گزارشی از سلسله سخنرانی های آیت الله دکتر حیدری در “دهه کرامت” ؛ آستان قدس رضوی

همزمان با شب های خجسته و شادی بخش دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س) به دعوت سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ،آیت الله دکتر محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اهواز جهت ایراد سخنرانی و ارائه سلسله مباحث اعتقادی و اخلاقی  و پاسخ به شبهات در جمع زائران […]

همزمان با شب های خجسته و شادی بخش دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س) به دعوت سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ،آیت الله دکتر محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اهواز جهت ایراد سخنرانی و ارائه سلسله مباحث اعتقادی و اخلاقی  و پاسخ به شبهات در جمع زائران و مجاوران حرم ثامن الحجج (ع) همچنین زائران کشورهای خارجی در صحن الغدیر عازم مشهد مقدس شد.آیت الله حیدری در صحن الغدیر پیرامون تفسیر آیات ولایت در سوره مبارکه مائده و پاسخ به شبهات و سوالات به سخنرانی و بحث پرداختند.عضو مجلس خبرگان رهبری در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با ارائه مباحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه به سخنرانی و پاسخ به سوالات زائران خارج از کشور پرداختند

1

آیت الله حیدری در جمع زائران و مجاوران حرم در صحن غدیر گفت : ولایت انبیاء و اولیاء و فقها  از قبیل ولایت بر سفیه، مجنون و محجورین نیست، (که جنبه رأی شخصی دارد و برابر اندیشه ولی تدبیر می شود) ولایت پیامبر و امام از جانب الله است؛ یعنی خود دین و قانون تشریع هماهنگ با تکوین خداست که جامعه و انسان را رهبری و هدایت می کند، لذا علاوه بر اینکه مردم تحت ولایت دین خدا و ولایت تشریعی او هستند، پیامبر، امام و فقیه هم تحت ولایت دین حق است و شخصیت حقیقی او تحت عنوان شخصیت حقوقی او قرار می گیرد و خارج از محدوده آن نمی تواند باشد.پس اولیاء آیت و نشانه ولایت اویند، مثل آینه هائی که ولایت الله را به جامعه پژواک می دهند.پس قانون شرع الهی همان چشمه دین است که از جان ولی خدا به امر خداوند حیات طیبه جامعه را تضمین می کند و در پرتو این حیات طیّب، حیات ابدی آنان را رقم می زند.اهداف اخروی در متون دینی غایات بالذات تعالیم الهی هستند. این غایات در حیات دنیوی بشری محقق می شود. لذا دنیا هدف بالذات نیست، گرچه آخرت بدون دنیا میسور نخواهد بود. به استناد این روایت که امیرمؤمنان فرمود: «اَلدُّنْیا مَزْرَعَةُ الاَْخِرَةِ؛ دنیا کشتزار آخرت است.»

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اگر انسان بنده و مخلوق خداوند است ؛ اگر انسان همه شئونات زندگیش در دنیا و آخرت با اطاعت از خداوند عالم و حاکم مطلق محقق می شود، تنها دریچه رسیدن انسان به مقام کمال و انسانیت، عبودیت است. در قرآن کریم مهم ترین وصف از اوصاف آدمی را عبودیت او می داند و کمال واقعی این موجود را خلاصه در عبد بودنش می کند. و حتی پیامبر و امام هم از مقام عبودیت به رسالت و امامت نائل می شوند.* عبودیت انسان برای ذات مقدس ربوبی، او را از همه قیود وغیر خداوند آزاد می کند و آزادی انسان تنها در صورتی معنا دارد که بنده خداوند باشد و بس. و فطرت توحیدی انسان دو اصل را ثابت می کند.اول: بندگی خداوند؛دوم: رستن از هر چه غیر خداست.غلام همت آنم که زیرچرخ کبودزهر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است.و عبودیت انسان در پرتو دین خداوند است که چشمه آن دین از جان مطهر ولی کامل و مثل اعلی و مظهر اتم خداوند (ولی خدا) جاری می شود.

استاد دانشگاه امیرالمومنین (ع) در بیان ولایت دوران غیبت اظهار داشت : در عصر غیبت معصوم علیه السلام ، ولایت خداوند به صورت غیر مستقیم از ناحیه ولی فقیه که همان ولایت دین است اعمال می شود و علماء بالله با نصب عام مأذون از جانب خدا و معصوم علیه السلام هستند.به دلیل ضرورتِ نظم و قانون خداوند در جامعه که حیث عقلی دین و شریعت و امامت و رهبری است، ولایت عام علماء عقلاً ثابت است و ولایت ولی خاص (ولی فقیه) با نظارت اهل فن و خبره فعلیت پیدا کرده تا دین خداوند معطل باقی نماند. چرا که نقض غرض لازم خواهد آمد. چون دین وسیله هدایت است و در صورت نبودن هادی (مستقیم یا غیر مستقیم) دین خداوند در تمام عروق جامعه ساری و جاری نخواهد شد.

2 3 4