به وضعیت ساختمان‌های مخروبه بازمانده از جنگ در خرمشهر رسیدگی می شود

شهردار خرمشهر از آغاز طرح رسیدگی به وضعیت زمین‌های رهاشده و ساختمان‌های مخروبه و نیمه‌مخروبه بازمانده از جنگ در محدوده شهری خرمشهر خبر داد. محمدعلی دوایی‌فر اظهار کرد: همه ساختمان‌هایی که در دوران جنگ در خرمشهر تخریب شده‌اند، دارای مالک هستند. بعضی از این مالکان، هزینه‌های بازسازی را در زمان جنگ دریافت کردند و بعضی […]

شهردار خرمشهر از آغاز طرح رسیدگی به وضعیت زمین‌های رهاشده و ساختمان‌های مخروبه و نیمه‌مخروبه بازمانده از جنگ در محدوده شهری خرمشهر خبر داد. محمدعلی دوایی‌فر اظهار کرد: همه ساختمان‌هایی که در دوران جنگ در خرمشهر تخریب شده‌اند، دارای مالک هستند. بعضی از این مالکان، هزینه‌های بازسازی را در زمان جنگ دریافت کردند و بعضی از مالکان نیز پیگیر نبودند یا خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند.

وی با بیان این که طرح تفصیلی شهر خرمشهر بدون توجه به کاربری‌های اراضی خصوصی تنظیم شده و حتی در مواردی، کاربری‌های خدماتی در زمین‌های خالی رهاشده شهروندان در نظر گرفته شده است، افزود: حدود دو سال پیش طرحی تفصیلی شهر خرمشهر بدون توجه به اراضی مردم تصویب شد. در این طرح، بیشترین کاربری‌های خدماتی در زمین‌های خصوصی متمرکز شده است که این موضوع می‌تواند مالکانی که پیگیر بازپس‌گیری املاک خود هستند را با مشکل مواجه سازد. دوایی‌فر ادامه داد: این موارد باید از قبل، توسط مشاور طرح تفصیلی پیش‌بینی می‌شد و کاربری‌های خدماتی بیشتر در زمین‌های دولتی تمرکز می‌یافت ولی اکنون طرح تفصیلی نیز مشکلی است که به مشکلات شهر خرمشهر افزوده شده است.

وی با اشاره به تلاش در جهت برقراری ارتباط با مالکان ساختمان‌های مخروبه و نیمه‌مخروبه خرمشهر عنوان کرد: در سطح شهر به منظور پیگیری وضعیت مالکان و آغاز دیوارکشی زمین‌های خالی، اطلاعیه‌هایی منتشر شده است. با توجه به تصرف برخی اراضی و ساختمان‌های رهاشده خرمشهر توسط مهاجرانی که به شهر بازگشته‌اند، اقدام قانونی باید از سوی مالکان اصلی این املاک انجام و پیگیری قانونی صورت گیرد و در این زمینه شهرداری اجازه تخلیه این ساختمان‌ها را ندارد. شهردار خرمشهر در خصوص روند بازپس‌گیری زمین‌ها و ساختمان‌های مخروبه گفت: اگر ملکی در خرمشهر تصرف شده باشد، در صورت مشخص شدن مالک و ارایه شکایت و درخواست به دادگاه، حکم تخلیه صادر و ملک یا زمین به صاحب اصلی واگذار می‌شود.

وی ادامه داد: مجوز دیوارکشی اطراف اراضی رهاشده و ساختمان‌های مخروبه به شهرداری خرمشهر داده شده است ولی این مشکل تنها با دیوارکشی حل نخواهد شد. به منظور بررسی وضعیت ساختمان‌های مخروبه و نیمه‌مخروبه، از دادستان خرمشهر تقاضای برگزاری جلسه‌ای داشته‌ایم، هر چند برای تعیین تکلیف این ساختمان‌ها، احتمالا به صورت‌جلسات محلی نیز نیاز باشد. دوایی‌فر اظهار کرد: اگر به جای دیوارکشی، امکان درخت‌کاری در اراضی شهری رهاشده خرمشهر وجود داشته باشد، مالکان سریع‌تر به زمین‌ها و ملک‌های خود رسیدگی خواهند کرد و از فضای ایجاد شده نیز استفاده می‌شود و در صورت درخواست بازپس‌گیری مالکان، زمین‌ها واگذار خواهد شد. وی افزود: خالی ماندن زمین‌های رهاشده موجب جمع شدن زباله‌ها و آلودگی در سطح شهر خرمشهر شده است. همچنین محوطه این زمین‌ها ناامن است که کلیه این مسائل نیاز به پیگیری دارد.