریم فرحانی

نماینده مردم شریف استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری