تاکید معاون وزیر نیرو بر تدوام سیاست انتقال آب در جمع مدیران خوزستانی!

معاون وزارت نیرو در امور آب و آبفا گفت: بحران مزمن آب در کشور باید درمان شود و هنوز هم دیر نیست.  رحیم میدانی روز یکشنبه در کارگاه بین المللی همکاری های تحقیقاتی در زمینه مدیریت پایدار آب کشاورزی و نخستین جلسه هیات مدیره گره منطقه ای ایران که در هتل پارس اهواز برگزار شد […]

معاون وزارت نیرو در امور آب و آبفا گفت: بحران مزمن آب در کشور باید درمان شود و هنوز هم دیر نیست.  رحیم میدانی روز یکشنبه در کارگاه بین المللی همکاری های تحقیقاتی در زمینه مدیریت پایدار آب کشاورزی و نخستین جلسه هیات مدیره گره منطقه ای ایران که در هتل پارس اهواز برگزار شد اظهار کرد: شرایط ناپایدار در مدیریت آب کشور باید به سمت شرایط پایدار برود. وی گفت: اگر به دنبال پایداری سرزمین هستیم باید به اندازه ظرفیت اکولوژیک به منابع آبی فشار آوریم و اگر این فشار بیش از اندازه شود گرفتار ناپایداری در کیفیت و کمیت منابع آبی خواهیم شد.

82187922-70937408

میدانی با بیان اینکه باید هر چه سریع تر تصمیمات بزرگی گرفته و آنها را اجرا کنیم تا به وضعیت متعادل برسیم افزود:جمعیت کشور ما 80 میلیون نفر شده و متوسط بارندگی دراز مدت 243میلیمتر اما در هشت سال اخیر به 203 میلیمتر کاهش یافته است؛ همچنین دمای هوا یک درجه سانتیگراد افزایش یافته که موجب افزایش تبخیر می شود. معاون وزارت نیرو در امور آب و آبفا بیان کرد: بیشتر مصارف آب سطحی و زیرزمینی مربوط به کشاوزی است و هشت و نیم درصد مربوط به صنعت است. وضعیت مصرف آب کشاورزی در کشور ما پیام تکان دهنده ای را به همراه دارد. او اظهار کرد: از 37میلیون هکتار برای کشت و زرع شش میلیون و 100 هزار هکتار به صورت آبی و پنج میلیون و 700 هزار هکتار به صورت دیم داریم. میدانی گفت: 92درصد از تولیدات زراعی و باغی از زمین های آبی است که وابستگی ما را نشان می دهد. کشاورزی مصرف کننده بزرگی است و بیش از نود درصد آب را مصرف می کند. او بیان کرد: راندمان آبیاری 46 و شش دهم درصد است. 86 درصد از منابع آب تجدیدپذیر را مصرف می کنیم. در حالی که سازمان ملل گفته بالاتر از 40 درصد حتما عواقب و عوارضی در پی خواهد داشت و باید مصرف خود را کاهش دهیم.

وی گفت: کاهش شدید آب در پیکرهای آبی، از بین رفتن سفره های زیرزمینی، تولید و انتشار ریزگردها، قرار گرفتن 78 درصد منابع آب های زیر زمینی در وضعیت بحران، فرونشست زمین، افت کیفیت منابع سطحی و زیرزمینی، آسیب دیدن قطعی کشاورزی و ناپایداری در تامین آب، بیکاری بسیاری از کشاورزان و… از جمله عواقب ادامه روند استفاده بیش از حد از منابع زیرزمینی است. میدانی با اشاره به راهکارهای رفع ناپایداری و رسیدن به توسعه پایدار توضیح داد: در حالت کلی راه حل، ‘مدیریت بهم پیوسته منابع آبی’ است یعنی باید از بخش نگری دوری کرده و کار تیمی و جمعی انجام دهیم البته بدون تعصبات بخشی و با دید مصلحت ملی و منافع دراز مدت مردم کار کنیم. او با اشاره به اقدامات انجام شده توضیح داد: یکی از اقداماتمان این بود که در دولت فعلی شورای عالی آب را فعال کنیم. همچنین تلاش در استقرار مدیریت بهم پیوسته که برای نخستین بار در دولت یازدهم انجام شد و شورای هماهنگی حوضه های آبریز را در کشور تشکیل دادیم.

وی افزود: توجه به حق آبه زیست محیطی، توجه به وضعیت کیفی منابع آب، تغییر رویکرد اقدامات سازمانی به اقدامات مدیریتی و استفاده از شیوه های نوین آبیاری، ایجاد حمایت از تشکل های آب و… ازدیگر اقدامات در این زمینه است. میدانی با بیان اینکه آب در کشور ما باید ارزش اقتصادی خودش را پیدا کند گفت: در برنامه ششم توسعه بنا شد که باید 11 میلیارد متر مکعب در مصرف آب زیرزمینی کم کنیم. در این حالت پس از 20سال سفره های زیرزمینی ما احیا، و به حالت اولیه خودشان برمی گردند. البته فرونشست ها قابلیت برگشت ندارند. او با اشاره به اولویت قرار دادن 18حوضه آبریز کشور اظهار کرد: در بعضی از حوضه های آبریز هشت استان ذی نفع آن هستند. ما باید منافع هشت استان را برای آب به صورت عادلانه توزیع کنیم.

وی با اشاره به برنامه پروژه احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور گفت: این برنامه عملیاتی و با اهداف کمی پیش می رود و هدف گذاری انجام شده است. همچنین طرح تعادل بخشی باید با کمک وزارت جهاد کشاورزی و همکاری کشاورزان حل شود. او با بیان اینکه رها سازی حق آبه محیط زیستی یکی از کارهای بسیار مهم است اظهارکرد: در دولت یازدهم با دو سال کار به این جمع بندی رسیدیم که 80 میلیارد متر مکعب می توانیم مصرف کنیم که 10میلیارد و 700میلیون مترمکعب آن سهم محیط زیست است. میدانی ادامه داد: از این رقم 64میلیارد و 700 میلیون متر مکعب سهم کشاورزی است که بزرگترین مصرف کننده هستیم. وی اضافه کرد: آب زیرزمینی حدود 50 درصد منابع آب قابل برنامه ریزی ما را تشکیل می دهد. در این همایش دو روزه نمایندگانی از کشورهای کره جنوبی، روسیه، مالی،عراق، حضور داشتند.