مجموعه موفق سازمان آتش‌نشانی اهواز ؛ دستاوردها و نیازها در گفتگو با قنبری

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز :شهر اهواز در آخرین ارزیابی، به ۱۸۰ خودرو امدادی و احداث ۱۱ ایستگاه دیگر نیاز دارد.ابراهیم قنبری ضمن تشریح فعالیت‌های شبانه روزی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کلان شهر اهواز، گفت: کار کردن در حوزه خدمات ایمنی در هر کجای کشور که باشد، همواره […]

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز :شهر اهواز در آخرین ارزیابی، به ۱۸۰ خودرو امدادی و احداث ۱۱ ایستگاه دیگر نیاز دارد.ابراهیم قنبری ضمن تشریح فعالیت‌های شبانه روزی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کلان شهر اهواز، گفت: کار کردن در حوزه خدمات ایمنی در هر کجای کشور که باشد، همواره با مشکلات بسیاری همراه است و در اهواز نسبت به دیگر نقاط کشور شرایط فرق می‌کند و نیاز است تا بر اساس شاخص‌های جمعیتی، اقلیمی و به خصوص صنعتی تجهیزات سازمان آتش نشانی این کلانشهر بروزرسانی شود.

وی افزود: به دلیل وجود رودخانه کارون در شهر اهواز و ارتباط نزدیک مردم با این رودخانه، همواره یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کاری ما در این بخش و به خصوص در فصل گرما، تشدید موارد غرق شدگی و بعضاً خودکشی است. کم بودن تجهیزات سازمان وعدم لایروبی رودخانه، امدادگران را در مواقع حوادث با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌کند.

قنبری گفت: کل سازمان آتش نشانی اهواز در مجموع یک ایستگاه و دو نیروی غواص بیشتر ندارد و همین موضوع با توجه به وسعت رود کارون و شرایط ویژه این رودخانه همواره برای ما دردسر ساز است. شهری با سی هزار متر طول رودخانه‌ای حداقل باید سه تا چهار ایستگاه غواصی با تجهیزات به روز داشته باشد.

وی ادامه داد: در سه الی چهار نقطه از رود کارون قابلیت قایق‌رانی مستمر وجود ندارد و به همین دلیل نیرو‌های امدادی مجبورند قایق را از داخل آب بیرون بکشند و تا مسیر بعدی از راه خشکی آن را حمل کنند که کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است. به طور مثال از ریف تا پل نادری، از پل نادری تا پل پنجم و از پل پنجم تا پل هفتم به دلیل صخره‌ای بودن و عمق پایین آب با چنین مشکلی مواجه هستیم و در این چند نقطه اگر اتفاقی بیفتد و کسی غرق شود عملا کار جستجو به کندی پیش می‌رود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کلان شهر اهواز افزود: در حال حاضر به راه اندازی سه ایستگاه و به کارگیری ۳۰ نفر در دو شیفت در سازمان آتش نشانی کلانشهر اهواز نیاز داریم تا بتوانیم حوادث رودخانه‌ای کارون را مدیریت کنیم. آنهم رودخانه‌ای با انبوهی از لجن و فاضلاب که از چند نقطه شهر به سوی آن سرازیر می‌شوند و به شدت نیازمند لایروبی است. اما به رغم همه مشکلات و کمبود‌ها سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر اهواز همواره بهترین عملکرد را ارائه داده و به تلاش شبانه روزی خود ادامه می‌دهد.

قنبری با اشاره به اینکه به کمک مالی شرکت‌ها و صنایع به منظور اصلاح و تجهیز برخی از وسایل سازمان آتش نشانی اهواز نیازمندیم، گفت: شهر اهواز در مرحله اول یک شهر صنعتی است و انبوهی از شرکت‌ها و صنایع در این کلان شهر و حاشیه آن مشغول به فعالیت هستند، همانگونه که در بحث مدرسه سازی، بیمارستان، و مسائلی از این دست ورود می‌کنند، نیاز است برای خرید تجهیزات سازمان آتش نشانی هم ورود کنند چرا که یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های فعال شهری سازمان آتش نشانی است و در بحث حوادث به سرعت وارد عمل می‌شود و از اتفاقات ناگوار جلوگیری به عمل می‌آورد و نیاز است که تجهیزاتی به روز و استاندارد داشته باشد تا مردم با آرامش خاطر بیشتری در این شهر زندگی کنند.

وی اضافه کرد: برای اینکه به استاندارد‌های امکانات و خدمات ایمنی شهر‌هایی مانند تهران و یا اصفهان برسیم، به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. در حال حاضر ۸۶ خودرو داریم که ۶۵ تا از این خودرو‌ها عمرشان به ۳۰ سال می‌رسد و فرسوده هستند و باید خودرو‌های جدید جایگزین آن‌ها شود.

وی عنوان کرد: شهر اهواز در آخرین ارزیابی، به ۱۸۰ خودرو امدادی و احداث ۱۱ ایستگاه دیگر نیاز دارد. هم اکنون قیمت هر خودروی امدادی حدود ۱۰ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کلان شهر اهواز گفت: در خوزستان با حوادث متفاوتی از جمله انفجار گاز، خط لوله نفت، آتش سوزی خودرو، زمین کشاورزی، منزل مسکونی و تجاری روبه رو هستیم و برای مقابله با این حوادث به تجهیزات بروز نیازمندیم.

قنبری ادامه داد: سازمان آتش نشانی اهواز با توجه به شرایط و وسعت فعالیت‌های خود به ۹۰۰ نیروی امدادی نیاز دارد و این در حالیست که با ۳۰۰ نیرو در حال انجام وظیفه هستیم. علاوه بر پوشش امدادی شهر ۲۰ هزار هکتاری اهواز باید چذابه، ایذه، مسجدسلیمان و سوسنگرد را نیز امدادرسانی کنیم چرا که آتش نشانی این شهر‌های خوزستان نیز با کمبود نیرو و تجهیزات مواجه هستند.

وی تصریح کرد: اهواز دارای هفت ورودی از طرف شهر‌های مسجدسلیمان، خرمشهر، آبادان، ایذه، ماهشهر و… است که با وجود حوادث متعدد جاده‌ای، تنها یک خودروی امداد نجات دارد که ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد. شهرداری اهواز توان خرید این لوازم و تجهیزات امدادی را ندارد. در حال حاضر یک خودروی آتش نشانی ۱۸ هزار لیتری ۳۸ میلیارد تومان است. باید به کمک بخش صنعتی، شهر اهواز را به استاندار‌های یک کلان شهر برسانیم.