آیت الله موسوی جزایری : خداوند از گذشته این افتخار را به ما خوزستانی ها داده که بانی عتبات عالیات باشیم

نماینده ولی​فقیه در خوزستان با اشاره به خدمات خیرین ایرانی در بازسازی عتبات عالیات، آن را افتخاری برای ملت ایران دانست و گفت: بر اساس آیات سوره نور و روایات وارده، خانه اهل بیت(ع) محلی​ است که نور خدا را می​توان در آن یافت.به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری، نماینده ولی​فقیه در خوزستان و امام […]

نماینده ولی​فقیه در خوزستان با اشاره به خدمات خیرین ایرانی در بازسازی عتبات عالیات، آن را افتخاری برای ملت ایران دانست و گفت: بر اساس آیات سوره نور و روایات وارده، خانه اهل بیت(ع) محلی​ است که نور خدا را می​توان در آن یافت.به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری، نماینده ولی​فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز در مراسم رونمایی از درب‌های حرم مطهر امامین عسکریین(ع) که امروز 29 شهریور در حسینیه ثارالله(ع) اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مجموعه بسیار موفقی است که با عضویت اشخاص مورد اعتماد و با ریاست حجت‌الاسلام موسوی با سازوکار قوی، سازماندهی و حسابرسی دقیقی روی امانات مردم که امانت ائمه اطهار(ع) هستند انجام می‌دهد.وی در ادامه سخنان خود به بیان جایگاه بلند اهل بیت(ع) نزد خداوند پرداخت و با اشاره به آیه «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»(نور، ۳۶﴾ گفت: معنی آیه این است خانه‌هایی وجود دارد که خداوند اجازه داده رفیع و برجسته باشند و جایگاه عظیمی بین مردم داشته باشند؛ چرا که در این خانه‌ها مؤمنان جمع می‌شوند و اولیاء خدا ذکر خدا را می‌گویند و هر بامداد و شامگاه عبادت حق‌تعالی را به جای می‌آورند.

IMAGE634857586384394826

امام جمعه اهواز با بیان اینکه این خانه​ها محل نور خداوند است که می​توان نور خدا را در آنها یافت، افزود: قبل از آیه مذکور، آیه​ای در سوره نور آمده است که می​فرماید: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیْتُونِةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» (نور، 35). به عقیده علامه طباطبایی متعلق عبارت (فی بیوت) در آیه 35 است؛ یعنی اگر بخواهیم نور خدا را تماشا کنیم، این نور در خانه‌هایی است که به اذن خداوند رفیع و بلند گشته است.آیت​الله موسوی​جزایری در ادامه به نقل روایتی در خصوص این آیات پرداخت و گفت: از پیامبراکرم(ص) سؤال شده است این خانه‌ها چه خانه‌هایی است؟ آیا منظور مساجد هستند؟ رسول‌الله(ص) فرمود: «این خانه‌ها، خانه‌های پیامبران خدا هستند». در تتمه روایت در برخی از کتب شیعه و همچنین اهل سنت آمده است که ابوبکر به خانه حضرت علی(ع) و فاطمه(س) اشاره کرد و گفت: یا رسول‌الله آیا این خانه نیز از آنها است؟ ایشان فرمودند: «هی من افاضلها»: این خانه از برترین و بالاترین آنها است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان در ادامه سخنان خود بازسازی عتبات را افتخاری برای شیعیان و به خصوص ایرانیان دانست و گفت: خداوند از گذشته این افتخار را به ما ملت ایران و خوزستان داده است که بانی عتبات عالیات باشیم.وی با اشاره به خدمات خیرین ایرانی در بازسازی عتبات عالیات گفت: ما به ملت شریف خود و به وجود تک‌تک شما افتخار می‌کنیم.آیت​الله موسوی​جزایری در پایان سخنان خود با اشاره به نقش مقام معظم رهبری و تدابیر ایشان در امنیت و حفظ مناطق شیعه نشین عراق و همچنین فتوای آیت​الله العظمی سیستانی و فرماندهی سردار قاسم سلیمانی گفت: بحمدلله قلمرو شیعه نشین در این کشور در اختیار شیعه است.

