سیاحی : توسعه شهرها و راه‌های خوزستان متناسب نیست / 81 درصد حوادث جاده‌ای خوزستان در کیلومتر صفر تا 45 ورودی و خروجی به شهرها اتفاق می‌‌افتد

معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان این که توسعه شهرهای استان متناسب با توسعه راه‌ها نیست، گفت: به جاده‌های درون استانی، برون شهری و درون شهری خوزستان به تناسب صنایع موجود در استان پرداخته نشده است.احمد سیاحی در سمینار تخصصی ایمن‌سازی خیابان‌های شهری و جاده‌های برون شهری خوزستان  با بیان این که اولویت نخست حل […]

معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان این که توسعه شهرهای استان متناسب با توسعه راه‌ها نیست، گفت: به جاده‌های درون استانی، برون شهری و درون شهری خوزستان به تناسب صنایع موجود در استان پرداخته نشده است.احمد سیاحی در سمینار تخصصی ایمن‌سازی خیابان‌های شهری و جاده‌های برون شهری خوزستان  با بیان این که اولویت نخست حل مشکلات، ایجاد نظم و انضباط است، اظهار کرد: در مقوله ایمن‌سازی جاده‌ها، توجه به سه مطلب ضروری است؛ نخست این که با توجه به آیه “هر کس که جان یک نفر را نجات دهد گویی جان همه مردم را نجات داده است”، اگر کسی بتواند از جان مردم حفاظت و حراست کند ولی در این زمینه سهل‌انگاری کند، گناه کبیره مرتکب شده است. مورد دوم، رسالت سازمانی ما است؛ ما مسئول شده‌ایم تا آنچه را که می‌توانیم انجام دهیم و هیچ کس به ما تکلیف نکرده که باید همه امکانات، قابلیت‌ها و اعتبارات لازم یک‌جا در اختیار ما قرار گیرد و آن وقت اقدام به ارتقا ایمنی کنیم. وظیفه یک مدیر، استفاده از حداقل‌ها است. مورد سوم نیز تلاش برای حفظ و حراست جان خود و خانواده‌هایمان است.

116249

وی افزود: با توجه به باز شدن بازارهای جهانی بر روی ایران، ضروری است که خودروسازان ایرانی توجه بیشتری به بحث ارتقا کیفیت خودروها داشته باشند.سیاحی عنوان کرد: در استان خوزستان، توسعه شهرها متناسب با توسعه راه‌ها نیست. به موضوعات جاده‌های درون استانی، برون شهری و درون شهری به تناسب مجموعه‌های فولاد، پتروشیمی، بنادر، کشاورزی، پایانه‌ها و سدهای موجود در استان پرداخته نشده که یک ضعف برای خوزستان محسوب می‌شود.معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به آمار مربوط به تصادفات بیان کرد: در استان خوزستان 81 درصد حوادث جاده‌ای در کیلومتر صفر تا 45 ورودی و خروجی به شهرهای استان اتفاق می‌‌افتد که با توجه به این محدوده، لازم است هماهنگی بیشتری میان پلیس راه، پلیس راهور، فرمانداران، بخشداران و حتی دهیاران و شرکت‌های خدمات‌دهنده به وجود آید. اگر بتوان اقدامات اساسی و جدی در این محدوده انجام داد، تلفات حوادث جاده‌ای در خوزستان به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به کاهش تلفات حوادث رانندگی در استان گفت: رساندن میزان تلفات جاده‌ای به عدد صفر در هر جای جهان کاری بسیار دشوار است ولی می‌توان این آمار را به حداقل رساند. تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در نوروز 93 در استان خوزستان 78 نفر بود که خوشبختانه در نوروز سال جاری به 33 نفر کاهش یافت.سیاحی افزود: همچنین در تصادفات درون شهری استان در 4 ماه نخست سال 93، 77 نفر فوت شدند که در مدت مشابه سال 94 این رقم به 62 نفر کاهش پیدا کرد.وی ادامه داد: ارتقا ایمنی تنها با ایجاد محدودیت‌ها و الزامات قانونی انجام نمی‌شود؛ ولی در این زمینه تفکیک مسیرها و ایجاد دوربرگردان‌های متعدد می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: یکی از مشکلات جدی جاده‌های استان خوزستان به ویژه مسیرهای درون شهری، نبود خط‌کشی‌های مناسب و مطلوب است. البته این در این مورد، منظور ضعف عملکرد مسئولان مربوطه نیست ولی باید توجه بیشتری به خط‌کشی‌ها و چراغ‌های عابر پیاده شود.وی با تاکید بر این‌که نصب سرعت‌گیر در همه جا ضروری نیست، تصریح کرد: وجود سرعت‌گیر در بسیاری از موارد و به ویژه نوع غیراستاندارد آن، می‌تواند در کاهش ایمنی جاده‌ها نقش داشته باشد.سیاحی با اشاره به لزوم خرید تجهیزات لازم راه‌های خوزستان از صنایع استان بیان کرد: چه لزومی دارد وقتی که می‌توان تجهیزات لازم در زمینه راهنمایی و رانندگی از دورن استان تهیه شود، این تجهیزات از جاهای دیگری خریداری شوند؟

