استاندار خوزستان: سند توسعه میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان تدوین می شود

استاندار خوزستان گفت: در زمان حاضر کار تدوین سند توسعه میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان در دست انجام است. غلامرضا شریعتی عصر امروز در نشست با معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در محل سرسرای اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به بازدید دو روزه وی از آثار […]

استاندار خوزستان گفت: در زمان حاضر کار تدوین سند توسعه میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان در دست انجام است. غلامرضا شریعتی عصر امروز در نشست با معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در محل سرسرای اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به بازدید دو روزه وی از آثار میراثی و مناطق و پتانسیلهای گردشگری خوزستان افزود: در گفتگوهایی دو روز اخیر قرار شد تا کار تدوین سند در حال انجام توسعه میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان هرچه سریعتر به اتمام برسد.

وی اظهار کرد: همچنین مقرر شد تا برش یک ساله آن برای سال آینده به سازمان میراث فرهنگی کشور و استانداری خوزستان ارائه شود تا براساس آن هماهنگی ها، همکاریها و توافقات لازم برای انجام پروژه های پیش بینی شده برای آن سال به انجام برسد، سهم هر بخش اعم از استانداری و میراث فرهنگی مشخص شود و ما نیز در این جهت گام برداریم. شریعتی تصریح کرد: در حوزه منطقه آزاد اروند نیز کار به همین نحو دنبال می شود، بخشهایی که در سند توسعه میراث فرهنگی و گردشگری استان در این حوزه هست و برش یکساله آن مشخص می شود.

استاندار خوزستان با اشاره به توافق رئیس کل میراث فرهنگی کشور با یکسری طرحهای مطالعاتی در این استان، گفت: برخی از این مطالعات پیرامون مناطق نمونه گردشگری بود که پیشتر در دولت مصوب شده بود و برخی دیگر از آنها نه، اما به دلیل آنکه به طور کامل پتانسیل برای گردشگری دارد بنا شد تا مطالعاتش در استان انجام شود و پس از اتمام مطالعات به معاونتهای سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و استاندار خوزستان ارائه شود تا با جذب سرمایه گذار آن سایتها نیز براساس مطالعات انجام شده به مناطق گردشگری استان خوزستان در بُعد استانی، ملی و یا بین المللی تبدیل شود. شریعتی افزود: در شهر شوش نیز سایتی هست که متعلق به کشت و صنعت هفت تپه است خود مالک و سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده اند، قرار است تا توسط میراث فرهنگی استان کاوشهایی بر روی آن انجام شود تا موزه ای متناسب با آن احداث شود، لذا مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان بایستی هر چه سریعتر کار را پیگیری کنند و با دعوت از سرمایه گذار و مالک زمین کشت و صنعت در نشستی مشترک زمینه انجام توافقات لازم میان آنها را فراهم کند.

استاندار زنجان اظهار کرد: یکی دو تفاهمنامه دیگر نیز میان سازمان میراث فرهنگی کشور، استانداری خوزستان و سازمان منطقه آزاد اروند نیز هست که پس از انجام بررسیهای لازم به لحاظ حقوقی کار رد و بدل توافقنامه ها به انجام می رسد البته پیشنهاد دادم تا هر دو تفاهمنامه در قالب یک تفاهمنامه درآید که به نظر می رسد در این زمینه توافق وجود دارد. شریعتی تصریح کرد: امید می رود انجام چنین سفرها و توافقاتی منجر به تبدیل استان خوزستان به یک منطقه گردشگری یا یکی از اهداف اصلی گردشگران داخلی و خارجی شود .

وی با بیان اینکه همگان بر قابلیتهای متنوع و فراوان استان خوزستان به عنوان یکی از اهداف اصلی گردشگران اذعان دارند، گفت: خوزستان سه اثر ثبت شده جهانی دارد، رودخانه های بزرگ و اصلی کشور در این استان ساری و جاریست، 25 درصد از آبهای روان کشور در استان خوزستان است، ساحلهای دریایی کم نظیر موجود در خوزستان، همگی از جمله پتانسیلهایی است که می تواند خوزستان را به یکی از استانهای هدف گردشگری داخلی و خارجی تبدل کند. استاندار خوزستان افزود: قرار شد تا در این قالب نیز در کنار گردشگری دفاع مقدس نیز کار شود و زیرساختها لازم جهت حضور سرمایه گذار فراهم شود. شریعتی از «گردشگران اربعین حسینی» به عنوان یکی دیگر از پتانسیلهای استان خوزستان نام برد و اظهار کرد: با توجه به اقلیم خوزستان در شش ماهه دوم هر سال گردشگران زیادی به استان خوزستان سفر می کنند که اینها سوای از گردشگران در قالب کاروانهای راهیان نور و دفاع مقدس هستند .

وی با بیان اینکه سالانه به طور تقریبی در ایام نوروز قریب 5 میلیون نفر گردشگر در قالب مسافران و میهمانان نوروزی به استان خوزستان می آیند، تصریح کرد: در شهرهایی همچون شوش، شوشتر، آبادان و خرمشهر تا حدودی دزفول و بهبهان به دلیل وجود آثار میراثی متنوع شاهد حضور گردشگران خارجی هم هستیم، گروهی از گردشگران نیز به نیت دیدن بارگاه حضرت دانیال نبی به شوش سفر می کنند. شریعتی با تاکید بر اینکه خوزستان قابلیتهای مختلف، متنوع و متعددی برای جذب گردشگران دارد، گفت: امید می رود تا در سند توسعه گردشگری استان، مشخص شود که خوزستان به عنوان چندمین هدف گردشگری میراثی کشور در نظر گرفته می شود. استاندار خوزستان افزود: استان خوزستان این قابلیت را دارد تا در یک افق 10 ساله از بابت هدف توسعه گردشگری در ردیف نخست قرار داشته باشد، هرچند الان هم همین گونه است اما بخش عمده آن مربوط به کاروانهای راهیان نور است که بایستی از ابعاد میراثی و گردشگری عادی تفکیک، ساماندهی و هدفگذاری شود. شریعتی اظهار کرد: خوزستان قابلیت آن را دارد که جزء سه استان نخست برای این بخش باشد، امید می رود تا مدیرکل میراث فرهنگی استان با اتمام هرچه سریعتر این سند توسعه و با هدف گذاری بتواند زمینه کار و توسعه گردشگری در خوزستان را مهیا سازد. وی با اشاره به اینکه متاسفانه زمینه های گردشگری میراثی در خوزستان در پشت صنعت، نفت و کشاورزی مغفول مانده است، تصریح کرد: بایستی در این زمینه اهتمام بیشتری کرد زیرا فعال کردن و گسترش صنعت توریست در خوزستان می تواند یکی از راههای حل معضل بیکاری در استان باشد.