مدیر طرح های توسعه محیط زیست سازمان ملل در ایران آمادگی خود را برای احیاء کارون اعلام کرد

مدیر طرح های توسعه محیط زیست و توسعه پایدار سازمان ملل در ایران آمادگی خود را برای احیاء رودخانه کارون اعلام کرد. علی نظری دوست چهارشنبه شب در نشست مشترک هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران و استاندار خوزستان به منظور بررسی مشکلات زیست محیطی خوزستان افزود: سازمان UNDP(برنامه عمران سازمان ملل) 10 پروژه فعال […]

مدیر طرح های توسعه محیط زیست و توسعه پایدار سازمان ملل در ایران آمادگی خود را برای احیاء رودخانه کارون اعلام کرد. علی نظری دوست چهارشنبه شب در نشست مشترک هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران و استاندار خوزستان به منظور بررسی مشکلات زیست محیطی خوزستان افزود: سازمان UNDP(برنامه عمران سازمان ملل) 10 پروژه فعال در ایران دارد که یکی از آنها طرح حفاظت از تالاب بین المللی شادگان است.وی با بیان اینکه این سازمان جهانی پروژه های خود را در سه بخش اجرا می کند افزود: این پروژه ها شامل بخش صنعتی و آلودگی مانند تغییرات اقلیم و لایه ازن، بخش تنوع زیستی و زیستگاه ها مانند تالاب ها و منطقه زاگرس و بخش مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک است.

81581959-6406469

نظری دوست اضافه کرد: ریشه های اصلی مشکلات کارون بررسی و شناسایی شده که آن نیز شامل سه بخش است.وی ادامه داد: بخش مقیاس کلان در قالب طرح های انتقال آب، بحث های بین استان ها، برداشت های غیرمجاز، مدیریت آب و خاک و آمایش قابل اجراست. آلودگی ها و مدیریت اکوسیستم رودخانه نیز دیگر بخش های این طرح هستند.نظری دوست با بیان اینکه مدیریت حوزه ای و یکپارچه منابع آب را آغاز کرده ایم بیان کرد:در استان های بالادست از جمله چهارمحال و بختیاری کار آغاز شده و به زودی استانداران استان های مرتبط برای برگزاری جلسات دعوت می شوند.

*بازطبیعی سازی رودخانه کارون

مدیر طرح های توسعه محیط زیست و توسعه پایدار سازمان ملل در ایران، بیان کرد: در دنیا نمونه های موفقی از ساماندهی آلودگی رودخانه ها وجود دارد که اجرای آنها فقط اراده می خواهد.وی با اشاره به راه حل های موجود برای کاهش آلودگی کارون تصریح کرد: به طور مثال رقیق کردن فاضلاب برای کاهش اثر آن طبق قانون ایران ممنوع است اما این کار انجام می شود.نظری دوست افزود: باید توجه شود اگر نمک را رقیق کرده باشیم شاید روی طعم آب اثر کند اما نمک در خاک تجمع کرده و چند صد هزار هکتار اراضی حاصلخیز را از بین می برد. مثال دیگر اینکه نمی توان آب مخزن سد گتوند را که شوری معادل چهار برابر خلیج فارس دارد به دریا تخلیه کرد زیرا باعث نابودی آبزیان می شود. بنابراین ما به دنبال راه حل واقعی و راه حل هایی هستیم که مشکل جدیدی ایجاد نکند.

وی اظهار کرد: در شهرهای دیگر جهان ‘بازطبیعی سازی’ رودخانه اجرا شده که نمونه موفق آن ژنو سوییس است. مشکلات کارون تکرار وقایع این شهر است که به دلیل کار سازه ای، رودخانه دائمی به فصلی تبدیل شده و آبزیان و صیادی از بین رفته است.نظری دوست اضافه کرد: در روش ‘بازطبیعی سازی’ ساختار رودخانه را طبیعی می کنند (مهندسی رودخانه اکولوژیک). مشارکت مردم و آگاهی رسانی و کاهش آلودگی از نتایج این طرح است.وی گفت: با صحبت هایی که با مجریان این طرح در ژنو کرده ایم آنها اعلام آمادگی کرده اند، در صورتی که بخواهیم ، این طرح را در کارون یا حتی مقطعی از رودخانه اجرا کنند.به گفته وی البته این راهکاری است که فقط مشکل آلودگی و زیستگاه های کارون را حل می کند و مشکل حوزه ای همچنان وجود خواهد داشت.

*همکاری برای ریزگردها

این مقام مسئول در ادامه در باره مشکل ریزگردهای خوزستان گفت: طوفان های گرد و غبار خوزستان دارای چندین منبع خارجی در عراق، ترکیه، اردن، عربستان و تالاب های بین النهرین و چند کانون داخلی است.وی با اشاره به فرایند خشک شدن تالاب هورالعظیم اظهار داشت: کشور عراق فعالیت هایی برای احیای این تالاب آغاز کرده است.نظری دوست افزود: کشورهای مغولستان، چین و ژاپن که درگیر گرد و غبار بودند در قالب پروژه سازمان ملل همکاری کردند و نتایج خوبی برای حل مشکل گرفتند.وی درباره نحوه کمک های سازمان ملل به حل مشکل ریزگردها در خوزستان گفت: می توانیم همایش های بین المللی برگزار و از کشورهای دارای تجربه دعوت کنیم. در صورت نیاز همچنین می توانیم برای کنترل منشاء های داخلی ریزگردها و تعریف پروژه های منطقه ای یا چندجانبه همکاری کنیم.