تولید نیشکر سالانه 50هزارمیلیاردریال برای خوزستان گردش مالی به همراه دارد

مسئول بررسی چشم انداز نیشکر در استان خوزستان گفت: تولید نیشکر در خوزستان سالانه 50 هزار میلیارد ریال گردش مالی در استان دارد که می تواند در کنار سایر صنایع در بخش اقتصادی استان نقش موثری داشته باشد. به گزارش ایرنا مهدی مفید سه شنبه در هشتمین همایش ملی فن آوران نیشکر ایران با محوریت […]

مسئول بررسی چشم انداز نیشکر در استان خوزستان گفت: تولید نیشکر در خوزستان سالانه 50 هزار میلیارد ریال گردش مالی در استان دارد که می تواند در کنار سایر صنایع در بخش اقتصادی استان نقش موثری داشته باشد. به گزارش ایرنا مهدی مفید سه شنبه در هشتمین همایش ملی فن آوران نیشکر ایران با محوریت نیشکر، توسعه پایدار، انرژی های تجدید پذیر و صنعت دوستدار محیط زیست در محل دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: 50 درصد تولید شکر در کشور توسط استان خوزستان تامین می شود.

81966635-70527188

وی افزود: در سال های ابتدایی تولید نیشکر در استان تقابل هایی با بافت اجتماعی و اقتصادی استان داشت که به مرور این صنعت جزئی از بافت زیست محیطی و اقتصادی استان شد. مفید درادامه اضافه کرد: با توجه به جمعیت کشور برای تامین ظرفیت مصرف شکر باید تولید نیشکر در استان به یک میلیون و 400 هزار تن افزایش یابد. مسئول بررسی چشم انداز نیشکر در استان خوزستان افزود: مطالعاتی که در بحث نیشکر انجام شده است مربوط به 20 سال گذشته است و متاسفانه این مطالعات به روز نشده است. وی گفت: ایران ظرفیت لازم برای افزایش جمعیت تا 200 میلیون نفر را دارد و صنعت نیشکر استان باید از هم اکنون زمینه و بستر لازم را برای تامین شکر این جمعیت ایجاد کند.

مفید گفت: بر اساس چشم اندازی که در این صنعت پیش بینی شده است صنعت نیشکر استان باید توان تولید شش میلیون تن شکر را داشته باشد. مسئول بررسی چشم انداز نیشکر در استان خوزستان افزود: این میزان تولید پیش بینی شده سه برابر تولید فعلی است که برای تولید این میزان نیشکر باید 3.5 برابر حال حاضر سرمایه گذاری شود. وی با بیان اینکه فراوانی آب و اراضی بالقوه در استان برای تولید نیشکر وجود دارد بیان کرد: بسیاری از اراضی استان قابل تغییر هستند و می توان در آن ها کشت نیشکر را آغاز کرد. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده شکر با ظرفیت اسمی 700هزار تن از این محصول استراتژیک با هفت واحد کشت و صنعت تابع امیر کبیر، امام خمینی(ره)، میرزاکوچک خان، سلمان فارسی، فارابی، دهخدا و دعبل خزاعی در خوزستان فعالیت دارد. در 18 سال اخیر حدود 300هزار بذر تولیدی شرکت، بذر کوبایی و دیگر مناطق در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی کشت و پایش شده که نتیجه آن تولید یکصد نوع نیشکر بوده است. از این تعداد تاکنون 20نوع نیشکر تجاری شده که همگی با شرایط آب و هوایی و اقلیم خوزستان سازگاری کامل دارند. این همایش به مدت دو روز در اهواز با حضور تعدادی از صنعتگران و کارشناسان و تولید کنندگان حوزه نیشکر در محل دانشگاه شهید چمران اهواز در حال برگزاری است.