آتش تالاب هورالعظیم مهار شد/ در تابستان سالجاری 8 هزار هکتار از وسعت تالاب طعمه حریق شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بخش عراقی تالاب هورالعظیم که ششم بهمن ماه دچار حریق شد، اکنون خاموش شده است. به گزارش گروه علمی ایرنا، بخش عراقی تالاب هورالعظیم 6 بهمن ماه دچار حریق شد و مدت چهار روز در آتش سوخت، امسال این دومین باری است که تالاب دچار آتش سوزی شده بود. […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بخش عراقی تالاب هورالعظیم که ششم بهمن ماه دچار حریق شد، اکنون خاموش شده است. به گزارش گروه علمی ایرنا، بخش عراقی تالاب هورالعظیم 6 بهمن ماه دچار حریق شد و مدت چهار روز در آتش سوخت، امسال این دومین باری است که تالاب دچار آتش سوزی شده بود. احمدرضا لاهیجان زاده به ایرنا گفت : آتش سوزی هورالعظیم با 500 هکتار در بخش عراقی آغاز شد که به مدت چهار روز و با رصد عکس های ماهواره ای، حدود 3 هزار هکتار از آن در آتش سوخت.

81942610-70482505

وی در باره نقش خشکی و گرما در وقوع این آتش سوزی گفت: امسال در بی سابقه ترین گزارش ها، دمای اهواز به 1 درجه رسید، حتی دما در دزفول به زیر صفر درجه هم رسید، همچنین بخش های زیادی از تالاب دارای رطوبت است، بنابراین گرما و کمبود رطوبت نمی تواند علت آتش سوزی باشد. لاهیجان زاده ادامه داد: بنابراین علت آتش سوزی به احتمال زیاد بی احتیاطی ماهیگیران و افراد بومی است زیرا زمانی که آتشی در نیزار برپا شود و بعد به خوبی خاموش نشود، در صورت وزش اندک باد هم پخش و غیر قابل مهار می شود. وی گفت: زمانی که تالاب در آتش می سوخت، سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت امور خارجه پیشنهاد داد تا برای اطفای حریق به کشور عراق کمک کند اما پاسخی دریافت نکرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این که این آتش سوزی دومین بار است که امسال دامنگیر تالاب هورالعظیم شد، افزود: تابستان سالجاری 8 هزار هکتار از وسعت تالاب در بخش عراقی آن در آتش سوخت. وی تاکید کرد: تالاب هورالعظیم یکی از تالاب های با ارزش جهانی است و زیستگاه گونه های پرندگان مهاجر کمیاب یا در خطر انقراض است که برای زمستان گذرانی وارد این تالاب می شوند، از این رو حفاظت از این حوضه آبی بسیار اهمیت دارد.

*** تالاب هورالعظیم

تالاب هورالعظیم بزرگترین تالاب استان خوزستان و یکی از بزرگترین تالاب های ایران است. این تالاب در مرز ایران و عراق قرار دارد و حدود یک سوم آن در ایران و مابقی در کشور عراق است. این تالاب از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی بوده، هر چند اکنون این منابع با نابودی روبرو است. هورالعظیم از آب های اضافی رود کرخه، دویرچ و بخشی از آب های اضافه اروند رود تشکیل شده است. ژرفای این هور (تالاب) کم است ولی تدریجا در وسط آن به چند متر می رسد.

سراسر هورالعظیم با نی پوشیده شده است. مساحت مشخص شده توسط اداره کل محیط زیست خوزستان به عنوان تالاب حدود ۱۱۸۰۰۰ هکتار است که چند سالی است در معرض خشک شدن قرار گرفته است. روند خشک شدن هورالعظیم چه در ایران و چه در عراق میزان وقوع توفان های شن را افزایش داده و باعث شده است که استان خوزستان با گرد و غبارهای زیادی مواجه شود. این تالاب منبع غنی گیاهان و جانوران است، گیاهان کفزی هور شامل نی، جگن (چولان)، لوئی، بردی، تیره تیزک است همچنین گیاهان شناور در هور، گونه هایی از گیاهان هستند که ریشه در آب دارند و به صورت شناور در سطح و یا بخشی از آب زندگی می کنند مانند گیاهان قهوه ای سبزینه دار، تیره گل میمونی. گیاهان سواحل هور که به مجموع گیاهانی که در خشکی های اطراف و سواحل هور هستند، اطلاق می شود شامل کاگله، کاهو وحشی و سورمه صحرائی است.

تالاب مامن گونه های جانوری نیز هست، ازجمله پستانداران مانند گاومیش ها که تاثیر عمیقی روی ساختار زندگی انسانی در آن منطقه دارد. از سایر پستانداران غیر اهلی نیز می توان به گراز، سگ آبی و خفاش اشاره کرد. همچنین بیش از ۱۲ گونه ماهی در هور زیست می کنند که عبارتند از بنی، عنزه، گطان، حمری، شلج، آمور، برزم، بیاح، کپور نقره ای و غیره. هورالعظیم محل زمستان گذرانی بسیاری از پرندگان آبزی و کنارآبزی از قبیل اردک ها، غاز خاکستری، چنگر، انواع آبچلیک و غیره نیز هست، همچنین ۵ گونه کمیاب پرندگان شامل میوه خور، اکراس آفریقایی، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک و اردک مرمری را در خود جای داده است.