الحاق نیشکر هفت تپه به طرح توسعه / کارگران منتظر واکنش نماینده مجلس!

فعالان کارگری نیشکر هفت تپه به دلیل هراس از اتفاقات آینده ی شرکت یعنی “تجزیه” و سندسازی بیش از ۱۰ روز است که دست از کار کشیدند. آنها می گویند اولویت مطالبه ی ما معوقه های حقوق نیست بلکه جلوگیری از تجزیه و سندسازی و فروش زمین های هفت تپه است. به گفته ای این […]

فعالان کارگری نیشکر هفت تپه به دلیل هراس از اتفاقات آینده ی شرکت یعنی “تجزیه” و سندسازی بیش از ۱۰ روز است که دست از کار کشیدند. آنها می گویند اولویت مطالبه ی ما معوقه های حقوق نیست بلکه جلوگیری از تجزیه و سندسازی و فروش زمین های هفت تپه است. به گفته ای این فعالان؛ به علت های مختلف مالکانِ شرکت تصمیم به تجزیه ی شرکت گرفتند و ما از آینده ی آن هراس داریم.

کارگران همچنین خواستار واکنش جدی از سوی نماینده ی مردم در مجلس هستند و معتقدند سید راضی نوری اخیرا نسبت به وضعیت شرکت نیشکر کم مهری کرده است.اما علتِ این وضعیت و راه های حل آن در چیست؟ شرکت نیشکر در اوج بدهی به افرادی غیرمتخصص واگذار شد. با اینکه شرکت سود ده نبود اما مالکانِ جدید همواره خبر از آینده ی خوش می دادند.یکی از راه های جلوگیری از تبعات ناگوار در شرکت نیشکر هفت تپه الحاق آن به شرکت “طرح توسعه نیشکر” است و دولت با بسته های تشویقی به کمک هفت تپه بشتابد و شرکت توسعه از امکانات نیروهای متخصص و با تجربه و با کمک های مالی و تجهزاتش وضع شرکت را بهبود بخشد.

پس از آن، به مرور می توان مزارع را به کشاورزان منطقه واگذار و بصورت خصوصی مدیریت شوند. می توان نی را از کشاورزان خریداری کرد یعنی همان طرحی که چند سال پیش اجرا شد ولی مالکانِ جدید این طرح را برهم زدند و نتیجه ش این شد که می بینیم. لازم به ذکر است شرکت نیشکر کارون حدود ۴۰درصد زمین ها را به کشاورزان واگذار می کند و باعث افزایش سود و کاهش هزینه ها شده است.برای اینکه با راه های اشتباهِ مالکان بیشتر آشنا شویم به آمارهایی تقریبی اشاره می کنم. آمار پرسنل شرکت های طرح توسعه را با شرکت هفت‌تپه که مقایسه کنید متوجه واقعیت های جالبی می شوید.

شرکت “دهخدا” یا “دعبل” هر واحد تقریبا ۱۳۰۰ نفر نیرو دارند. اما شرکت هفت تپه آمارش به همراه نی برها تا ۶ هزار نیرو در زمستان می رسد.جالب تر اینکه سطح زیر کشت آن شرکت ها از نیشکر هفت تپه نیز بیشتر و تولیدشان حداقل به ۹۰ ۰۰۰ نود هزار تن می رسد این درحالی است که تولید شرکت هفت تپه ۵۵ هزار تن در یک سال زراعی است. به همین منظور اگر مالکان با فرمول های قدیمی بخواهند به مدیریت ادامه دهند قطعا آینده ی شرکت و کل منطقه در شرایط ناگواری قرار می گیرد.شاید یکی از بهترین راهکارها همان باشد که با کمک دولت و فشار نماینده ی مجلس به وزارت اقتصاد و کشاورزی بشود نیشکر هفت تپه به طرح توسعه واگذار شود. ۲۰ درصد توسعه نیشکر مربوط به وزارت کشاورزی است و بقیه ی سهام را بانک ملی و صادرات دارند.به باور ناظران، دولت می تواند صورت جلسه کند و ناتوانی بخش خصوصی در مدیریت این شرکت را اعلام و به متخصصان دیگری واگذارش کند. طبق مستندات در گذشته ۲۵ درصد هزینه ی راه اندازی طرح توسعه را هفت ی تپه پرداخت می کرد و اسنادش موجود است.

قاسم منصور آل کثیر