آیت الله کعبی : واژه دفاع مقدس بخش جدایی ناپذیر هویت ملت ایران شده است

جمعی از مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان خوزستان با آیة الله کعبی در محل مرکز علمی فرهنگی امام حسین علیه السلام دیدار کردند. ﺳﺮﺩﺍﺭ ﻋﻠﻲ ﭘﻮﺭ ﻣﺪﻳﺮ ﻛﻞ ﺣﻔﻆ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﻧﺸﺮ ﺍﺭﺯﺷﻬﺎﻱ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ استان ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ در این دیدار ضمن تبریک ایام خجسته پیش رو گفت: عزیزانی که خدمت […]

جمعی از مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان خوزستان با آیة الله کعبی در محل مرکز علمی فرهنگی امام حسین علیه السلام دیدار کردند. ﺳﺮﺩﺍﺭ ﻋﻠﻲ ﭘﻮﺭ ﻣﺪﻳﺮ ﻛﻞ ﺣﻔﻆ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﻧﺸﺮ ﺍﺭﺯﺷﻬﺎﻱ ﺩﻓﺎﻉ ﻣﻘﺪﺱ استان ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ در این دیدار ضمن تبریک ایام خجسته پیش رو گفت: عزیزانی که خدمت شما هستند چه خواهران محترم و برادران عزیز مجموعه سازمان بنیاد حفظ آثار استان خوزستان هستند. طبق فرمایش مقام معظم رهبری اهداف این بنیاد احصاء، تدوین، اثر بخشی و جلو گیری از انحراف آثار دفاع مقدس است.

IMG-20151216-121402

سردار علی پور گفت: فرهنگ دفاع مقدس همان فرهنگ نهضت عاشورائی است و موضوعات مختلف اسلام را اداره کرده است. جهان اسلام این فرهنگ را شناخته و خوشبختانه الان اروپا هم با نامه های رهبری دارد با این فرهنگ آشنا می شود. این فرهنگ در استان خوزستان جلوه ویژه و خاصی داشت در چهل روز اول جنگ با همین فرهنگ توانستیم صدام را زمینگیر کنیم. سردار علی پور با اشاره به اقدامات بنیاد حفظ آثار در مورد موضوع فرهنگ افزود: خدمت رسیدیم که هم از راهنمایی شما استفاده کنیم و هم بگوییم شما جزئی از این فرهنگ هستید چه باید کنیم که این فرهنگ را هم احصاء کنیم هم حفظ کنیم و هم اثربخشش کنیم. سردار علی پور همچنین با اشاره به اهمیت پژوهش و تحقیق در حوزه دفاع مقدس و حفظ و نشر آثار دفاع مقدس به نیاز این بنیاد به پژوهشگران و محققان زبده اشاره نمود.

آیة الله کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز ضمن خوش آمدگویی به اعضاء و مدیران بنیاد، گفتند: در آغاز سخن مناسبتهای پیش رو علی الخصوص میلاد گوهر بار خاتم الانبیا محمد مصطفی و موسس مذهب حقمان را تبریک می گویم و هفته وحدت را تبریک می گویم و خوش آمد می گویم خیلی خوش آمدید. به عجاله نکاتی را عرض می کنم. مطلب اول: دفاع مقدس ریشه در فرهنگ عاشورا و اندیشه ولایت فقیه دارد. هم عاشورا و هم ولایت فقیه از حماسه دفاع مقدس تفکیک پذیر نیستند. همه کسانی که رفتند و جوانها به عشق امام و رهبر رفتند و امام هم حسینی و عاشورایی عمل کردند. عاشورا و ولایت فقیه هم ریشه دارد در اندیشه امامت الهی و امامت الهی هم روح اسلام و روح توحید و بندگی است لذا اسلام بدون رهبری الهی تبدیل می شود یا به اسلام داعشی یا به اسلام اموی یا اسلام متهجر متخلف عقب مانده اما اسلامی که در دلش رهبری باشد اسلام مبشر تمدن انسانی بر پایه آموزه های پیامبر و مکتب اهل بیت خواهد بود و اینکه چهره متمدنانه اسلام را به بشریت عرضه کند. شرق و غرب جمع شدند که این انقلاب را از بین ببرند.

