عید با طعم گرما و گرانی ؛ مردم عرب اهواز و خوزستان به استقبال عید فطر می روند

در استان خوزستان بویژه مناطق عربی جدای از آیین های مخصوص ماه مبارک رمضان مانند”گرگیعان” در شب پانزدهم ماه در روزهای پایانی نیز دارای آدابي و سنن جالبی می باشند که از جمله آن می توان به دو روز پایانی پایانی ماه مبارک رمضان اشاره کرد. دو روز پایانی ماه رمضان در بین ساکنان این […]

در استان خوزستان بویژه مناطق عربی جدای از آیین های مخصوص ماه مبارک رمضان مانند”گرگیعان” در شب پانزدهم ماه در روزهای پایانی نیز دارای آدابي و سنن جالبی می باشند که از جمله آن می توان به دو روز پایانی پایانی ماه مبارک رمضان اشاره کرد. دو روز پایانی ماه رمضان در بین ساکنان این خطه عناوین ویژه ای دارند. مردم عرب‌ خوزستان دو روز قبل از عید را “ام الوسخ” و یک روز مانده به عید را “ام الحلس” می‌نامند. “ام الوسخ” به معنای “روز چرکین” می‌باشد كه در این روز مردم عرب به نظافت خانه‌ها خود می‌پردازند، اجناس جدید برای منزل خریداري می‌کنند و خانه را برای فرارسیدن عید و اکرام مهمان تمیز و آماده می‌کنند. روز بعد از “ام الوسخ” را “ام الحلس” می‌نامند. ام الحلس نیز که نامی محلی و قدیمی از ايام رمضان است به معنای روز نظافت و رسیدگی شخصی بوده كه جوانان در اين روز به ظاهر خود رسیدگی می‌کنند. می‌توان گفت “ام الحلس” متضاد و نقطه مقابل “ام الوسخ” است.

300

در این روزها تمامی بازارهای شهرهای مختلف از جمله اهواز ،ملاثانی ، خفاجیه (سوسنگرد) ، فلاحیه (شادگان) ، معشور (ماهشهر ) ،شوشتر ،حمیدیه ،شوش و غیره مملو از جمعیت می باشد بطوریکه تا نیمه های شب فعالیت خود را ادامه می دهند .از نکات جالب دو روز پیش از عید اين است که بسیاری شهروندان خریدهای عید فطر را بویژه تهیه لباس را درشهر اهواز انجام می دهند و بسياري از شهرستانی‌ها به اهواز (بازار امام خمینی ،سوق العرب یا بازار عبدالحمید و …) می آیند و بعد از پایان خرید به ولایت خود برمی‌گردند. همین رفت و آمدها بنوعی شکل رسم بخود گرفته است که از دیرباز در خوزستان مرسوم گردیده برای نمونه در تاریخ طبری به نام “سوق الاهواز” اشاره کرده كه به معنای بازار اهواز بوده و از آن زمان به عنوان بازار بزرگ در بین شهرستانی‌ها و روستاها جا افتاده بود.

با نگاهی به تاریخ طبری و هم‌چنین خریدهای عید فطر این تردد میان شهرستان‌ها با اهواز را می‌توان رسمی دیرین در نظر گرفت دیروز “ام الوسخ” بود ، در بازار اهواز غوغایی برپا شده گو اینکه مسابقه خرید برگزار بود، گرچه گرانی سرسام آور از یک طرف و گرمای نزدیک به ۵۰ درجه تابستان از سوی دیگر بر فضای عید سنگینی می کند، اما با این حال جمعیت عظیمی از مردم را در بازار نظاره گر بودیم که با ولع و شور خاصی در حال انجام خرید عید هستند ،برخی مجبور بودند بدلیل سنگینی وزن و حجم بالای خریدها ، آجیل ها را توی گونی جا بگذارند ،برخی هم خودروهای شخصی را وسط بلوار پارک کرده اند تا اجناس خریداری شده را داخل ماشین بگذارند و پیش از افطاری به خانه ببرند ،در یک کلمه بگویم در بازار اهواز و ملاثانی قیامتی بود ،دست فروشان هم از این فرصت استفاده کرده ،بساط شون را وسط جاده چیده بودند، عجیبه با اینکه گرونی بیداد می کنه و مردم از جهت معیشت در مضیقه هستند ، اما دیروز امید و طراوت و نشاط در چشمان همه آنها برق می زد ،همه چیز را فراموش کرده بودند و به عشق ابراز محبت به یکدیگر وبرپایی جشن صله رحم و گرامی داشت شعائر دینی سر از پا نمی شناختند .

در هرحال امروز “ام الحلس”است و همه بد دنبال خرید لباس ، سلمونی ، حموم و خشکشویی و ….می روند ،فردا هم عیده و نماز مخصوص آن به امید دیدار.البته اینرا باید بگم در آستانه عید گرانی دل بسیاری از شهروندان کم درآمد را شکسته بطوریکه خیلی ها امسال بجای تهیه آجیل با قیمت های کمرشکن (بطور نمنه پسته کیلویی ۳۰ هزار تومان ….) به بازارچه های میوه روی آوردند تا شاید از این طریق از میهمانان خود پذیرایی کنند.کاش دولت برای حفظ سنت ها حداقل برای خوزستان در زمینه عرضه آجیل ارزان قیمت راه چاره ای می جست. تا یادم نرفته اینو هم بگم که در روز ام الحلس در بین بچه ها و یا مادران هنگام بازی دادن کودکان شعرهای موزونی هم رد و بدل میشه مانند” باچر عید و انعایدکم” یا ” باچر عید و انعاید” البته بیچاره پیرمرد ،پیرزن ها هم این روزها بدجور دستمایه اشعار عامیانه همشهری های ما می شوند، حتی توی این ایام شیرینی راحت الحلقوم اسم جدیدی پیدا میکند.خب دیگه نوشتمون به جاهای باریک کشیده نشه !!!!خداحافظ نماز و روزه های همگی قبول.

301 302