تازه ترین فرامین رهبری؛ رسیدگی به معیشت و پاسداری از امنیت

تبیین اهداف دشمنان نظام اسلامی، ضرورت حفظ امنیت و آرامش موجودِ کشور و نیز توجه نامزدهای انتخابات به معیشت مردم بخش هایی از سخنان و توصیه های دیروز رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین (ع) بود. به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز پنجشنبه بیست و یکم […]

تبیین اهداف دشمنان نظام اسلامی، ضرورت حفظ امنیت و آرامش موجودِ کشور و نیز توجه نامزدهای انتخابات به معیشت مردم بخش هایی از سخنان و توصیه های دیروز رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین (ع) بود. به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

**تاکید رهبری برحفظ امنیت، رسیدگی به معیشت و پرهیز از انشقاق قومی و اعتقادی

مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری و تربیت پاسداری دانشگاه امام حسین(ع) دیروز بیستم اردیبهشت ماه با حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا برگزار شد. رهبر معظم‌انقلاب در این مراسم درباره انتخابات، توصیه به نامزدهای ریاست‌جمهوری و اهمیت مساله امنیت در انتخابات سخنانی را بیان کرد؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.عنوان نخست روزنامه «قانون» تاکید رهبری مبنی بر این که «امنیت و آرامش در انتخابات بسیار مهم است» بود. قانون به نقل از ایشان نوشت: مساله‌ امنیت و آرامش در انتخابات بسیار مهم است. مسئولان، قوه‌ قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت کشور و بقیه همه باید مراقبت کنند امنیت حفظ شود. اگر کسی بخواهد علیه امنیت کشور قیام کند، با عکس‌العمل و واکنش سخت مواجه خواهد شد.

روزنامه «جام جم» هم در همین راستا به بیان رهبری نوشت: امنیت ملی و آرامش کشور بسیار مهم است و کاندیداهای محترم مراقب باشند به‌خاطر خطای در تشخیص، گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند و در مسیر طراحی ناتمام دشمن قرار نگیرند، زیرا اگر کسی بخواهد برخلاف امنیت کشور اقدام کند، قطعاً با سیلی سختی مواجه خواهد شد.روزنامه های «سیاست روز»، «کیهان»، «جوان»، «اعتماد» و برخی روزنامه های دیگر هم این بخش از سخنان رهبر انقلاب را که «هر کس علیه امنیت کشور اقدام کند، سیلی خواهد خورد» عنوان نخست قرار دادند و به سراغ بازتاب سخنان رهبر انقلاب در این مراسم رفتند.

روزنامه «کاروکارگر» هم توصیه رهبرانقلاب مبنی بر این که «نامزدها بگویند معیشت مردم اولویت آنهاست» عنوان نخست قرار داد. به گزارش این روزنامه، رهبر انقلاب اسلامی، موضوع «اقتصاد و معیشت مردم» را هدف میان مدت دشمنان خواندند و خاطر نشان کردند: در طراحی بدخواهان، اقصاد کشور نباید حرکت کند، معیشت مردم باید لَنگ بماند، کار و تولید رونق نگیرد و بیکاری بعنوان یک بلا باید عمومیت پیدا کند تا در نهایت، مردم از جمهوری اسلامی ناامید شوند.«دشمن در پی ناامیدی مردم از جمهوری اسلامی» است هم بخشی دیگر از سخنان رهبر معظم بود که عنوان گزارش روزنامه «فرهیختگان» قرار گرفت.روزنامه «خراسان» هم در بازتاب سخنان رهبری، به «هشدار صریح رهبر انقلاب» مبنی بر این که نامزدها گسل های اعتقادی و قومی را تحریک نکنند، اشاره کرد.

** دلار ۱۵هزار تومانی پیامد اجرای وعده‌های انتخاباتی

«علی طیب نیا» وزیر امور اقتصاد و دارایی دیروز در یک نشست خبری ضمن اینکه از عملکرد و برنامه دولت برای برداشتن گام‌های بعدی توسعه گفت، درباره دورنمای اقتصاد ایران درصورت اجرای وعده‌های عوام گرایانه برخی نامزدها هم هشدار داد.روزنامه «جهان صنعت» با عنوان قرار دادن «انقلابی بودن به صدقه دادن نیست» به سراغ سخنان وزیر اقتصاد رفت و نوشت: وزیر اقتصاد در آستانه انتخابات در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به تمام انتقاداتی که این روزها نامزدهای ریاست‌جمهوری بدون هیچ اساس و منطقی به دولت روحانی وارد می‌کنند تا کابینه اقتصادی این دولت را زیر سوال ببرند، پاسخ داد.به گزارش این روزنامه، علی طیب‌نیا در واکنش به سخنان یکی از نامزدها که انتقادات بی‌پایه و بدون هیچ استدلالی را به ابزاری برای رسیدن به مسند ریاست‌جمهوری قرار داده است، گفت‌: انقلابی بودن پرداخت یارانه و چاپ پول نیست، انقلابی بودن رشد تولید و صادرات و ایجاد زمینه اشتغال است.

