نماینده سابق اهواز ، به دیدار معاون اول رییس جمهور روحانی رفت

مردم عرب خوزستان که جمعیت قابل ملاحظه آنها در این استان قابل انکار نیست علاوه بر کارکردها ونقش محوری و مؤثر آنها در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس،همواره حضوری فعال در تمامی ادوار انتخابات داشته اند و بدیهی است که این حضور خود می تواند شاخصی مهم ،در اندازه گیری میزان تعهد […]

مردم عرب خوزستان که جمعیت قابل ملاحظه آنها در این استان قابل انکار نیست علاوه بر کارکردها ونقش محوری و مؤثر آنها در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس،همواره حضوری فعال در تمامی ادوار انتخابات داشته اند و بدیهی است که این حضور خود می تواند شاخصی مهم ،در اندازه گیری میزان تعهد این مردم به این سرزمین ونظام مقدس آن باشد.به گزارش خبرنگار ما پیش از ظهر امروز جاسم شدید زاده نماینده سابق اهواز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور دیدار و در پیرامون مهمترین مسائل و رویدادهای استان از جمله لزوم توجه به توسعه همه جانبه ،رفع تبعیض ها ،ضرورت تقویت نیروهای معتدل و اصلاح طلب در راستای حرکت منسجم در انتخابات آینده و همچنین جامه عمل پوشاندن به تصمیمات نخستین سفر استانی هیات دولت به استان خوزستان بحث و گفتگو کرد.

Eshaq-Jahangiri-biographya-com-2

بگزارش خبرنگار ما ،در این نشست یک ساعته نماینده سابق اهواز در مجلس شورای اسلامی با تقدیم نامه ای جامع و حاوی مهمترین مطالبات مردم خوزستان خطاب به جناب آقای دکتر روحانی رییس جمهور ، خواهان اعزام یک هیات کارشناسی در راستای بررسی وضعیت مدیریت و توسعه استان و تطبیق عملکرد سازمان ها و ادارات تابعه دولت با مفاد بیانیه شماره 3 رییس جمهور در مقطع انتخابات ریاست جمهوری خرداد سال 92 شد.

معاون اول رییس جمهور نیز با مهم توصیف کردن فرازهای نامه نماینده سابق اهواز در خصوص تقدیم آن به آقای دکتر روحانی و بررسی موضوعات مطروحه تاکید کرد.بخشی از متن نامه مفصل نماینده سابق اهواز خطاب به دکتر روحانی که پیش از ظهر امروز تقدیم اسحاق جهانگیری شد به شرح زیر می باشد:

کشور عزیز ما ایران بوستانی عطراگین از اقلیم، زبان ها، ادیان گوناگون است. اکنون که انتخاب سرنوشت ساز ریاست جمهوری دوره یازدهم، این فرصت تاریخی را فراهم کرده است، اینجانب متعهد و مصمم هستم در صورت کسب رای اعتماد شما و استقرار دولت تدبیر و امید با اجرای بند های ده گانه زیر، بخشی از فصول حقوق ملت قانون اساسی را که از مهمترین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و هست از شعار به عمل دراورم تا شاهد ایرانی ازاد و اباد با مشارکت ایرانیان باشیم این بخشی از بیانیه سوم حضرتعالی در زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود. در ادامه این بیانیه حضرتعالی ۱۰ بند را به عنوان اقداماتی که قول دادید انجام دهید را اورده اید که از جمله ان ها می توان به مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت های کلان کشور، انتخاب نیروهای شایسته علمی در پست های مدیریتی مناطق مختلف کشور، حمایت، تقویت و تفویض اختیار و واگذاری امور اجرایی محلی منطقه ای به انان، تدریس زبان مادری ایرانیان (کردی، اذری، عربی) بطور رسمی در سطح مدارس و دانشگاه ها و تغییر نگاه امنیتی نسبت به اقوام و فرهنگ های ایرانی اشاره کرد.

حضرتعالی در سخنرانی عربی خود در جتماع مردم اهواز فرمودید مردم خوزستان نماد مقاومت، شجاعت و حمایت از ولایت در سال های اخیر بوده اند و صرفنظر از اینکه انها یک استان ثروتمند هستند همواره پای انقلاب ایستاده اند شما به مفاخر عرب هم اشاره کردید و گفتید در طول تاریخ خوزستان شخصیت های بی نظیر علمی و مذهبی را به ایران اسلامی معرفی کرده است که از ان جمله می توان به علی ابن مهزیار اهوازی، دعبل خزاعی شاعر بزرگ اهل بیت و ابونواس اهوازی اشاره فرمودید که از دامان همین مردم معرفی و خدمات بی نظیری به اسلام و مذهب تشیع ارائه کردند.شما با مردم عرب خوزستان به عربی سخن گفتید و خواستید نشان دهید که بر وعده ای که پیش از انتخابات داده اید هنوز ایستاده اید. اما جناب دکتر تاکنون در این باره چه اقداماتی انجام داده اید؟

جناب رئیس جمهور!

