دکتر فاضلی : سوزاندن نیشکر گزینه مهم علت باران های سمی در خوزستان است

چندسالی است که در کنار ریزگردها، باران خاکستر نیشکر و دیگر چالش های زیست محیطی، مردم خوزستان گریبان گیر باران های مسمومی هستند که با فرارسیدن پاییز رخ می دهند.سید حسین فاضلی افزود: نگاهی اجمالی به تبعات باران های مسموم چند ساله وخصوصا پاییز امسال نشان می دهد که راهی شدن هزاران نفر و بستری […]

چندسالی است که در کنار ریزگردها، باران خاکستر نیشکر و دیگر چالش های زیست محیطی، مردم خوزستان گریبان گیر باران های مسمومی هستند که با فرارسیدن پاییز رخ می دهند.سید حسین فاضلی افزود: نگاهی اجمالی به تبعات باران های مسموم چند ساله وخصوصا پاییز امسال نشان می دهد که راهی شدن هزاران نفر و بستری شدن در بیمارستان ها و حتی گزارش فوت تعدادی از شهروندان خوزستانی ماحصل باران های مسموم اخیر بوده است؛ اگرچه مطرح نمودن آلرژی فصلی یا تنگی نفس در زمان پاییز و باران ها از طرف بعضی مسئولین نیاز به تامل دارد؛ چرا که بارش باران اسیدی در پاییز 1392 و 1393 نیز به عنوان علت تنگی نفس مطرح شده بود اما بعد از مدتی رد شد.

66238831147125419958

وی اذعان داشت: معضلات مالی و هزینه های گران درمانی بیماران حاصل از باران مسموم امسال و دغدغه های وجود تجهیزات لازم برای درمان در مراکز درمانی، دو دغدغه ای که درمان را بر مردم استان خوزستان در سال 1394 سخت تر نموده است.مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون، ادامه داد: امسال نیز اعلام شده است موادی موجود در باران باعث چنین اتفاقاتی شده است. حال این سوالات پیش می آیند که عاملان حقیقی ایجاد این مواد چه کسانی هستند؟ با توجه به ارزش زندگی مردم به عنوان بالاترین سرمایه ملی، در این چند سال با عاملان باران های مسموم یا اسیدی چه برخوردی قانونی شده است؟ و دیگر سوالات که نشان از ابهامات دارند که نیاز است سازمان حفاظت محیط زیست بدون اعمال هرگونه اغماضی نقش خود را عملی نماید.

وی با اشاره به مقوله سوزاندن مزارع پس از برداشت محصول ازسوی کشاورزان اکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، سوزاندن نیشکر را به عنوان گزینه پیشنهادی مهمی در ایجاد باران های مسموم مطرح نموده است و این بدان معناست که قرائن پیشنهادی نشان می دهد صنعت نیشکر در خوزستان یکی از گزینه های به مخاطره انگیز زندگی مردم خوزستان است که در کنار بوی تعفن و باران خاکستر نیشکر، زمینه ایجاد باران های مسموم را برای مردم خوزستان مهیا نموده است.لذا انتظار می رود که سازمان حفاظت محیط زیست با موضع صریح و بدون اغماض و با توجه به اهمیت و تاثیر سلامت محیط زیست در زندگی مردم، نسبت به ارائه گزارش کامل از وضعیت باران های مسموم چند ساله موجود در استان خوزستان اعلام نظر نماید و نسبت به تعیین تکلیف لازم نسبت به گزینه های پیشنهادی مهم مانند سوزاندن نیشکر و عوامل آن یعنی شرکت نیشکر اقدام نماید.

فاضلی تصریح نمود: برررسی روند فعالیت و عملکرد تخریبی زیست محیطی صنعت نیشکر در خوزستان نشان می دهد که فعالیت آن از ابتدا یعنی در طول حدود دو دهه مورد مخالفت دانشگاهیان و پژوهشگران و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی بوده است. این دیدگاه درباه صنعت نیشکر از آن جا مطرح شده است که این صنعت به عنوان یکی از بزرگترین مخرب های محیط زیست خوزستان می باشد. اینجاست که علیرغم مخالفت دانشگاهیان و پژوهشگران و قانون گذاران، صنعت نیشکر به طرف نابودی محیط زیست خوزستان رفته است.

وی از باران خاکستر و بوی تعفن نیشکر به عنوان نمونه های بارز ارمغان فعالیت های صنعت شرکت نیشکر نام برد وافزود: مشکل شرکت نیشکر از خاکستر و بوی تعفن شروع می شود ولی به ابعاد بزرگ و پیچیده مانند مهیا سازی باران های مسموم می رسد که نیاز به بررسی علمی دارند. حال این سوالات پیش می آید که آمار تولید بیشتر شکر به چه قیمتی است(به قیمت به مخاطره انداختن زندگی مردم خوزستان)؟ چرا زندگی مردم استان خوزستان به ازاء تولید بیشتر شکر باید به خطر بیفتد؟ نفع مردم خوزستان از تولید بیشتر شکر به غیر از به مخاطره افتادن زندگی آنها چه بوده است؟ آیا با توجه به فجایع زیست محیطی ایجاد شده توسط نیشکر، تولید شکر صرف اقتصادی دارد؟ چرا از نابودی محیط‌زیست چشم‌پوشی می‌شود و از آن به‌عنوان یک پروژه ملی یاد و تبلیغ می‌شود؟ چرا گاهی مخالفت یا انتقاد از نابودی محیط‌زیست به‌عنوان مخالفت با منافع ملی یاد می‌شود؟ و سوالات دیگر که هر کدام نشانی از ابهام دارد.

حسین فاضلی در پایان اظهار امیدواری کرد: از طریق رسانه ها به صورت تحلیلی و نه صرفاً اطلاع رسانی و آماردهی، علل باران های مسموم چند ساله به صورت کامل و بدون اعمال هر نوع اغماضی ارائه گردد تا مردم نسبت به حق مسلم آنها یعنی اطلاع رسانی از شرایط محیطی زندگی خود مطلع شوند و موضع خود را نسبت به شرکت های مخرب محیط زیست مانند شرکت نیشکر(گزینه های پیشنهادی سازمان محیط زیست) در ایجاد باران های مسموم بدانند.