استاندار خوزستان : در شرایط بحرانی هر مدیری که می خواهد از استان خارج شود باید اطلاع دهد

شریعتی استاندار خوزستان در نشست ستاد مدیریت بحران استان خطاب به مدیران گفت: ما در دو روز گذشته با مشکل اقلیمی که شدت زیادی داشت و میزان آلودگی به میزان قابل توجهی افزایش داشت روبرو بودیم اما ما بهتر می توانستیم مدیریت کنیم تا مردم در رنج و محنت کمتری به سر می بردند و […]

شریعتی استاندار خوزستان در نشست ستاد مدیریت بحران استان خطاب به مدیران گفت: ما در دو روز گذشته با مشکل اقلیمی که شدت زیادی داشت و میزان آلودگی به میزان قابل توجهی افزایش داشت روبرو بودیم اما ما بهتر می توانستیم مدیریت کنیم تا مردم در رنج و محنت کمتری به سر می بردند و مدیرانه تر تصمیم می گرفتیم. وقتی بهادری مدیرعامل هواشناسی اطلاعیه را به اخطار تبدیل کرد باید جلسه ستاد بحران تشکیل می شد و نباید فقط به ابلاغ اکتفا شود. باید فرمانداران دعوت می شدند و صرفا به یک ابلاغ و یا اخطار اکتفا نمی شد.

• در حوزه برق زمانی با مشکل مواجه شدیم که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز گفته است که ترانس ها از مدار خارج شدند اما مشکل عمده ای نیست ولی جایی که محل فوق توزیع است مشکل وجود دارد! آیا این مشکل را پیش بینی نکردید!؟ اگر پیش بینی کردید نباید در طول سال شروع به شستشوی شبکه برق نمایید!؟ بارندگی جمعه بود ولی شنبه با قطعی مواجه شدیم! نباید مشکل ٢٠ ساعت بعد پیش بیاید. از ۴ بع داز ظهر جمعه تا ۵ صبح شنبه مشکلی وجود نداشت.

• روز جمعه چند ایستگاه از مدار خارج بود ولی شما ( مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز) به ستاد بحران اعلام نکردید! چرا جمعه اعلام نکردید؟ چرا اعلام نکردید که تمام امکانات استان بسیج شوند؟ به من می گویند از زحمات مدیران تشکر کنم اما چه تشکری؟! معاون بهره برداری برق منطقه ای خوزستان چرا برای یک نشست به تهران رفت؟ آیا قطعی برق استان اهمیت کمتری نسبت به جلسه کشوری داشت ؟!

• نباید اینقدر سردرگم عمل بود. آیا ضرورت ندارد تصفیه خانه های آب از چند مسیر برق رسانی شود؟ پس چرا این مشکل را منتقل نکردید؟

• در مورد ایستگاه های فوق توزیع آیا نباید از قبل آمادگی باشد تا سرویس های دوره ای انجام می گرفت؟ از ۴ بعدازظهر تا ۵ صبح مشکلی نداشتیم اما وقتی ۹ ایستگاه از مدار خارج شد نباید به ستاد بحران اعلام می شد؟ من هم از نیروهای خودتان به دلیل ارتباطات خودم مطلع شدم. چرا اعلام نکردید تا تمام امکانات استان بسیج شود ؟ در این باره کم کاری شده و مردم آسیب دیده اند و رنج کشیده اند.

شریعتی : در تصمیمات نباید با تردید عمل شود

• نباید اینقدر سر در گم عمل می شد. معاون بهره برداری برق منطقه ای استان به چه دلیل در همان روز بحران به جلسه توانیر در تهران رفت؟ مگر چه جلسه ای در تهران بوده که مهم تر از قطعی برق اهواز باشد؟ ما در تعطیلی مدارس اشتباه عمل کردیم و نباید با تردید برخورد می کردیم و این نقص بر ما وارد است. آخر اداره بدون آب و برق قرار است چه کاری انجام دهد؟ و چرا باید در تعطیلی مدارس اینطور ضعیف کرد و باعث دردسر مردم شد؟

• اگر این قطعی همزمان آب و برق در تابستان شکل می گرفت می خواستیم چه کنیم؟ اینها پرسش ها و توقعات مردم است. نمی توانیم سمت ها را اشغال کنیم و اینگونه عمل کنیم. ما متولی کارسازی و خدمات ۵ میلیون نفر جمعیت هستیم که در خیلی جاها جمعیت یک کشور است.

• بحران رفع شد اما با رنج همکاران شما و آسیبی که به اعتماد عمومی خورد که به آسانی قابل جبران نیست. این ضربه ای ست که به اعتماد مردم نسبت به دولت و نظام می خورد لذا از این بابت لازم است تمهیداتی صورت گیرد و جلسات با دستگاه های مهم ادامه یابد ؛ با برق و آب و مخابرات و پدافند غیرعامل و…

• تردید در تصمیم گیری سبب وارد شدن استرس و رنج به دانش آموزان شده است وقتی ادارات و آموزش و پرورش برق و آب ندارد چرا باز مدارس تعطیل نمی شود؟ باز هم تاکید می کنم که تصمیمات ما در این بحران دخیل بود و ابراز تاسف می کنم بابت رنجی که برای مردم ایجاد شده و امیدوارم درس عبرتی شود برای آینده .

