واقعه جهاد عشایر عرب خوزستان در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت

– مشاور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرماندار شهرستان حمیدیه گفت: پس از پیگیری های مستمر، واقعه جهاد عشایر عرب خوزستان و محوطه آن در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شماره 19 ثبت شد. غدیر الدعی نام منطقه ای در حمیدیه که جهاد عشایر عرب خوزستان از آن منطقه شروع […]

– مشاور میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرماندار شهرستان حمیدیه گفت: پس از پیگیری های مستمر، واقعه جهاد عشایر عرب خوزستان و محوطه آن در فهرست میراث فرهنگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شماره 19 ثبت شد. غدیر الدعی نام منطقه ای در حمیدیه که جهاد عشایر عرب خوزستان از آن منطقه شروع شده و شهدای بسیاری در این منطقه به شهادت رسیدند. 500 شهید در خوزستان در این واقعه شهید شدند که در یادمان غدیرالدعی حمیدیه نام این 500 شهید ثبت شده است.

81847616-70318277

احمد جعفری ماجد شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تاثیر ثبت این اثر در فهرست میراث فرهنگی بر افزایش جذب گردشگر، اظهار کرد: ‘غدیر الدعی’ شاهد یک اتفاق مهم و تاریخی در جنگ جهانی اول در شکست دشمن متجاوز شده که لازم بود این رخداد تاریخی ثبت ملی و به گردشگران و علاقه مندان به تاریخ نشان داده شود. وی افزود: جذب گردشگران به این مکان نیازمند وجود زمینه مناسب برای راهنمایی، استقبال و اسکان آنها است که موازی با ثبت آن باید امکانات رفاهی، اقامتی، جذب راهنمایان تور و علائم راهنما و غیره انجام شود.جعفری ماجد با تاکید بر نقش مهم و اساسی ناحیه مقاومت سپاه حمیدیه در حفاظت و معرفی این مکان به گردشگران و کاروان های راهیان نور اظهار کرد: در سال های گذشته سپاه حمیدیه نقش بسیار فعالی در حفاظت و معرفی این اثر داشته است.

در سال 1294 در جریان جنگ جهانی اول علمای نجف که مرجع تقلید عالم تشیع بودند به منظور جلوگیری از تهاجم انگلیس به کشورهای اسلامی و تجهیز قوای مسلمان فتوای جهاد علیه قوای مهاجم را صادر کردند. پس از ابلاغ فتوا عشایر عرب خوزستان از جمله دشت آزادگان از مناطق سوسنگرد، بستان، حمیدیه، هویزه و روستاهای اطراف به سوی اهواز به حرکت درآمدند و پس از تقریبا 50 کیلومتر پیاده روی در دشتی بین اهواز و حمیدیه برابر قشون انگلیس صف آرایی کردند که بسیاری از طوایف دشت آزادگان در این جنگ حضور داشتند. در این جنگ بین عشایر عرب خوزستان و انگلیس، عشایر عرب خوزستان با سلاح سرد در مقابل انگلیسی ها با سلاح گرم و سنگین جنگیدند که منجر به شهادت صدها نفر از مردم عرب شد. مزار این شهدا در 10 کیلومتری اهواز- سوسنگرد در منطقه غدیر الدعی المنیور قرار دارد که این جنگ به جنگ جهاد مشهور است. پارسال صد ویکمین سالگرد جهاد عشایر عرب های خوزستان با حضور جمعی از مسئولان و مهمانان خارجی و داخلی در منطقه غدیر الدعی المنیور برگزار شد. شهر حمیدیه مرکز شهرستان حمیدیه در 10 کیلومتری غرب اهواز مرکز خوزستان واقع است.