درپی بارش خاکستر مزارع نیشکر بر سر مردم اهواز ، پرونده قضایی پیگرد مدیران نیشکر به جریان افتاد

رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از آتش زدن مزارع چهار واحد شرکت توسعه نیشکر طی دو روز گذشته خبر داد و گفت: برای تعطیلی واحدهای متخلف از طریق مراجع قضایی اقدام می شود. سیروس کریمی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: تصاویر ماهواره ای و بازدیدهای میدانی طی امروز و […]

رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از آتش زدن مزارع چهار واحد شرکت توسعه نیشکر طی دو روز گذشته خبر داد و گفت: برای تعطیلی واحدهای متخلف از طریق مراجع قضایی اقدام می شود. سیروس کریمی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: تصاویر ماهواره ای و بازدیدهای میدانی طی امروز و دیروز نشان داده که واحدهای کشت و صنعت نیشکر دهخدا، میرزاکوچک خان، امیرکبیر و فارابی باز هم مزارع خود را برای برداشت محصول آتش زده اند.

81968585-70530726

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست در سال های گذشته در چند نوبت نسبت به اعلام هشدار، اخطاریه و اعلام مهلت قانونی برای رفع آلودگی و استفاده از فناوری های مدرن برای جلوگیری از آتش زدن مزارع و کاه و کلش حاصل از عملیات برداشت اقدام کرده است. کریمی اضافه کرد: به دلیل بی توجهی و تمکین نکردن مسئولان شرکت های هفت گانه کشت و صنعت نیشکر، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصمیم گرفته است که پرونده های مفتوحه در دادگاه را پیگیری و اقدام قانونی- حقوقی را برای جلوگیری از استمرار آلودگی و آتش زدن مزارع انجام دهد. وی تصریح کرد: طرح دعوی قضایی برای تعطیلی واحدهای متخلف در دستور کار اداره کل محیط زیست خوزستان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه خاکستر ناشی از سوزاندن این مزارع بیشتر مناطق اهواز را آلوده کرده است اظهار کرد: مردم، مسئولان و نمایندگان مجلس در تماس های مکرر با اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست نارضایتی خود را نسبت به سوزاندن مزارع نیشکر اعلام کرده و خواستار تسریع در اقدام قانونی از سوی اداره محیط زیست استان شده اند. کریمی همچنین گفت: آتش زدن مزارع نیشکر برای برداشت محصول در حالی اتفاق می افتد که تکنولوژی و فناوری لازم برای برداشت سبز نیشکر در دنیا وجود دارد و به طور مثال استرالیا 90 درصد محصول خود را به صورت سبز استحصال کرده و بدون سوزاندن محصول خود را برداشت می کند و کاه و کلش را نیز برای تقویت مزارع و یا تامین سوخت استفاده می کند.

بر اساس این گزارش، مزارع نیشکر در فصل برداشت (مهر تا اردیبهشت) به آتش کشیده می شود. در ماه های اخیر تقریبا هر هفته بخشی از این مزارع سوزانده شده است که خاکستر ناشی از سوزاندن مزارع به وسیله باد در شهرها و روستاهای اطراف این مزارع منتشر و هوا را آلوده می کند. خاکستر نیشکر از دیروز بیشتر محله های اهواز را پر کرده است. طرح توسعه نیشکر در قالب هفت واحد کشت و صنعت با وسعت بیش از 80 هزار هکتار از سال 69 در خوزستان به اجرا درآمده است. کارشناسان و مسئولان محیط زیست بارها نسبت به مشکلات زیست محیطی این شرکت از جمله، تخلیه پساب و شور کردن رودخانه کارون، تالاب ها و اراضی خوزستان همچنین آتش زدن مزارع نیشکر انتقاد کرده اند. آتش زدن مزارع علاوه بر اینکه هوا را با انتشار گاز مونواکسیدکربن آلوده می کند، تشدید پدیده گازهای گلخانه ای، انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و در نتیجه افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط ، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری ها و خشکی، همچنین از بین رفتن زیستگاه های پرندگان را نیز به دنبال دارد.