استاد دانشگاه تهران افزود : امروز واژه دفاع مقدس جزء لا یتجزء هویت ملت ایران شده است. ایرانی با دفاع مقدس هویت تازه ای پیدا کرده است. واقعا ملت ایران بر اساس دین باوری خودباوری و اراده و همت فولادین از صفر شروع کرد و حماسه دفاع مقدس ماندگار شد و جان تازه به ملت ایران بخشید. چنین مقطع هایی هویت ساز است و چون شناسنامه ملت است باید ثبت شود و باید بتوانیم عظمت ملت ایران را بر پایه عاشورا و ولایت فقیه و رهبری الهی نشان دهیم و هرجا نشان دهیم برنده ایم و اگر نه همه چیز را از دست می دهیم. در اوج فتنه هفتادو هشت خدمت آقا بودم و بسیجی ها خدمت آقا بودند و این هویت باعث حرکت و پیشرفت و تمدن سازی و بازیابی و وحدت و برادری می شود و همه چیز را درست می کند و آب زلالی است. به عنوان مثال راهیان نور چقدر متحول می شوند و این متعلق به اسلام است. مطلب دوم؛ دفاع مقدس ایمان ساز است و انقلاب ما بر پایه ایمان شکل گرفت و ما از دریچه دفاع مقدس می توانیم با تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم.

آیت الله کعبی اظهار داشت :  اهتمام رهبری به رمانها در ذهنم بود و دیدم خیلی ها با این رمانها متحول شدند و در مورد سبک زندگی هم خیلی ها نیاز دارند به سبک زندگی اسلامی. یکی از فوائد حفظ آثار دفاع مقدس تداوم فرهنگ “بین نسلی” و جلوگیری از گسست نسلی است اگر گسست نسلی پیش بیاید جامعه دچار فروپاشی می شود. لذا در اهمیت کار بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس نباید اندکی شک و شبهه کرد. ممکن است حجاب معاصرت باعث شود پی نبریم به اهمیت دفاع مقدس اما خوب ملت تاریخ سازی کرد و این کار شما هیچ شکی نیست که باید مورد حمایت و پشتیبانی باشد. بلکه از رهگذر ترویج فرهنگ دفاع مقدس روحیه جهاد و فداکاری و مدیریت جهادی را در اجرا و اداره مملکت باید فرهنگ سازی کرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان گفت : آثار دفاع مقدس نباید صرفا موزه ای شود. باید به روز کرد و به صحنه اجرا کشاند. حافظان آثار دفاع مقدس باید به نام دفاع مقدس و شهدا حل مشکلات مردم را مطالبه گری کنند. اگر زیاد به آثار بپردازیم اما فقر و تبعیض و فساد و راندخواری وجود داشته باشد و ارزشهای ضد دفاع مقدس به وجود بیایند این ریشخندی است به دفاع مقدس. لذا قداست اقتضا می کند که فایلی به سمت مطالبه گری و جریان سازی باز شود. همچنین نباید بگذاریم بچه های جبهه و جنگ حذف شوند یا بی اعتنایی به آنها شود یا سرخورده شوند. فرزندان شهدا و ایثارگران باید کادر نظام باشند کادرسازی مدیر سازی با روحیه دفاع مقدس بسیار حائز اآیة الله کعبی همچنین خاطراتی را در مورد شهدا بازگو کردند و افزودند: شهید “محمد احسن” که اصالتا کازرونی بود و اهواز با خانواده اش زندگی می کرد در پیروزی انقلاب خیلی نقش آفرین بود و همراه با ، شهید “سعید در فشان” وارد گردان “بلالی” شد. ما ابتدا ستادی بودیم در سپاه و روزی به من گفت: فلانی! من 123 عملیات شرکت کردم و شهید نشدم و مثل ابر باران گریه می کرد. آن موقع شبین خون ها را عملیات می گفتند. “محمد احسن” دهلاویه شهید شد و بعد محمد و احمد برادرانش هم شهید شدند. پدر و مادرش هم مرحوم شدند. شهید احسن در مقطع خیلی کمی فرمانده سپاه سوسنگرد هم شده بود و امثال این برهه ها و لحظات گاهی در لابه لای برگه های تاریخی دفاع مقدس گم می شوند که باید تلاش کرد آن ها را پیدا کرد و تدوین نمود.همیت است.