گزارش آیین اختتامیه هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی خوزستان

آیین پایانی هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی استان خوزستان شامگاه جمعه (ششم شهریور ۹۴) در تالار آفتاب اهواز با حضور گروه‌هایی اجرایی و مسوولان برگزار شد.در ابتدای این مراسم که با حضور عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان، برگزار می‌شد نمایش “بارون” نوشته فرهاد زنگنه و کاری از مصطفی براتی در محوطه تالار آفتاب به صورت روحوضی و […]

آیین پایانی هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی استان خوزستان شامگاه جمعه (ششم شهریور ۹۴) در تالار آفتاب اهواز با حضور گروه‌هایی اجرایی و مسوولان برگزار شد.در ابتدای این مراسم که با حضور عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان، برگزار می‌شد نمایش “بارون” نوشته فرهاد زنگنه و کاری از مصطفی براتی در محوطه تالار آفتاب به صورت روحوضی و سیاه‌بازی و به شکل آیینی و سنتی اجرا شد.بهزاد خیرالهی بازیگر، کارگردان و مجری خوزستانی اجرای این مراسم بر عهده داشت.

116817

سپس عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان، گفت: از تمامی دست‌اندرکاران و عزیزانی که از سال گذشته شاهد فعالیت آنها علی رغم کمبودها و کاستی‌ها هستیم تشکر می‌کنم.مقتدایی افزود: تئاتر که یکی از هنرهای پایه است و در خیلی از شهرهای کشور حال و هوای آن ضعیف‌تر و کم رنگ‌تر شده در استان خوزستان رونق یافته است.وی افزود: امیدوارم چند افتخاری که اکنون ضعیف شده‌اند را دوباره کسب کنیم. یکی در مجموعه ورزش و در تمام رشته‌ها بیش از ۵۰ درصد قهرمانان تیم‌های ملی از خوزستان بودند و دوم این که وقتی به دهه 50 برمی‌گردیم می‌بینیم که تعداد کثیری از هنرمندان چه به عنوان هنرپیشه و یک رتبه بالاتر به عنوان کارگردان‌هایی قوی و با نگاه خاص و بدیع خود که اکنون به سن پیری رسیده‌اند خوزستانی هستند.

استاندار خوزستان بیان کرد: بدون شک این فاصله در دو مجموعه اجتماعی یعنی ورزش که اساس و پایه آن به جوانان برمی‌گردد و دوم هنر اگر قرار است اتفاقی بیفتد با یک نگاه نو و نگرشی که لازمه نسل جدید است در این حوزه انجام می‌شود. نسل قدیم و نسل کهنه شاید خیلی از پیام‌هایی را که می‌تواند جامعه متحول کند نتواند بیان کند. لازم است که همه ما فاصله‌ای که را در این دو بخش ایجاد شده چه در ورزش و چه در هنر در سطح ملی از بین ببریم و آنها را احیا کنیم.مقتدایی ادامه داد: همان طور که در ورزش استعدادیابی یکی از موارد اساسی است و برای جبران عقب افتادگی معمولا در ورزش رسم است که سازمان‌ها و باشگاه‌های ورزشی کسانی را از کودکی تربیت کنند تا در بعضی از رشته‌ها بتوانند موفق باشند و برای جبران آن فاصله سعی می‌کنند استعدادیابی کنند که این استعدادیابی با ورزش محلات و برگزاری مسابقات آموزشگاهی به شکل آماتور و غیرحرفه‌ای انجام می‌شود و برای جبران عقب افتادگی و پر کردن فاصله‌ها از آنها بهره می‌گیرند. اکنون تمام ورزشکاران در محلات و فضاهای ناشناخته معرفی و به جامعه ورزشی عرضه می‌شوند.او خاطرننشان کرد: می شود تئاتر را هم به این شکل کار کنیم که به سراغ شهرستان‌ها برویم. مردمی که می‌خواهند برای دیدن تئاتر به سالن بیایند صرف وقت و صرف هزینه و این گونه عوامل دست به دست هم می‌دهند تا علی رغم تمایل این اتفاق نیفتد اما اگر به سراغ جامعه می‌روید بخشی از آن عرضه هنر است و بخش دیگر آن ارایه قابلیت‌های هنرمندان و بخشی از آن زمینه‌ساز کشف استعدادهایی است که از ره‌آورد چنین اقداماتی در شهرستان‌ها و استان است.

سپس همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، گفت: با تقدیر و سپاس از هنرمندان و مدیرانی که کمک کردند تا این اتفاق در حوزه فرهنگ شهری صورت بگیرد و نشان داد که هنرمندان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری می‌توانند با تولید اثر هنری تاثیرات بسیار خوبی را در جامعه ایجاد کنند.وی افزود: به نظر من تئاتر خیابانی تئاتری است که با کمترین امکانات و با تکیه بر توانایی‌های بازیگری ارتباط بسیار خوبی را با مخاطبانی که کمتر فرصت می‌کنند در فضاهای رسمی و سالن‌های تئاتر حضور داشته باشند برقرار می‌کنند. آنها این آثار را در اختیار مردم قرار می‌دهند تا زمینه‌ساز روحیه نشاط و ارتباط هر چه بیشتر آنها با حوزه‌های فرهنگی و هنری شود.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: این جشنواره با کمک همه عزیزان و با ظرافت‌هایی که هنرمندان به خرج دادند در جای‌جای اهواز و شهر باغملک مفاهیم اخلاقی، دینی، فرهنگی و اجتماعی را به نحو بسیار هنرمندانه‌ای در اختیار مردم قرار داد. تئاتر در دل مردم اتفاق افتاد و این ره‌آورد بسیار با اهمیتی است که امسال شاهد آن بودیم.