وی افزود: استانداری خوزستان برای انجام پروژه‌های مشترک با شهرداری در رابطه با مسایل شهری به ویژه در زمینه معابر درون شهری برای افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تلفات آمادگی لازم را دارا است.معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: لازم است به اماکن رفاهی بین‌راهی و ایجاد نمازخانه‌های بیشتر و رعایت نظافت این اماکن توجه بیشتری شود.

دکتر سلیمانی، مدیر مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی حمل و نقل شهرداری اهواز نیز در این سمینار اظهار کرد: جمعیت جهانی از جمله جمعیت کشور ما با رشد بسیار شدیدی در حال افزایش است و به همین دلیل نمی‌توانیم خوش‌بین باشیم که بدون انجام هیچ اقدامی، اوضاع ترافیک بهتر شود.وی افزود: در این زمینه باید توجه داشت که به عنوان مثال در جابه‌جایی کالا از لحظه‌ای که تولید می‌شود تا هنگامی که به دست مصرف‌کننده برسد، کالا در چهار مرحله با حوزه حمل و نقل سر و کار دارد.سلیمانی ادامه داد: مهندسی حمل و نقل یک تجربه نیست بلکه علمی است که در دانشگاه‌های سراسر دنیا تدریس می‌شود و سابقه یک‌صد ساله دارد، سابقه این علم در کشور ما نیز به 30 سال می‌رسد.

وی با اشاره به تعریف حمل و نقل عنوان کرد: حمل و نقل، کاربرد علم و تکنولوژی است یعنی در حمل و نقل نه بر اساس تجربه شخصی بلکه بر اساس علم و ابزارهای تکنولوژیکی که در اختیار ما هستند، باید کار کرد.این مدرس دانشگاه گفت: با توجه به تجاربی که خودمان در شهرداری اهواز کسب کردیم و ارتباطی که با سایر شهرهای استان داریم، باید پرسید که وظایف یک شهردار در حوزه حمل و نقل چیست؟ شهرهای خوزستان را می توان به سه دسته کلانشهر و شهرهای متوسط و کوچک تقسیم کرد و ممکن است مسایلی در حمل و نقل کلانشهرها وجود داشته باشد که در شهرهای کوچک شاهد آن نیستیم.وی افزود: توسعه حمل و نقل همگانی و تصمیم‌گیری برای این‌که موقعیت حمل و نقل و پایانه‌های شهری باید چگونه باشد و خطوط خط‌کشی باید کجا قرار گیرند و همچنین مدیریت پارکینگ‌ها از وظایف شهرداری است.سلیمانی با اشاره به استفاده از نرم‌افزارها در مهندسی ترافیک، بیان کرد: متاسفانه به کاربردهای نرم‌افزاری در مهندسی حمل و نقل توجه کافی نمی‌شود.