جت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود موسوی، مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان خوزستان نیز در این مراسم با بیان اینکه با وجود ارادت مردم استان به اهل‌بیت(ع) ستاد دغدغه و نگرانی تأمین هزینه بازسازی و توسعه عتبات را ندارد، گفت: ۲ هزار نیروی خوزستان در عتبات عالیات خدمات رسانی کردند.وی افزود: این جمعیت مهمان اهل‌بیت(ع) هستند و میزبان این برنامه حضرت ولی​عصر(عج)، امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع) و ائمه(ع) هستند.وی با تقدیر از حضور علمای استان در این برنامه، وجود علما را مایه برکت و عزت استان خوزستان دانست و اظهار کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان از وجود علما و راهنمایی و مدیریت آنها بهره‌مند است.موسوی پیرامون پروژه​ها و وظایف ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خاطرنشان کرد: راهبرد ستاد از سال 82 تا پایان سال 93 نوسازی، بازسازی و تأمین حرم‌های مطهر بود. در نشستی که در این خصوص در نجف برگزار شد، پایان مرحله مرمت و تعمیر حرم‌ها در پایان سال 93 اعلام شد و از ابتدای سال 94 بحث توسعه حرم‌ها مطرح شد.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان خوزستان ادامه داد: از توسعه حرم‌های مطهر نجف اشرف که شامل صحن حضرت زهرا(س) است، استان خوزستان دوهزار مترمربع سهم دارد. همچنین توسعه حرم امام حسین(ع) از جمله این پروژه‌ها خواهد بود؛ حرم امام حسین(ع) در 20 سال آینده ششصد هزار مترمربع توسعه پیدا می‌کند. دستور خریداری خانه‌های اطراف حرم داده شده که کار بزرگی است و به تدریج انجام می​شود. علاوه بر آن در کاظمین نیز تحول زیادی ایجاد شده و در سامرا نیز اقدامات خوبی به عمل آمده است.

وی با اشاره به توسعه حرم حضرت زینب(س) در سوریه گفت: این پروژه بر عهده خوزستان قرار دارد. مرحله نخست این طرح تعمیر نقاط آسیب‌دیده حرم بود که در سال 93 انجام شد و از سال 94 بحث توسعه حرم مطرح است که نقشه و طراحی اولیه آن تهیه و انجام شده و مراحل کلنگ‌زنی آن امسال در سوریه انجام خواهد شد. با وجود تحولات خوبی که در مصلای حرم حضرت زینب(س) انجام شده در حال حاضر نماز جمعه در این محل مانند سابق اقامه می​شود.مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان خوزستان ادامه داد: با توجه به ارادت و علاقه‌مندی مردم استان به اهل‌بیت(ع) ستاد بازسازی عتبات عالیات استان وقتی پروژه‌ای را تحویل می‌گیرد دغدغه تأمین هزینه آن را ندارد و مردم به موقع و به اندازه لازم به ستاد کمک می‌کنند. مردم خوزستان، مردمی شیعه، مؤمن، متدین و هوشیار و آگاه هستند.

موسوی اظهار کرد: استان خوزستان تاکنون پروژه ایوان طلای حرم علوی و ساخت 5 درب حرمین عسکریین(ع) را به پایان رسانده است. ساخت دوهزار مترمربع صحن حضرت زهرا(س) در نجف و صحن حضرت زینب(س) نیز از سوی ستاد در حال انجام است.وی با اشاره به اعزام نیروهای فنی جهت بازسازی و تعمیر عتبات عالیات خاطرنشان کرد: تاکنون حدود دوهزار نیروی فنی و تخصصی به صورت تبرعی به نقاط مربوطه اعزام شدند که این افراد به مدت یک ماه کارهای فنی لازم را در حرم‌ها انجام می‌دهند. ستاد استان بانک اطلاعاتی از نیروهای فنی متخصص استان جمع‌آوری کرده که این افراد در نوبت اعزام به عتبات عالیات هستند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان خوزستان در توضیح ساخت درب​های حرم مطهر عسکریین(ع) اظهار کرد: در ساخت این درب‌ها 4 مترمکعب چوب ساج، 261 کیلوگرم مس، 37 کیلوگرم نقره، 350 گرم طلا، 372 کیلوگرم برنج، 42 کیلوگرم استیل، 82 کیلوگرم آلومینیوم و 20 مترمکعب شیشه در ساخت این درب‌ها به کار رفته است.موسوی با اشاره به پروژه​های ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت: ستاد استان در آینده پروژه ساخت صحن حضرت زینب(س) را دارد. همچنین در آینده‌ای نزدیک طلاکاری گنبد حضرت امیرالمؤمنین(ع) نیز در دستور کار این ستاد قرار می​گیرد. همه این پروژه‌ها به وسیله کمک‌ها، هدایا و نذورات مردمی ساخته می‌شود.