گزارش بازدید از تالاب بامدژ!

در ۳۵ کیلومتری اهواز به سمت شوش که حرکت کنی در کنار جاده تابلویی توجه شما را به سوی خود جلب خواهد کرد ، تابلویی که روی آن نوشته شده ” به سمت تالاب بامدژ”. بامدژ تالابی است که با گمنامی تمام در یک پهنه تالابی بکر، در منطقه ای موسوم به میناو به موازات […]

در ۳۵ کیلومتری اهواز به سمت شوش که حرکت کنی در کنار جاده تابلویی توجه شما را به سوی خود جلب خواهد کرد ، تابلویی که روی آن نوشته شده ” به سمت تالاب بامدژ”. بامدژ تالابی است که با گمنامی تمام در یک پهنه تالابی بکر، در منطقه ای موسوم به میناو به موازات رودخانه دز آرمیده است.

مساحت اراضی ملی بامدژ ۱۵۰۰۰ هکتار است که همینک فقط ۴۰۰۰ هکتار آن عرصه تالابی دارای آب و حیات زیست محیطی و بوم زیستی است. این عرصه اندک دارای علایم حیات از جمله آب، نیزار، پرندگان و آبزیان مختلفی است.عمده آب ورودی تالاب از یکی از انهار منشعب از رودخانه شاوور تامین می شود. در سال های اخیر حق آبه بامدژ هم همانند اکثر تالابهای استان به دلایل مختلف از جمله خشک سالی بطور کامل تامین نشده است.متاسفانه این مشکل راه را برای تعدی و تصرف اراضی تالابی باز کرده است بطوری که هم اینک مقدار زیادی از عرصه های تالابی بامدژ به تصرف کشاورزان و پرورش دهندگان ماهی درآمده است، و بی شک این مهم بدون چراغ سبز بعضی از ارگان های دولتی حادث نشده است.

از میان این تالاب کانالی احداث شده است که مقداری از آب تالاب را به رودخانه دز منتقل می نماید، بومیان این کانال را خارور می نامند.از بعضی از دوستان، که از اداره کل محیط زیست استان و اهواز همراه ما در بازدید بودند، در مورد وضعیت تالاب پرسیدیم ، عنوان می نمودند که تاکنون این تالاب در هیچ مرجعی ملی ثبت نشده است. به نظر می رسد به دلیل این گمنامی، تعدی به حقوق این تالاب به شکل فزاینده ای شتاب گرفته و اکنون وضعیت پر دردی را تجربه می نماید و با تداوم این وضعیت قطعا” این تالاب زیبا و کم نظیر رو به نابودی خواهد رفت.تامین حق آبه تالاب، احداث یک پاسگاه حفاظت محیط زیست و بطور کلی ایجاد روحیه اهتمام، نظارت و رسیدگی به وضعیت تالاب از سوی نهادهای حاکمیتی و نظارتی ضامن تداوم حیات این تالاب بکر و تاریخی خوزستان خواهد بود. که امیدواریم مسئولین امر در استانداری و اداره کل محیط زیست خوزستان بیش از پیش نسبت به احیای مجدد و حفاظت از این تالاب اهتمام بورزند.

با تشکر ویژه از مدیران تشکل آینده سازان طبیعت خوزستان، جناب آقای الهایی سحر و خانم مهندس ابتسام سواری و سپاس از همراهان ما در برنامه بازدید از تالاب خانم ها، تابانی ،مزرعه ،مستقیم ،جراح زاده آقایان دهکردی ،نیکنام ،خیراللهی ،محمودی،شاامیری واز کلیه مجموعه اینده سازان طبیعت خوزستان،

کبری باوی

فعال محیط زیست