او ادامه داد: امیدوارم امسال این کار ارزنده توجه بیشتر و بهتر از سوی مدیران مختلف در حوزه‌های شهری را در کنار حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی برای حمایت هر چه بیشتر و بهتر تئاتر به همراه داشته باشد و این موضوع بتواند تاثیری که فرهنگ می‌تواند در زندگی افراد بگذارد را ایجاد کند و از این طریق رابطه ما با حوزه‌های هنری، نمایش و تئاتر بیشتر شود و بتوانیم از این طریق بخش بسیار مهمی از مسایل مبتلا به خودمان در حوزه تئاتر را آموزش دهیم.قنواتی اظهار کرد: امیدوارم روز‌به‌روز به رونق فعالیت‌های دیگر در استان خوزستان افزوده شود. از دوستان و تک‌تک هنرمندان هم که به این امر بسیار مهم کمک کردند و برای این اتفاق و رویداد بزرگ هنری در عرصه تئاتر و نمایش تلاش کردند کمال سپاس را دارم و روزهای خوبی را در کنار هم و در کنار مردم برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی که فواید آن متوجه تمام مردم خوزستان شود آرزو دارم.

در ادامه محمد مالی، رییس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، گفت: به نظر می‌رسد خوزستان سرخیل و طلایه‌دار فرهنگ در کشور است. در ادبیات، در شعر، در موسیقی و در هنر شریف و نجیب تئاتر خوزستان در اعصار و حداقل در نیم قرن گذشته در کشور درخشید. تئاتر خوزستان تیاتری است که در کشور حرف نویی برای گفتن داشته است.وی افزود: تا رسیدن به قله‌های افتخار در تئاتر کشور یک یا علی باقی مانده است. این یا علی را با همنوایی دوستان تئاتری، مدیران و مسوولان و هر کسی که دستش می‌رسد صدا می‌کنیم تا روزهای بهتری داشته باشیم.او ادامه داد: به تمام مدیرانی که مدیریت شهر را برعهده دارند توصیه می‌کنم دست‌شان را برای گرفتن دست هنرمندان تئاتر خیابانی دراز کنند. اگر می‌خواهیم شهری آرام، امن و بانشاط داشته باشیم باید تیاتر خیابانی در آن موج بزند و راهی را برای نشان دادن خودش پیدا کند.مالی اظهار کرد: دست تمام دوستانی را که در این مدت از زمانی که فراخوان ارسال شد تا زمانی که بیانیه هیات داوران قرایت شد می فشارم و آرزو می‌کنم در سال آینده با استفاده از تجارب این جشنواره نگاه بهتری به زندگی و تئاتر داشته باشیم چون تئاتر به ما نیازی ندارد ولی ما به تیاتر نیازمندیم.

پس از آن علی بناییان، دبیر هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی استان خوزستان، گفت: ۶۸ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که آرش سهرابی، حسین ذوالفقاری و علی غابشی ۳۷ اثر را تایید کردند تا به بخش بازبینی راه یابند.وی افزود: در این بخش آرش ساربان، عادل کروشاوی و مهدی درویش ۱۱ اثر را که ۱۰ اثر آن در بخش مسابقه و یک اثر در بخش ویژه و اجرای عموم است معرفی کردند و اکنون بیش از ۴۴ اجرا در سطح شهر و اجرای داوری در محوطه تالار آفتاب اهواز انجام شد.او ادامه داد: از آقای قنواتی و آقای چنانی که همفکری و مساعدت کردند تشکر می‌کنم. از آقای ارزانی‌بیرگانی، فرماندار اهواز، و آقای موسوی، شهردار اهواز، و آقای آهن‌جان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز، هم صمیمانه تشکر می‌کنم. از سازمان آب و برق خوزستان، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دانشگاه شهید چمران اهواز و تمام دوستان دیگر تشکر می‌کنم. لازم می‌دانم از مردم باغملک به خاطر برگزاری بسیار زیبا و خوب مراسم افتتاحیه تشکر می‌کنم. شهردار و فرماندار باغملک هم قول دادند که جای ثابتی برای اجرای تئاتر خیابانی در باغملک در نظر گرفته شود.در قسمتی از این مراسم صادق حسین‌پور، نوازنده تمپو، و حمید مختاری، نوازنده تمبک، به اجرای موسیقی سازهای کوبه‌ای پرداختند. در بخش دیگری از مراسم هم قطعه‌ای از تلاش عوامل جشنواره با بیانی طنز با اجرای علی بناییان پخش شد و از تمام حامیان و اسپانسرهای این دوره از جشنواره قدردانی شد.