دیروز، طیب نیا به وعده سه برابر کردن یارانه و مالیات که از سوی برخی نامزدهای انتخابات مطرح شد هم واکنش نشان داد. روزنامه «شهروند» زیر عنوان «مالیات نجومی» به نقل از وزیر اقتصاد نوشت: درآمد نفتی ما در ‌سال ۹۵ در شرایطی که تحریم برداشته شده و به اوج صادرات رسیدیم، ۷۲‌هزار‌ میلیارد تومان بوده است بنابراین اگر در این شرایط بخواهیم یارانه را سه برابر کنیم، ناچاریم سه برابر کل درآمد نفتی هزینه کنیم تا تجهیز بتوانیم یارانه‌های بیشتر را بپردازیم. تنها راه ممکن درحال حاضر سه برابر کردن مالیات است و اگر قرار باشد مالیات را سه برابر کنیم، اثر منفی روی معیشت و واحدهای تولیدی کشور خواهد داشت و همه را ورشکسته کرده و منجر به توسعه بیکاری در کشور می‌شود.

روزنامه «ایران» هم در بازتاب واکنش طیب نیا به وعده های افزایش یارانه از سوی برخی نامزدها، به نقل از وی نوشت: راه حل دیگر برای افزایش مبلغ یارانه ارز ۵ تا ۱۰ هزار تومانی است که آن هم به بازار شوک وارد می‌کند. در واقع نتیجه چاپ یول شوک‌های ارزی و رسیدن قیمت دلار به دامنه ۱۵ هزار تومان است. اما تنها راه حل منطقی و عاقلانه تولید بیشتر در کشور است که منجر به ارتقای سطح زندگی و محیط کسب و کار می‌شود و وظیفه دولت ایجاد اشتغال برای مردم است تا بتوانند زندگی شرافتمندانه‌ای را با هشت ساعت کار برای خود ایجاد کنند.

وزیر اقتصاد در بخشی از سخنان خود به این موضوع که «شهرداری ۱۶۷۰ میلیارد تومان بدهی معوق مالیاتی دارد» اشاره کرد. به گزارش روزنامه «جمهوری اسلامی» وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه شهرداری تهران تاکنون فهرست طلب خود از دولت را ارائه نکرده است، گفت: شهرداری تهران ۱۶۷۰ میلیارد تومان بدهی معوق مالیاتی دارد. این وزارتخانه با هدف شفاف سازی بدهی‌های دولتی، دفتر ویژه‌ای را در خزانه‌داری کل ایجاد کرد. در این مدت چند بار با شهرداری تهران نیز مکاتبه شد تا اگر مطالباتی از دولت دارد، به طور شفاف اعلام کند تا به آن رسیدگی شود اما هیچ ادعایی به طور کتبی و به همراه مستندات به این وزارتخانه ارسال نشده است.روزنامه سیاست روز هم در بازتاب سخنان وزیر اقتصاد، این بخش از سخنان وی را که «در تعامل با بانک‌های بزرگ اروپایی هنوز محدودیت داریم» عنوان قرار داد. به گزارش این روزنامه، طیب‌نیا در این نشست اعلام کردکه با وجود همه وعده و وعیدها همچنان در خصوص بانک‌های بزرگ اروپایی با محدودیت روبه‌رو هستیم که بخشی از آن به بدعهدی آمریکا باز می‌گردد و بخشی هم به تحریم های غیرهسته‌ای.

**لیست اصولگرایان و اصلاح طلبان برای شوراها در کانون توجه روزنامه ها

اعلان فهرست نامزدهای دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب برای انتخابات شورای اسلامی پایتخت در روزنامه ها مورد توجه قرار گرفت. روزنامه ایران زیر عنوان « فهرست شوراها روی موج نقد» نوشت: گرچه تأخیر طولانی مدت در بستن لیست، اعلان فراخوان و ایجاد ساز وکار دسته‌بندی تخصصی نامزدها، نوید انتشار لیستی کاملاً متفاوت می‌داد. خیلی‌ها حتی به این باور رسیده بودند که با این وسواس شدید، فهرست دوره پنجم اصلاح‌طلبان می تواند تمامی ۲۱ صندلی شورا را کسب کند و به همین علت، رایزنی‌های زیادی برای تصاحب هرشماره در این فهرست صورت گرفت که البته کارگر نیفتاد! با این حال انتشار فهرست وعده داده شده در ساعت‌های پایانی سه‌شنبه، چندان رضایت بخش نبود به طوری که انتشار فهرست هنوز سر از همه رسانه‌های رسمی در نیاورده، سر از توییت‌ها و پست‌های تلگرام در آورد تا مخاطبان را در برابر این سؤال قرار دهد که چرا با وجود تعداد بالای چهره‌های متخصص، محبوب و شناخته شده در طیف اصلاح‌طلبان، فرصت نشستن بر هر صندلی به افرادی با تجربه و تخصصی کمتر داده شده است؟!

