نشان در دیدار با جمعی از فعالان فرهنگی اهواز : نگاه ما به میراث استان علی السویه است

طی دو روز گذشته جمعی از فعالان فرهنگی و علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی با دکتر خسرو نشان مدیرکل سازمان گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی دیدار و پیرامون مهمترین فرصت ها ، چالش ها و مطالبات موجود در این بخش به گفتگو و تبادل نظر پرداختند که به فرازهایی از این دیدار اشاره […]

طی دو روز گذشته جمعی از فعالان فرهنگی و علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی با دکتر خسرو نشان مدیرکل سازمان گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی دیدار و پیرامون مهمترین فرصت ها ، چالش ها و مطالبات موجود در این بخش به گفتگو و تبادل نظر پرداختند که به فرازهایی از این دیدار اشاره می شود:

IMG-20160707-WA0395

فعالان میراث فرهنگی در این دیدار با اشاره به اینکه متاسفانه متولیان مدیریت شهری اهواز توان تشخیص بافت تاریخی از فرسوده را ندارند و اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در این باره می کنند، گفتند: بافت تاریخی در قلب شهر واقع شده است، در حالی که بافت فرسوده در اثر توسعه شهر مناطق حاشیه به شهر ملحق می شوند و از لحاظ وظایف و کارکرد با بافت تاریخی متفاوت است. آنها تاکید کردند: بافت تاریخی با بافت فرسوده از لحاظ کارکردی متفاوت است؛ یا نمی دانند یا خود را به نادانی می زنند. در خوشبینانه ترین حالت این آقایان ناآگاه هستند و در حالت بدبینانه می گوییم اینها گزینشی عمل می کنند. آثار تاریخی در مرکز شهر اهواز دارای ثبت ملی هستند و تعرض به آنها از لحاظ قانونی یک جرم محسوب می شود. این گروه از دستگاه میراث فرهنگی خواستار دفاع تمام قد از میراث گذشتگان اهواز شدند و افزودند: سهل انگاری دوره های گذشته در تخریب بافت تاریخی نباید تکرار شود. برخی اعتقاد برخی میراث و آثار ملموس خوب و بد ندارد، اینها امانتی است که در دستان ما و شماست و ثروتی است ملی و تعلق آنها به دوره ای از دوره های تاریخی نباید عاملی برای تخریب آنها شود. ما به عنوان فعالان میراث فرهنگی و گروه های مردم نهاد در برابر زیاده خواهی و اهمال آثار مرکز شهر ایستادگی خواهیم و اجازه تعرض به آنها را نخواهیم داد.

? آنها همچنین در بخش دیگری از مطالبات خود، از عدم آشنایی بخشی از بدنه میراث فرهنگی با فرهنگ و میراث معنوی استان انتقاد کردند و گفتند: بسیاری از پرونده های میراث به دست پیمانکاران داده می شود که آشنایی با محتوای پرونده ندارند. برخی از پرونده های میراث معنوی با شناختی مه آلود دنبال می شوند، پرونده صراخیه در عرض یک هفته توسط یک پیمانکاری سر و ته آنها جمع شد. آنها افزودند: در میراث معنوی بخش فرهنگ و زندگی عربی ما کمترین پرونده ثبتی داری؛ ما فقط آیین قهوه خوری، مضیف، علوانیه و گرگیعان را به عنوان آثار ثبت شده داریم. مطالبه جدی ما فراهم کردن فضایی مناسب برای بررسی و ثبت بیشتری از جزئیات زندگی و فرهنگ عربی در استان است.

? در ادامه این نشست، فعالان میراث به تعرض به محوطه تاریخی عسکر مکرم با احداث شهرک مسکونی رامین و همچنین شخم و زراعت اشاره کردند و خواستار تحقق وعده مدیران گذشته میراث در احداث پایگاه پژوهشی در این باره در خانه مستوفی در روستای بندقیر شدند.

? از سوی دیگر آنها اعلام کردند: در نمایشگاه های صنایع دستی به دلیل اینکه لباس عربی کد ندارد، ما مجبور هستیم لباس عربی را در غرفه لباس بختیاری عرضه کنیم که شایسته است این تداخل کاری برطرف شود و به لباس عربی کد داده شود.

? مطالبه دیگر این دوستداران میراث این گونه بیان شد: ما موزه مردم شناسی بختیاری در مسجدسلیمان داریم اما موزه مردم شناسی عربی نداریم؛ پنج سال پیش پس از مخالفت با احداث آن در مرکز قرار بود در سوسنگرد(خفاجیه) احداث شود و 50 میلیون برای آن تخصیص اعتبار شد ولی پس از این همه سال موزه تغییر کاربری داد و موزه مردم شناسی به فراموشی سپرده شد.

? آنها در پایان حضور دکتر نشان در دستگاه میراث را امیدبخش توصیف و از مدیریت گروه های سودجو در حوزه میراث تقدیر و خطاب به وی تاکید کردند: ما به عنوان بخش بزرگی از جامعه استان هویت ما به این میراث فرهنگی گره خورده است و کوچکترین تعرضی به آثار، حریم و وجود ما باعث جریحه دار شدن روحیه ما می شود و برای کمک به این میراث حاضریم هر کاری را انجام دهیم. وضعیت نابسامان میراث فرهنگی نیاز به اقدام عملی و جدی شما دارد. ما آنچه که لازم بود را گفتیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در ادامه این نشست با اشره به اینکه ما در حال تاوان پس دادن دوره های قبل هستیم، گفت: گستردگی میراث، کمبودهای کلان آن و مدیران دوره های گذشته وضعیت کنونی این حوزه را رقم زده است.دکتر خسرو نشان افزود: برخی از NGO ها مثل کنه به میراث چسبیده اند و به زور می خواهند مشاور شوند. برخی در میراث به دنبال منصب و برخی به دنبال کار و برخی دیگر به در پی پول هستند.او با اعلام اینکه دلیل عدم حضورم در بازگشایی قصر حمیدیه حضور در یک ماموریت کاری بود، افزود: مردم خوزستان بهترین منبع برای میراث فرهنگی هستند؛ کوشک حمیدیه را می توان موزه مردم شناسی کرد.او در پایان قول داد: عدالت در پرداختن به همه میراث مردم وظیفه ماست؛ نگاه ما به میراث استان علی السویه است

IMG-20160707-WA0393 IMG-20160707-WA0394 IMG-20160707-WA0395 IMG-20160707-WA0396