استان خوزستان به مثابه یک خانه دوره سازی است که شش برادر عرب، بختیاری، بهبهانی، دزفولی، شوشتری و ترک قشقایی زیر سایه مادری مهربان بنام ایران مهر و محبت زندگی می کند در ایام محنت و سختی یار و یاور یکدیگر و در شادی ها شریک هستند. غفلت و عدم مساوات در بهره مندی از برکات مادی و معنوی این خانه مادری امکان اضمحلال و فروپاشی کانون گرم این خانواده اصیل و تاریخی را فراهم ساخت.

مردم عرب خوزستان که از نظام ستم شاهی و سیاست ضد مردمی و تبعیض امیز ان به ستوه امده بودند، انقلاب اسلامی را فرصتی تاریخی یافتند تا در سایه ی اموزه ها و اصول عادلانه دین مبین اسلام، حیاتی دوباره اغاز نموده و همچون تمام اقوام و شهروندان ایرانی در ساختن این کشور به ایفای نقش بپردازند. از این رو همگام با سایر اقوام ایرانی در طول بیشتر از سه دهه انقلاب اسلامی در بزنگاه های مختلف و در عرصه های سیاسی، دفاعی و سازندگی از بذل هرگونه تلاشی دریغ نورزیدند و با تقدیم دوازده هزار شهید از میان نخبه ترین و مؤمن ترین فرزندان این مرزوبوم، همچون بزرگ شهیدانی چون سرداران علی هاشمی، شریفی و خیل عظیمی از شهدای دیگر خود گواه دیگری است بر پایبندی و باورمندی این مردم به انقلاب اسلامی و اصول و ارزشهای دینی و مذهبی است و در زمانی که بسیاری در این استان در ماراتن امور دنیوی و تصرف مناصب، گوی سبقت را از یکدیگر می ربایند و برای حذف بخش عظیمی از نخبگان و فرزندان همین مردم به بهانه های واهی امنیتی تلاش می نمایند، کاروان و قافله ایثار و شهادت این مردم ولائی همچنان در سیر است و عاشقانه، بهترین فرزندان خود را تقدیم نظام و اصول و ارزشهای ان می نمایند. بسیاری از مادران عرب همچنان اگاهانه و دلسوزانه و مسئولانه و در لبیک به ندای رهبری جگرگوشه های خود را در دفاع از ارمانهای متعالی نظام و در پیشبرد سیاست های منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی تقدیم می نمایند. شهدای عالی مقامی چون سردار دریساوی،سردار کریم غوابش ، سالمی، موسوی،حزباوی و دیگران که نمونه ای از این قافله بی توقف عاشقان نظام و شهادت هستند که در دفاع از حرم زینبیه و عتبات عالیات جان عزیز خود را عاشقانه تقدیم نموده اند.

جناب دکتر روحانی!

با عنایت به مطالب فوق و بیانیه انتخاباتی شماره سه سخنرانی های حضرتعالی در خوزستان لازم دیدم مطالب زیر را جهت اصلاح و رسیدگی خدمت شما متذکر شوم.اصولا مطالبات قانونی اقوام در بطن و روح خود به نوعی ناظر به مطالبات فرهنگی چون زبان مادری میراث فرهنگی و تاریخی شامل موسیقی محلی ، اداب و سنت فلکلور، شعر و ادبیات و اسطوره و… می باشد و این امور به هیچ وجه در عرض هویت فرهنگی ملی نبوده و در طول ان قابل تفسیر هستند و اما انچه که در این مطالبات قانونی در حوزه حقوق مطرح است در دایره حقوق شهروندی تعریف شده است. در باب بخش اول مطالبات فرهنگی و لزوم احترام به نمادهای فرهنگی باید به عرض برسانم.

بیشترازسه دهه از انقلاب پر برکت انقلاب اسلامی چندین بار شاهد نقض این شاخصه ازطرف رسانه های گروهی ونهادهای دولتی بوده ایم ، … با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مبنی بر تقویت همدلی و همبستگی و حفظ وحدت کلمه و لزوم توجه به نقشه دشمنان انقلاب اسلامی و اجتناب از فتنه انکیزی قومی ……حاکی از عدم التزام به شعارهای دولت محترم و جهت واگرایی قومی تلقی خواهد شد.

جناب دکتر روحانی!

