دو ماه از آغاز کشت تابستانه گذشت، کشاورزان خوزستان همچنان بلاتکلیف و در انتظار پرداخت معوض کشت

با گذشت دو ماه از آغاز کشت تابستانه، کشاورزان خوزستان هنوز بلاتکلیف و در انتظار تصمیم مسوولان برای پرداخت معوض کشت هستند.به گزارش ایرنا، تداوم خشکسالی در خوزستان بیش از همه کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است.امسال حوضه رودخانه های کرخه، جراحی و زهره با خشکسالی بی سابقه روبه رو بوده است. از آغاز […]

با گذشت دو ماه از آغاز کشت تابستانه، کشاورزان خوزستان هنوز بلاتکلیف و در انتظار تصمیم مسوولان برای پرداخت معوض کشت هستند.به گزارش ایرنا، تداوم خشکسالی در خوزستان بیش از همه کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است.امسال حوضه رودخانه های کرخه، جراحی و زهره با خشکسالی بی سابقه روبه رو بوده است. از آغاز کشت تابستانه سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد که نمی تواند در این حوضه ها آب مورد نیاز کشاورزان را تامین کند. این در حالیست که در کشت زمستانه نیز کشاورزان این حوضه ها نتوانستند اراضی خود را به مقدار مورد نیاز آبیاری کنند. در فصل زراعی 94-93 حدود 60 درصد از اراضی این حوزه ها توانستند آب بگیرند.

81725973-70105812

دبیرخانه کشاورز هندیجان در این باره گفت: شرکت شبکه های آبیاری زهره و جراحی در مکاتبه با فرمانداری و جهاد کشاورزی این شهرستان، کشت تابستانه و بهاره را ممنوع اعلام کرده است.فرج ا… ا… یاری افزود: سالانه بیش از شش هزار هکتار در هندیجان به زیر کشت محصولات تابستانه می رود، اما امسال آبی برای کشاورزی نداشتیم و کشت به کلی تعطیل شده است.وی سطح اراضی این شهرستان را 23 هزار هکتار دانست و گفت:رودخانه زهره در زمستان پارسال خشک شد و همین مساله باعث شد که زراعت کشاورزان این حوضه نیز با خسارت هنگفتی روبه رو شود به طوری که به دلیل نبود آب، فقط 20 تا 30 درصد محصولات برداشت شد.ا… یاری با بیان اینکه تنها معیشت برخی از مردم هندیجان، کشاورزی است، تاکید کرد: زندگی این افراد با مشکل جدی روبه رو شده است، این در حالیست که درخواست کشاورزان برای اختصاص معوض کشت هنوز محقق نشده است.

*کابوسی که هشت ساله شد

خوزستان از سال 86 تاکنون با خشکسالی درگیر است اما آنگونه که مسوولان سازمان آب و برق خوزستان می گویند امسال سخت ترین سال خشکسالی است. در سال آبی 94-93 آورد رودخانه کرخه 82 درصد و آورد رودخانه جراحی 72 درصد کاهش داشته و سازمان آب و برق آن را شدیدترین خشکسالی این حوضه ها عنوان کرده است.خوزستان با 14 میلیون تن تولیدات کشاورزی دومین استان کشور تامین کننده محصولات کشاورزی است.به گزارش جهاد کشاورزی در سال زراعی گذشته به دلیل خشکسالی 24 هزار و 925 میلیارد ریال خسارت به محصولات کشاورزی خوزستان خسارت وارد شد که از این میزان 17 هزار و 810 میلیارد ریال در بخش تولیدات گیاهی است. خشکی آب رودخانه های کرخه، مارون و زهره باعث از بین رفتن دو میلیارد و 451 میلیون تن از محصولات بویژه در هندیجان، شادگان، حمیدیه، ماهشهر، هویزه و دشت آزادگان شده است.درسال های نرمال 300 هزار هکتار از اراضی این مناطق زیرکشت تابستانه می رود اما در تابستان امسال کمتر از 200 هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات تابستانه رفته است.

نظام صنفی کشاورزی خوزستان، نیز در پی اعلام ممنوعیت و محدودیت کشت در برخی حوضه ها، تامین آب کشت تابستانه یا پرداخت معوض کشت به کشاورزان این استان را خواستار شده و اعلام کرده است: به هیچ وجه قابل قبول نیست که هم به کشاورزان آب ندهیم و هم معوض کشت برای آنها درنظر گرفته نشود.بر اساس اعلام نظام صنفی کشاورزی خوزستان، معوض کشت، حق قانونی و طبیعی کشاورزان بوده و در برخی استان ها این نوع حمایت از کشاورزان توسط دولت صورت گرفته، به همین دلیل پرداخت معوض کشت تنها راه پذیرش ممنوعیت کشت خواهد بود. همچنین این امر به عنوان یک خط قرمز از سوی تشکل های کشاورزی خوزستان تلقی می شود.

قرار بود تکلیف کشاورزان در ستاد خشکسالی خوزستان مشخص و درباره پرداخت معوض کشت به آنها تصمیم گیری شود اما این امر تاکنون محقق نشده است.مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اما گفت: پیگیری ها برای پرداخت معوض کشت به کشاورزان این استان تاکنون نتیجه نداده است.هاشم بالدی افزود: تمام تصمیمات در خوزستان برای جبران خسارت کشاورزان گرفته شده و مسوولان این استان موافق پرداخت معوض کشت هستند اما نیاز به تامین اعتبار دارد.وی گفت:استانداری خوزستان با وزارت کشور برای کمک های بدون عوض و جبران بخشی از خسارت به کشاورزان مکاتبه کرده اما هنوز جوابی دریافت نکرده است.بالدی افزود: با توجه به تداوم خشکسالی، برای استفاده بهینه از آب کشاورزی در خوزستان باید اقداماتی صورت بگیرد که اجرای روش های آبیاری نوین و معرفی الگوی کشت جدید و اجرای شبکه های آبیاری از آن جمله است.