در ادامه گزارش ایران می خوانیم: در آن سو، «اصولگرایان» اما با پیش دستی به سراغ چهره‌هایی رفتند که نامشان (مثبت یا منفی) حداقل چند صباحی بر سر زبان‌ها چرخیده بود. اعضای فهرست خدمت در واقع با کمی جرح و تعدیل بیشتر در اختیار چهره‌هایی قرار گرفت که شورای فعلی از حضورشان بی‌نصیب نمانده است.در یادداشتی با عنوان «فهرست جامع کارت پیروزی در انتخابات شوراها» که در روزنامه ایران منتشر شد، هم آمده است: ایده ارائه لیست، برای این موضوع محوری شکل گرفته است که مشروعیت و اقبال عمومی نسبی داشته باشد و بتواند اکثریت طرفداران یک جناح را برای حمایت از آن لیست پای صندوق رأی بکشاند. شاید برخی از نقدهای وارده به لیست اصلاح‌طلبان به این دلیل است که آنها سازو کار اجرایی خود را برای رسیدن به نامزدهای نهایی اعلام نکرده‌اند. شاید اگر در هر مرحله آنها توضیح می‌دادند روال گزینش چطور پیش می‌رود، کارنامه‌های ارائه شده دارای چه ویژگی‌ها و پیوست‌هایی است و مهمترین فاکتورها و معیارها برای رسیدن به مرحله نهایی چیست، اکنون لیست ارائه شده مقبولیت بیشتری می‌یافت.

بنا به این نوشته، شاید بهتر باشد اصلاح طلبان طی روزهای آتی اهتمام خود را معطوف به این نکته کنند که برای طرفداران خود روند دستیابی به گزینه‌های نهایی را شرح دهند و برای اقناع آنها و رأی دادن به لیست واحد بکوشند. بدون اقناع عمومی نمی‌توان از هواداران خواست برای شرکت در پای صندوق رأی از خانه بیرون بیایند و به تمامی ۲۱ نامزد معرفی شده برای پیروزی رأی قاطع داد.روزنامه «شهروند» هم زیر عنوان «همه واکنش‌ها به جاهای خالی» به سراغ واکنش ها به لیست اسامی شوراها در شبکه های اجتماعی رفت. به گزارش شهروند، «یاشار سلطانی» سردبیر سایت معماری‌نیوز شب چهارشنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «حضور افراد گمنام و غیرموجه در لیست، کمک به رأی‌آوری عاملان وضع اسفبار امروز شهر خواهد بود. پیروزی نجومی‌خواران، میوه توهم پدرخواندگان.» «بهمن امویی» روزنامه‌نگار حوزه اقتصاد هم نوشت: «‏یک فرصت ایجابی برای طرفداران تحریم. شرکت در انتخابات شورای شهر و نشان دادن توان خود برای جریان‌سازی. نه به فهرست اصلاح‌طلبان و یک لیست جدید. ‏با این اقدام، برای یک بار و به طور عملی، بدنه اجتماعی تحریمی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و تمرینی می‌شود برای آینده. لیستی از فعالان اجتماعی و مدنی.»

«محمدعلی مشفق» هم در یادداشتی با عنوان «سخنی با داوطلبان شورای شهر تهران» که در روزنامه «آرمان» منتشر شد، به انتقاد از واکنش ها به لیست ۲۱ نفری اصلاح طلبان شورای شهر پرداخت و نوشت: به‌نظر می‌رسد که تمامی اصلاح‌طلبان اعم از زن و مرد و پیر و جوان و مدیر و غیر مدیر ظاهرا خود را ذیصلاح‌تر ازدیگری برای در لیست قرار گرفتن در انتخابات شوراها می‌دانند و گویی چشمان خود را بر محدودیت لیست ۲۱ نفری تهران بسته‌اند و مثل اینکه فراموش کرده‌اند که چنین امکانی برای در لیست قرار گرفتن همه عزیزان که اسب خود را برای عضویت در شورای شهر زین کرده‌اند، البته که به لحاظ قانونی و عقلایی وجود ندارد، مگر اینکه همه عزیزان در۲۱ نفر ذوب شوند و تنها از آنها ۲۱ نفر باقی بماند که این هم مطلقا ناشدنی است.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: هرچند که استقبال از کاندیداتوری در شوراهای شهر حق همه آحاد مردم و البته همه اصلاح‌طلبان است و به ظاهر هم امری مثبت و ارزشمند است، اما اینکه همه برای در لیست قرار گرفتن با یکدیگر رقابت کنند و انتظاری هم کمتر از در لیست قرار گرفتن نداشته باشند، حقیقتا رفتاری اخلاقی و پسندیده نیست، چرا که پافشاری برچنین رفتاری و لابی‌گری‌های معمول و بعضا غیرعقلایی و اخلاقی، در واقع کار را برای تصمیم‌گیری شورای عالی اصلاح‌طلبان و دیگر بزرگان اصلاحات سخت و سخت‌تر می‌کند و امکان انتخاب خوب‌ترین‌ها را که بر اساس شاخص‌های مصوب، امتیازات بالاتری را کسب کرده‌اند، بسیار سخت و مشکل می‌کند.