آتش هورالعظیم و حقابه تالاب ؛ در گفتگوی علی ساری با روزنامه اعتماد!

مدتی است که تالاب هورالعظیم در آتش می‌سوزد و دود این آتش به چشم مردم خوزستان می‌رود. راهکارهای بسیاری برای مهار این آتش پیشنهاد می‌شود اما باید به این موضوع توجه داشت که موضوع آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم تنها به ایران و عراق مربوط نمی‌شود. اگر تنها موضوع ورود هواپیما از ایران به سمت عراق […]

مدتی است که تالاب هورالعظیم در آتش می‌سوزد و دود این آتش به چشم مردم خوزستان می‌رود. راهکارهای بسیاری برای مهار این آتش پیشنهاد می‌شود اما باید به این موضوع توجه داشت که موضوع آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم تنها به ایران و عراق مربوط نمی‌شود. اگر تنها موضوع ورود هواپیما از ایران به سمت عراق برای مهار آتش مطرح بود، این امکان وجود داشت که با هماهنگی‌های لازم هواپیماهای ایران وارد خاک عراق شوند.

 اما موضوع فراتر از این است. کسانی که در حوضه این تالاب زندگی کرده و با شرایط آن آشنا هستند، می‌دانند که وقتی تالاب آب نداشته باشد، سطح حساسیت نیزارهای تالاب به گرما، از بنزین هم بیشتر است. در این سال‌ها هم ایران حقابه تالاب را نپرداخته است و هم عراق، اما مساله‌ای که وجود دارد این است که کشور ترکیه در بالادست عراق سدهایی احداث کرده و مسیر آب را منحرف کرده است. در نتیجه عراق اگر بخواهد هم نمی‌تواند حقابه تالاب را بپردازد. دولت عراق در شرایط موجود آن‌طور که باید و شاید نمی‌تواند در برابر دولت ترکیه قد علم کند و این واقعیتی است که نمی‌شود آن را نادیده گرفت. علاوه بر این مساله سیاست‌های انتقال آب به قسمت‌های مرکزی ایران نیز با جدیت دنبال می‌شود و این موضوع باز هم مشکلات خوزستان را دو چندان کرده است.

 برای حل مشکلات مربوط به هورالعظیم راه‌حلی جز پرداخت حقابه تالاب از سوی ایران و عراق وجود ندارد و خاموش کردن آتش تالاب به وسیله هواپیما نتایج مقطعی خواهد داشت و اگر بخواهیم این راه‌حل را دنبال کنیم باید در این ماه‌ها به وسیله هواپیما آتش را مهار کنیم تا زمانی که فصل بارندگی برسد و میزان آب موجود در تالاب افزایش پیدا کند. اما راهکار دیگر مذاکرات دیپلماتیک با کشور ترکیه در رابطه با مشکلاتی است که در حوضه آبریز عراق ایجاد کرده است و تبعات آن متوجه خوزستان هم می‌شود. شخصا تذکراتی به وزارت امور خارجه داده‌ام و پیگیر آن هستم. در خواست ما این است که با یک دیپلماسی قوی به این مساله ورود کنند و مساله به این مهمی را در حاشیه امور خود قرار ندهند.

 مذاکرات برای حل این مساله باید بین ایران و ترکیه صورت گیرد و در کنار آن کشور عراق هم به مساله ورود کند. اما دولت فعلی عراق آنقدر قدرتمند نیست که بتواند در برابر ترکیه قد علم کند و حقوق خود در امور بین‌الملل و به خصوص موضوع حقابه‌ها را مطالبه کند. از سوی دیگر ما موضوع آب را در مجلس پیگیری می‌کنیم اما مساله اینجاست که وزارت نیرو از مجلس تمکین نمی‌کند