• ما نشان دادیم که مدیریت پیشگیرانه نداریم، صبر می کنیم مسئله ای رخ دهد بعد متوجه می شویم ! باید امکانات استان برای این مسئله بسیج شود و من در حد توان سعی می کنیم این مسائل را حل کنیم و ما با بهادری مدیرکل هواشناسی مسئله تبدیل رادار هواشناسی را از آنالوگ به دو بعدی در دستور کار داریم .

معاون بهره برداری برق منطقه ای خوزستان: زمانی که برای بازدید شبکه رفتیم وضعیت عادی شده بود

• قنواتی معاون بهره برداری برق منطقه ای خوزستان نیز در این مراسم گفت: جلسه ما در تهران برای تابستان ۹۶ بود . زمانی که برای بازدید شبکه رفتیم وضعیت عادی شده بود. چهار صبح شنبه با ما تماس گرفتند و گفتند وضعیت خوزستان عادی نیست و ما هر طور بود خود را ساعت ۹ و نیم به خوزستان رساندیم و از ساعت ۶ برای هر پروازی التماس کردیم و در سه ساعتی که حضور نداشتم اتفاقی نیفتاد . شست و شوی شبکه قبل از بحران‌ بکار نمی آید و برنامه pn داریم در تابستان و پیش از شرجی ها. برنامه شست و شو قبل از مرداد و شرجی ست و مابقی بعد از بحران است. این شست و شو چون با آب معمولی انجام می گیرد در صبح است و به شکل دستی و با خارج کردن شبکه از مدار انجام می شود.

در شرایط بحرانی هر مدیری که می خواهد از استان خارج شود باید اطلاع دهد

• استاندار خطاب به معاون بهره برداری برق منطقه ای خوزستان که مدعی شد هیچ خطایی متوجه برق نیست گفت؛ اینکه ٩ ایستگاه از مدار خارج شده و شما به تهران رفتید این اشکال دارد! ترک استان در آن شرایط خطا بوده است. آیا احتمال نمیدادید که پس از برگشت به حالت عادی دوباره از مدار خارج شود! آقای قنواتی شما به آقای هاشمی زاده ( معاون عمرانی ) اطلاع دادید که می خواهید از استان خارج شوید!؟ در شرایط بحرانی هر مدیری که می خواهد از استان خارج شود باید اطلاع دهد و در شرایط خارج کنترل هر کاری باید با مدیریت استان هماهنگ شود.

قنبری مجری پدافند غیر عامل شرکت برق منطقه ای : آمریکاه هم کاری از دستش برنمی آمد!

• قنبری مجری پدافند غیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان نیز در این مراسم گفت: با تجهیزات آتش نشانی شبکه های برق را شست و شو دادیم. بالای سر هر آتش نشان ۴۰۰۰ ولت برق بود و با هر کدام یک نفر از نیروهای بهره برداری را اسکورت کردیم. باید منتظر صبح می شدیم تا شست و شو انجام دهیم . در بازرسی پدافند غیرعامل نامه های ما به همه مراکز موجود است. هیچ جای دنیا آلودگی مثل ما را تجربه نکرد و اگر این شرایط در آمریکا که ابرقدرت هم هست اتفاق می افتاد کاری از دستش ساخته نبود!

• به گزارش شوشان ، شریعتی استاندار خطاب به مجری پدافند غیرعامل برق منطقه ای خوزستان گفت: فعلا که جای کسی دیگر و کشور دیگری نیستیم !

شریعتی استاندار خوزستان: ناراحتی من از دیر انجام دادن اقدامات صورت گرفته است

• ناراحتی من از دیر انجام دادن اقدامات صورت گرفته است. نباید استان با این موقعیت غیرقابل پیش بینی مواجه می شد. شرایط باید به اطلاع مدیریت بحران می رسید و مدیریت بحران باید تصمیم می گرفت. در مواجهه با این پدیده هماهنگی لازم صورت نگرفته است. شرایط از اینکه یک دستگاهی و وزارتخانه ای برای استان تصمیم بگیرد متفاوت بوده و هماهنگی لازم و تصمیمات واحد در چنین شرایطی ملاک است.

• در حال حاضر نیز آثار گرد و خاک بر سطح شهر هست . آقای هاشمی زاده معاون عمرانی امکانات حفاری و نفت و شهرداری و … را بسیج نماید تا آثار از سطح شهر زدوده شود و شهر حالت طبیعی تری بخود بگیرد . اگر نیاز به کمک های ملی دارد در جلسه دولت شرکت می کنم و این مسئله را اعلام می کنم .

• اعلام می کنم در موارد اینچنینی تمامی مسائل باید با هماهنگی ستاد بحران باشد و از این پس دستگاه ها باید پیش بینی های لازم برای بحران ها را داشته باشند و قبل از وقوع حادثه این مسائل دنبال شود. از حوصله و صبوری مردم تشکر می کنم و ابراز تاسف می کنم از ایجاد این مشکل و از حساسیت اصحاب رسانه نیز تشکر می کنم که مسائل را سازنده دنبال می کنند.

• این مسائل نباید محل بازی های سیاسی قرار بگیرد بلکه باید به رفع مشکلات کمک شود و نباید از در تخطئه وارد شد. تخطئه هم موهبت الهی است البته در شرایط بحرانی نباید از هم مچ گیری کنیم و باید به رفع بحران کمک شود و باید در مسائلی که به اعتماد عمومی ضربه می زند مراقبت کنیم. از اصحاب رسانه و صداوسیما کمال تشکر را دارم.