مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان :باور به برنامه در کشور ما بسیار ضعیف است

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه باور به برنامه در کشور ما بسیار ضعیف است که این امر برخلاف رویه دنیاست، گفت: در هیچ ‌کجای دنیا دانش‌آموزان را با شاخص‌هایی مانند آزمون‌های سال سوم متوسطه و کنکور ارزیابی نمی‌کنند، اما امروز ۳۲ آموزش و پرورش کشور ما به این شکل با هم مقایسه […]

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه باور به برنامه در کشور ما بسیار ضعیف است که این امر برخلاف رویه دنیاست، گفت: در هیچ ‌کجای دنیا دانش‌آموزان را با شاخص‌هایی مانند آزمون‌های سال سوم متوسطه و کنکور ارزیابی نمی‌کنند، اما امروز ۳۲ آموزش و پرورش کشور ما به این شکل با هم مقایسه می‌شوند.محمد تقی‌زاده در همایش هم‌اندیشی معلمان دوره ابتدایی در اجرای فرایند آموزشی سال تحصیلی ۹۷-۹۶ که امروز دوشنبه (۲۰ شهریورماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که آموزش و پرورش نوین آغاز شده است، دو دیدگاه در آموزش و پرورش شکل گرفته است. دیدگاه اول این است که آموزش و پرورش باید برنامه داشته باشد و دارای اولویت و شاخص باشد اما این دیدگاه طرفداران زیادی ندارد.

وی ادامه داد: دیدگاه دوم، یک دیدگاه ابتدایی و سنتی است که بسیاری فکر می‌کنند با تغییر یا جابه‌جایی چند مدیر، تمام مشکلات قابل حل است که این دیدگاه نه تنها در آموزش و پرورش، بلکه در تمام سازمان‌ها، ادارات و نهادها حاکم است ولی ما به تبعیت از دیدگاه اول،‌ در حدود چهار سال پیش برای اولین بار ۲۰ شاخص را در شورای آموزش و پرورش مشخص کردیم.مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: در این کشور در هر جمعی وقتی صحبت از کمبودها، ‌آسیب‌ها و نواقص می‌شود، سه مشکل مشترک کمبود نیروی انسانی،‌ کمبود بودجه و کمبود فضا و تجهیزات مطرح می‌شود اما در آموزش و پرورش، سیستم اداری با مشکل نیروی انسانی مواجه نیست.

تقی‌زاده تصریح کرد: در یکی از مناطق چهل‌گانه دیدم فردی معاون مدرسه بود که در تهران ساخت‌وساز می‌کرد، فردی دیگر مشاور مدرسه بود که در هرمزگان تجارت می‌کرد و فرد مسوول دیگری، رییس دانشگاه پیام‌نور بود. در همین منطقه گزارشات غلطی درباره کمبود نیرو و آمار کذب از حق‌التدریس‌ها اعلام شده و ۱۵۰ میلیون تومان تحت عنوان پرداخت به نیروی حق‌التدریس دریافت و این مبلغ به جای دیگری هدایت می‌شود!

وی افزود: وقتی می‌خواهیم علل عقب‌ماندگی و افت را عنوان کنیم، علل زیادی را ردیف می‌کنیم اما من معتقدم در آموزش و پرورش تنها یک یا دو عامل در طول تاریخ معاصر باعث عقب‌ماندگی شده‌اند؛ علت اول این است که آموزش و پرورش هیچ‌گاه اولویت اول هیچ‌کدام از دولت‌‌ها نبوده است. دوم این است که باور به برنامه در کشور ما بسیار ضعیف است که این امر برخلاف رویه دنیا است. در هیچ ‌کجای دنیا دانش‌آموزان را با شاخص‌هایی مانند آزمون‌های سال سوم متوسطه و کنکور ارزیابی نمی‌کنند، اما امروز ۳۲ آموزش و پرورش کشور ما به این شکل با هم مقایسه می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه بر اساس این برنامه‌ها اعلام کردیم بارانداز نهایی آموزش و پرورش نه در خانه کنکور، بلکه در پیش دبستانی و سوادآموزی است، عنوان کرد: ما برای اولین بار اعلام کردیم پیش‌دبستانی در استان اجباری است که بسیاری از این اقدام ایراد گرفتند اما استان ما چند زبانه است و دین اسلام نیز معتقد است کودک حتی پیش از تولد نیز آموزش‌پذیر است.

تقی‌زاده ادامه داد: ما همچنین اعلام کردیم نیرو‌های پیش دبستانی از فرزندان فرهنگیان باشند، چراکه در شرایط فعلی هفت‌هزار نفر متقاضی انتقال از استان هستند که این اقدام برای حفظ نیرو‌ها موثر بود و باعث شد حداقل سه‌هزار نفر از فرزندان آن‌ها به شکل حق‌التدریس وارد چرخه تعلیم و تربیت شوند.وی با اشاره به شاخص کنکور گفت: ما در این شاخص نیز بیشترین رشد را در کشور داشتیم و موفق شدیم طی سه سال از رتبه ۲۷ به رتبه ۱۹ ارتقا پیدا کنیم که این کار از لحاظ علمی قابل قبول نیست ولی ما این اولویت را به عنوان یک شاخص در نظر گرفتیم و از دست‌اندرکاران در آموزش و پرورش خواستیم آن را هدف‌گذاری کنند. در گذشته ظرفیت‌ها وجود داشت اما برنامه‌ای نبود و ما اکنون با این برنامه توانستیم پیشرفت کنیم.