آیت الله فرحانی: “کشور” به خاک، آب، نفت، صنایع و بنادر خوزستان مدیون است

صبح امروز آیت‌الله شیخ عبدالکریم فرحانی، در جمع دانشجویان دانشگاه شهرداری اهواز اظهار کرد: در دانشگاهی سخنرانی می‌کردم، یکی از دانشجویان گفت اشکال غربی‌ها وارد است زیرا اسلام نتوانسته نمونه تمدنی داشته باشد و پرسید آیا اسلام واقعا توان دارد یک تمدن را مدیریت کند؟ من به او گفتم عزیزم چقدر از تاریخ را بلدی؟ […]

صبح امروز آیت‌الله شیخ عبدالکریم فرحانی، در جمع دانشجویان دانشگاه شهرداری اهواز اظهار کرد: در دانشگاهی سخنرانی می‌کردم، یکی از دانشجویان گفت اشکال غربی‌ها وارد است زیرا اسلام نتوانسته نمونه تمدنی داشته باشد و پرسید آیا اسلام واقعا توان دارد یک تمدن را مدیریت کند؟ من به او گفتم عزیزم چقدر از تاریخ را بلدی؟ یکی از تاریخ نویسان بزرگ دنیا می‌گوید، از میان ۳۰ تمدن ۵ تمدن خارج می‌کند و از آن‌ها ۳ تمدن که می‌گوید بهترین تمدن تمدن اسلام است که در بغداد، ایران، مصر و اندلس شکل گرفت.

وی افزود: حتی مورخینی مثل گوستاو لوبون در کتاب تاریخ تمدن عرب اقرار می‌کند که تمدنی از مدینه آغاز شد که در شرایطی که گوتنبرگ هنوز ماشین چاپ را اختراع نکرده بود، بیت‌الحکمه مسلمانان ۶ میلیون جلد کتاب داشت.نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان گفت: برای اینکه غربی‌ها تمدن ما را انکار کنند، آمدند توطئه ایرانی بودن و اسلامی بودن را بین ما رواج دهند نه اینکه به‌دنبال رواج تمدن اسلامی ما باشند. به عرب‌ها گفتند تمدن شما عربی است، به فارس‌ها گفتند تمدن شما ایرانی است در حالی که واقعیت اصلی تمدن اسلامی ما است، همان تمدنی که ۵ قرن با قطع نظر از قومیت و دیگر مسائل توانست دنیا را اداره کند و البته ایرانی‌ها در به‌وجود آمدن این تمدن نقش بی‌بدیلی داشتند.وی ادامه داد: این نظام مقدس ما نشان داده می‌تواند توانایی‌های دانشجویان عزیز را به دنیا نشان دهد، روزی که آن حرکت انقلابی در برابر آمریکا و نیکسون شکل گرفت، آغاز آن از دانشگاه‌های ما بود.

فرحانی بیان کرد: خوزستان ما در شکل‌گیری تمدن اسلامی نقش بسیار عجیبی داشته، سابقه دانشگاه جندی شاپور، سابقه دروازه تشیع بودن ما و ورود امام رضا بیانگر نقش مؤثر خوزستان در تمدن اسلامی است.وی با اشاره به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: ما الان در شرایطی هستیم که رهبر معظم انقلاب دارد این امید را در دنیا به‌وجود می‌آورد که تحت هدایت الله می‌توانیم دنیا را مدیریت کنیم، خوزستان نیز در ایران چنین شرایطی دارد و این ظرفیت تمدنی در این استان محقق شده است.این استاد حوزه و دانشگاه گفت: من در مجلس خبرگان می‌گویم من از خوزستانی می‌آیم که سال‌ها است برادران خوب خوزستانی من از همه قومیت‌ها در سایه اسلام برای استقلال این نظام مقدس و ایرانی آباد تلاش می‌کنند. امروز چنین عزمی در برخی دوستان و مسؤولان وجود دارد و مسائل دارد پیگیری می‌شود اما ما یک مطالباتی داریم.

فرحانی اظهار داشت: مسئله اشتغال دانشجویان، مسئله اشتغال بومی و استفاده از ظرفیت بالای نیروها چه در عرصه کار و چه در عرصه کار و چه در عرصه مدیریت، از توقعات اصلی ما هستند.وی ادامه داد: بنده ۲ مرتبه از آقای روحانی دعوت کردم، یک بار که در اسفندماه وی را دیدم که میسر نشد رئیس جمهور به خوزستان بیاید؛ شهریورماه باز هم رئیس جمهوری را دیدم و گفتم نیامدید و دیدیم مشکل خرمشهر در چند روز حل شد که این نشان داد کارها به دست خودمان انجام می‌شود و به دکتر روحانی گفتم اگر زودتر به خوزستان می‌آمدید بسیاری از مشکلات تا این حد پیشرفت نمی‌کرد. همان موقع گفتم در فولاد و هفت تپه این موارد قابل پیش‌بینی است که باز هم رسیدگی نشد و دیدیم چه اتفاقاتی افتاد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان بیان کرد: خوزستان یک ظرفیت است، با عدم رسیدگی و پیگیری نکردن‌های برخی از ما، این ظرفیت به نقطه ضعف تبدیل می‌شود که توقع ما این است که هر چه زودتر این روال درست شود.وی افزود: عزیزی گفت مردم کشور به خاک خوزستان مدیونند که من می‌گویم به آب خوزستان هم مدیونند؛ مگرایران به نفت و گاز و بنادر خوزستان مدیون نیست؟ اصلا همه ظرفیت‌های خوزستان متعلق به نظام اسلامی است اما حق مردم این استان است که با این همه قبولی در امتحانات در مقاطع مختلف و ایثارگری و ارادتی که نشان داده‌اند، به آن‌ها رسیدگی شود.آیت‌الله فرحانی گفت: در این مدل تمدن اسلامی ایرانی ما، این مردم نشان دادند همراه هستند و با همند باید به این همگرایی کمک کنیم نه اینکه با عملکرد اشتباه ایجاد مسئله کنیم. خود من بارها شاهد بودم مقام معظم رهبری با وقت وسیع شخصا پیگیری می‌کنند.استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: از شهردار محترم و شورای شهر خواهش کردم و گفتم این مشکلات را در شهر اهواز می‌توانیم حل کنیم و از طرف خودم و علمای خوزستان هم قول می‌دهم در کنار شما و در خدمت شما هستیم.

وی تأکید کرد: ریشه مسائل را جای دیگر نبریم چون همه به دست خودمان قابلیت حل شدن دارند، جالب است یک مرتبه به حضرت آقا درباره مسئله آب گفتم طرح شما ۸۰۰هزار هکتاری بوده که به ۵۵۰ هزار هکتار تبدیل کرده‌اند که رهبر انقلاب گفتند. آقای فرحانی طرح من در اصل ۲ میلیون هکتار بوده است که من تعجب کردم و گفتم در سال ۷۵ گفته‌اید ۲ میلیون هکتار؟ که آقا فرمودند بله من گفتم خوزستان را آباد کنید کل ایران را تأمین می‌کند. این طرح همان موقع باید عملیاتی می‌شد نه اینکه بیست و چند سال بگذرد.فرحانی در پایان خاطرنشان کرد: اساتید و بزرگان بدانند می‌توانیم در خوزستان الگوی تمدن اسلامی را پیاده کنیم زیرا خوزستان خود نمونه یک ایران کوچک است، امام عزیز بسیار دقیق فرمود که خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است و این بر ما است که دین خود را به اسلام ادا کنیم و باید سند اسلامی ایرانی پیشرفت را مدیریت کنیم