در حوزه مطالبات قانونی و حقوقی اقوام که در چهارچوب حقوق شهروندی تعریف شده است اصول و بندهای متعدد قانون اساسی مؤید آن است که محور همه این اصول اصل ۱۹ قانون اساسی است و تصریح دارد که مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و،زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود. مردم عرب خوزستان که جمعیت قابل ملاحظه آنها در این استان قابل انکار نیست علاوه بر کارکردهاونقش محوری و مؤثر آنها در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس،همواره حضوری فعال در تمامی ادوار انتخابات داشته اند و بدیهی است که این حضور خود می تواند شاخصی مهم ،در اندازه گیری میزان تعهد این مردم به این سرزمین ونظام مقدس آن باشد.اما در مقابل،تمام قرائن نشان می دهد که در استان خوزستان گفتمانی رایج است که همچنان این استان را دارای مسأله وهمی تحت عنوان مسأله قومی می داند و همواره برای اجرای مقاصد مغرضانه و منفعت طلبانه خود ،بر طبل آن می کوبد.متأسفانه مردم عرب خوزستان قربانی سوء مدیریت در حوزه سیاسی،فرهنگی بوده و به دلیل رسوبات ذهنی به یادگار مانده از دوران پهلوی ها، در اندیشه تفکر برخی از مسؤلان محلی، و علی رغم حضور سازنده و متعهدانه این مردم در طول تاریخ کشور اعتماد متناسب با شأن و جایگاه آنها روا داشته نشده است. و علی رغم جمعیت قابل اعتنا آنها در استان به عنوان مثال در بهترین شرایط و در مقطع دوم خرداد و دولت اصلاحات تنها ٪۸ از مدیریت اجرایی به انان سپرده شد و بعد از آن و در دوره احمدی نژاد از ٪۵ فراتر نرفت و متأسفانه در دولت کنونی به کمتر از ٪۲ رسیده است. ….

همانطور که در مطلع این نامه آوردم رفع تبعیض از طریق تدوین قوانین لازم جهت چگونگی اجرای کامل قانون اساسی مشارکت همه هم میهنان فارغ از زبان و مذهب در مدیریت کلان کشور در سطوح سیاسی ایجاد فرصت برابر و تقویت اختیارات نهادهای محلی و بکارگیری نیروهای شایسته محلی و مهمتر از همه جبران عقب ماندگی های اقتصادی با بودجه جهشی و تغییر نگاه امنیتی نسبت به اقوام و فرهنگ های ایرانی و تبدیل آن به مدیریت علمی و کارامد. اما نتیجه ای که در بررسی اجمالی میزان تعهد مسئولان محلی به مفاد این بیانیه قابل برداشت است، نشان از رویکرد دیگری است. نگرش منفعت طلبانه غیرکارشناسانه و یکسونگرانه نقش مهمی در کندی ارتقاء وبهبودی وضعیت یک طیف اجتماعی خاص داشته است .گروه هایی در استان خوزستان به منظور تداوم هژمونی خود بر مصالح و منافع اقتصادی و با حجت واهی و بی مبنای تهدید و الصاق اتهامات بی اساس و حذف نیروهای معتدل به تداوم وضعیت نابسامان در مدیریت استان دامن زده و همواره بی کسی را برای مردم ما تجویز می نمایند.عملکرد این گروه ها که در اصل، ساختاری مافیایی و ماهیتی اقتصادی دارد بدون توجه به عواقب رفتارها و سیاست های خرد ناآگاهانه، شکاف اجتماعی را عمیق تر نموده و استان را با چالشهای متعدد مواجه می نمایند.نگاه شود به انتصابات و جذب نیرو دربرخی از شرکت ها ،سازمان و ادارات و ترکیب نیروهای شاغل در آنها.

از دیگر اقدامات این طیف فزون خواه بالا نگه داشتن هزینه فعالیت نخبگان اعتدالگراست. این گروه با الصاق اتهامات واهی انحرافی اعم از مذهبی و اخلاقی  درپی تنگ کردن عرصه به این نخبگان اعتدال گراهستند ایشان ترجیح می دهند که گروه های رادیکال و تند شوند تا همواره بهانه لازم جهت حذف رقیب به تبع آن تداوم انتفاع سیاسی، اقتصادی آنها فراهم شود. از دیگر رفتارهای این حلقه منفعت گرای اقتصادی، سیاسی گسترش تعارضات در ترکیب بندی سیاسی، اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و غیره استان است. که در صورت عدم توجه جدی به آن ممکن است اسیب های جدی به انسجام و همبستگی اقوام وارد نماید. از این رو به منظور اصلاح و ترمیم وضعیت موجود می طلبد که نهادهای بالا دستی با رویکرد آمرانه جهت برقرای بالانس و موازنه مثبت وارد عمل شوند. زیرا که در بسیاری از حالت ها نحوه تقسیم قدرت محلی در استان خوزستان بیشتر بر مبنای مصالح گروهی است، تا اولویت دادن به مصالح ملی. درنتیجه انباشت این سیاست ها و تداوم آنها متأسفانه دلبستگی بالا و غیرقابل گسست مردم  نظام اسلامی و دولت محترم اعتدال گرا با احساس تبعیض شدید همراه نموده است. این امر معالجه سریع و فوری از جانب دلسوزان نظام می طلبد…. از این رو تقویت نخبگان معتدل عرب نه تنها نباید فقط یک تاکتیک یا شعار انتخاباتی مورد توجه قرار گیرد بلکه به دلیل دارا بودن مبانی عقلانی و منطق راهبردی باید در غالب یک استراتژی تعریف گردد.