استاندار خوزستان: در تاریخ اسلام هیچ مقطعی برجسته‌تر از فرهنگ عاشورا نیست/فرهنگ عاشورا امانتی در دست هنرمندان آئینی است

استاندار خوزستان پیراستن یک رویداد تاریخی از تزئین‌های بیهوده و کاستن‌های مغرضانه را از وظایف جدی علما و اهل قلم دانست و گفت: فرهنگ عاشورا امانتی است در دست همه کسانی که با صوت، اشعار، ادبیات، هنر و صحنه‌آرایی خود آن را به نسل‌های بعد انتقال می‌دهند. عبدالحسن مقتدایی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین اجلاس بین‌المللی […]

استاندار خوزستان پیراستن یک رویداد تاریخی از تزئین‌های بیهوده و کاستن‌های مغرضانه را از وظایف جدی علما و اهل قلم دانست و گفت: فرهنگ عاشورا امانتی است در دست همه کسانی که با صوت، اشعار، ادبیات، هنر و صحنه‌آرایی خود آن را به نسل‌های بعد انتقال می‌دهند. عبدالحسن مقتدایی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی که صبح امروز‌، 23 مهر در تالار امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مدعوین در این مراسم اظهار کرد: به استانی وارد شده‌اید که مطهر و مزین به خون شهدایی است که با تبعیت از مولا و سرور خود در عاشورای دوران دفاع مقدس هم پیمان شده و به شهادت رسیدند.

96387

وی با بیان اینکه خوزستان سرزمین دروازه ورود تشیع؛ هم اکنون میزبان مبلغان فرهنگ عاشورا است، گفت: حوادث بعضا ماندگاری در تاریخ رخ می‌دهد؛ برخی از این حوادث و آثار به جا مانده از آنها خواه فیزیکی و معنوی چنان در سرنوشت یک ملت تاثیرگذار است که بدون شک موجب نجات آن می‌شود. واقعه عاشورا در اوج و فراز دوران تاریخ اسلام قرار دارد؛ به دلیل آن‌که اقدام عملی امام حسین(ع) در جهت امر به معروف و نهی از منکر و شهادت ایشان و یارانشان مظلومانه و با آگاهی کامل به راهی بدون بازگشت برای ماموریت اصلی اسلام؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت.استاندار خوزستان با بیان اینکه مقطعی از تاریخ توسط اهل قلم و زبان برای افراد علاقه‌مند به ثبت می‌رسد، گفت: بدون شک اهل قلم و ادبیات و هنر باید در جهت اتخاذ بهترین روش با حداقل هزینه‌ها تلاش داشته باشند تا بتوانند برش تاریخی را به نسل‌های پس از خود و کسانی که احساس مسئولیت دارند منتقل کنند و در تاریخ اسلام هیچ مقطعی برجسته‌تر از فرهنگ عاشورا نیست.

مقتدایی تاکید کرد: جستجوگران در تاریخ باید آنانی را که به دنبال حقیقت هستند به‌سوی آثار باستانی به جامانده از این فرهنگ هدایت کنند و در این موضوع خاص از وظایف جدی علما و اهل قلم این است که باید تزیین‌های بیهوده و کاستن مغرضانه را نسبت به یک موضوع تاریخی تفکیک کنند و هر آنچه به عنوان یک منشور توافق شده برای معرفی فرهنگ عاشورا در دست راهنمایان و در تاریخ وجود دارد، بدون تحریف به طالبان آن انتقال دهند. فرهنگ عاشورا امانتی است در دست همه کسانی‌که با صوت، اشعار، ادبیات، هنر و صحنه‌آرایی خود آن را به نسلهای بعد انتقال می‌دهند.

وی تصریح کرد: علایم هدایت یک مشتاق در بخشی از تاریخ اسلام یعنی عاشورا شامل صوت زیبای یک مداح و پرمعنی بودن کلمات او است و از این طریق می‌توان یک جوان را به مسیری هدایت کرد که هدف بزرگترین مرد آمر به معروف و ناهی از منکر بوده است و این امر باید بی‌حاشیه باشد به گونه‌ای یک فرد بی‌سواد نیز مطالب تاریخی را درک کند. برای انتقال فرهنگ عاشورا باید از علایم همه فهم استفاده شود و قطعا این رسالت به عهده همه تدوینگران اشعار و اجراکنندگان آن است که البته مسئولیت سنگینی است.استاندار خوزستان در پایان گفت: مردم خوزستان در هشت سال مقاومت و جنگ خود ثابت کردند بدون در‌ نظر گرفتن فاصله تاریخی و با تاکید بر فرهنگ عاشورا، پیرو و یار امام حسین(ع) هستند