هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت در اهواز گشایش یافت

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری گفت: ورود کالای غیراستاندارد به صنعت نفت خسارات جانی و مالی زیادی برای این صنعت به همراه داشته و باعث توقف تولید خواهد شد.محمدرضا مقدم روز دوشنبه در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت در خوزستان که با حضور جمعی از مسئولان استان در […]

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری گفت: ورود کالای غیراستاندارد به صنعت نفت خسارات جانی و مالی زیادی برای این صنعت به همراه داشته و باعث توقف تولید خواهد شد.محمدرضا مقدم روز دوشنبه در آیین گشایش هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت در خوزستان که با حضور جمعی از مسئولان استان در باشگاه نفت برگزار شد اظهارکرد: پیش از تحریم ها تولید نفت کشورحدود سه میلیون و 340 هزار بشکه بود و در زمان اوج تحریم ها این میزان به 800 هزار بشکه کاهش یافت اما در زمان حاضر با تلاش مناطق نفتی کشور این میزان افزایش چشمگیری داشته است.

82298579-71153996

وی افزود: استخراج نفت درحالی از خوزستان آغاز شد که همواره با طمع بیگانگان مواجه بوده اما با این وجود مناطق نفتی این استان افتخارات بزرگی را برای کشور به همراه آورده و این نمایشگاه نیز ادامه دهنده این افتخارات است. معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری همچنین به سامانه یکپارچه کالا اشاره کرد و گفت: این سامانه حدود 11 سال است که به روش های مختلف کار روی آن آغاز شده اما هنوز آنگونه که باید در برنامه اجرایی صنعت نفت قرار نگرفته است. وی بیان کرد: این طرح کار بزرگی درحوزه سیاستگذاری صنعت نفت محسوب شده و توانست بخش اجرایی را به حوزه پژوهش و فناوری متصل کرده و درسال های آینده هر پروژه ای برای اجرا طراحی می شود، به دانش فنی آن نیز توجه ویژه خواهد شد.

مقدم تصریح کرد: این سامانه حدود یک سال پیش در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت و به نوعی قلب حمایت از سازندگان داخلی به شمار می رود. وی یادآورشد: همچنین سرعت و کاهش هزینه ها نیز از مزایایی است که این سامانه به همراه دارد و امکان سیاستگذاری دراین صنعت را برای حمایت هرچه بیشتر از سازندگان داخلی، فراهم خواهد کرد. معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری گفت: شرکت مناطق نفتخیز جنوب نیزسهم بسزایی در اجرای این طرح داشت که شایسته تقدیراست. وی تصریح کرد:همچنین برای نخستین بار فهرست دستگاه مرکزی سازندگان داخلی شناسایی شده که در مرحله اول یک هزار و 814 شرکت داخلی شناسایی شده و این شرکت ها از این پس می توانند به عنوان مرجع معتبر برای خرید محصولات معرفی شوند.

مقدم با بیان این که شناسایی فهرست خارجی نیز درحال نهایی شدن است گفت: جمع سازندگان داخلی و خارجی ما حدود سه هزارشرکت است که تاکنون یک هزار و 800 شرکت در سامانه یکپارچه تعریف شده و سایر آن ها نیز در حال شناسایی است و نزدیک به 24 هزار و 600 تامین کننده نیز در سطح کشور فعالیت می کنند که هنوز اطلاعات دقیقی از این شرکت ها در دست نداریم. وی بیان کرد: این سامانه بزرگترین خدمت به سازندگان داخلی و خارجی ما است چرا که از این پس مصرف کنندگان اقلام مورد نیاز خود را از شرکت هایی تهیه می کنند که در این سامانه به عنوان شرکت های استاندارد معرفی شده است. معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری گفت: سازندگان داخلی باید میل خود را به بلوغ فناوری و تجاری سازی محصولات بالا ببرند چرا که حدود 30 سال است که در تمام جهان شرکت های بزرگ با این سیاست فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: مهمترین بخش کالای ما مربوط به اقلام اندازه گیری حفاری است که کار ساخت آن آغاز شده و تعدادی از این تجهیزات درحال ساخت است اما دراین میان عده ای به صورت سازمان یافته تمایل ندارند که این اقلام در داخل ساخته شوند. مقدمی با بیان این که پروانه کیفیت اعتبار سنجی سازندگان است، تاکید کرد: هرشرکتی که مسیر صدور پروانه کیفیت را طی کند جزو سازندگان برتر کشور در سامانه یکپارچه ثبت می شود. آیین گشایش هشتمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت در خوزستان روز دوشنبه با حضور معاون وزیر نفت و جمعی از مسئولان عالی رتبه وزارت نفت و شرکت های تابعه نفتی در خوزستان و سراسر کشور در اهواز برگزار شد.