رویکردهای متناقض در انتقال آب کارون!

چند ماهی بیشتر به پایان دولت یازدهم باقی نمانده است. اما اظهارات برخی مسئولین اجرایی کشور نظیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر یادآور روزهای آغازین دولت می باشد.” توجه ویژه و جدی به مسائل محیط زیست از ابتدای دولت یازدهم” ، ” عدم تشریفاتی و نمادین بودن محیط زیست در دولت” و نیز “عدم […]

چند ماهی بیشتر به پایان دولت یازدهم باقی نمانده است. اما اظهارات برخی مسئولین اجرایی کشور نظیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر یادآور روزهای آغازین دولت می باشد.” توجه ویژه و جدی به مسائل محیط زیست از ابتدای دولت یازدهم” ، ” عدم تشریفاتی و نمادین بودن محیط زیست در دولت” و نیز “عدم صدور مجوزهای زیست محیطی برای انتقال آب از سرشاخه های کارون “شاه بیت اغلب سخنرانی های ایشان و از جمله سخنرانی او در روز جهانی تالاب ها در ۱۴ بهمن ماه سال جاری در اهواز می باشد.

معاون رئیس جمهور همچنین در این کنفرانس با انتقاد و ” اظهار تعجب از برخی نقل قول ها و مطالبی که در زمینه انتقال آب گفته می شود” عنوان می کند: “می خواهند موضوع را از فضای کارشناسی خارج کنند.”اما در این کنفرانس، دولت قبل هم در سخنان خانم ابتکار از انتقاد بی نصیب نماند و ایشان همانند ابتدای حضور در کابینه دولت روحانی، برخی مشکلات زیست محیطی استان نظیر سد گتوند را ناشی از دستور سیاسی مسئولین وقت برشمرد. ( البته به حق)باوجود این اظهارات و دیدگاه های دکتر ابتکار، ارزیابی عملکرد دولت در زمینه انتقال آب کارون و لااقل در چند ماه گذشته خلاف سخنان ایشان می باشد.

مصوبه محرمانه هیات دولت در آذرماه امسال برای اجرای پروژه‌های انتقال آب کوهرنگ ۳ و بهشت آباد، نمونه بارز تقابل و تناقض رویکردهای اعلامی و عملی دولت حسن روحانی در این زمینه می باشد.دبیر هیأت دولت در این نامه بدون توجه به نقش سازمان محیط زیست و اهمیت آن در توسعه پایدار، خطاب به وزیران جهادکشاورزی، نیرو و بانک مرکزی دستور داده بود تا شرایط لازم برای انتقال آب از سرچشمه‌های استان خوزستان به اصفهان را فراهم کنند. سند محرمانه ای که با وجود گذشت چند ماه خبری در تکذیب یا تایید آن منتشر نشد و سازمان محیط زیست هیچ واکنشی در قبال آن نشان نداد.اما تناقض رویکرد اعلامی و عملی دولت در انتقال آب کارون محدود به سند هیات دولت نیست، بلکه رسانه ای شدن این نامه و انتشار موضوعات مختلف در مخالفت با “انتقال آب کارون”، شرکت مدیریت منابع آب ایران (زیرمجموعه وزارت نیرو) را به ارسال جوابیه و دفاع از این رویکرد واداشت.شرکت مدیریت منابع آب ایران در جوابیه ارسالی به رسانه ها، برای نخستین بار و صرفا بر مبنای شاخص هایی نظیر پراکندگی نامتقارن و نامتوازن بارندگی و عدم تناسب آن با ترکم نسبی جمعیتی کشور و در تقابل با رویکردهای سازمان محیط زیست، از سیاست های انتقال آب بین حوزه ای بویژه انتقال آب کارون دفاع کرد.

هادی اهوازیان