دکتر صفایی: 150 طرح برای کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی با توجیهات فنی اقتصادی آماده شده است

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که اگر روح تعاون در سایر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی دمیده شود، بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه مانند بیکاری کاهش پیدا می کند، گفت: بیکاری یکی از نیازهای مبرم استان می باشد که سایه سنگین خود را بروی […]

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که اگر روح تعاون در سایر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی دمیده شود، بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه مانند بیکاری کاهش پیدا می کند، گفت: بیکاری یکی از نیازهای مبرم استان می باشد که سایه سنگین خود را بروی استان گسترانیده و خانواده ها را دچار نگرانی کرده است.دکتر هوشمند صفایی ادامه داد : ادره تعاون وظیفه ای در قبال ایجاد اشتغال ندارد، اما به تنظیم روابط اشتغال توجه ویژه داشته و سعی کرده تا از ظرفیت های موجود استفاده بهینه داشته باشد تا از این طریق کلیه استان را درگیر موضوع بیکاری نماییم.

7

وی با اشاره به اینکه ارایه برخی آمارها در زمینه اشتغال صرفا در جهت تلنگر به مدیران سایر دستگاه ها می باشد، گفت: ارایه این آمارها بعنوان تلنگری است تا مدیران دستگاه ها هر کدام در حوزه مدیریتی خود جهت کاهش بیکاری راهکار و تدبیری بیاندیشند.صفایی افزود : تاکید ما معمولا بر ایجاد اشتغال و کارآفرینی بوده و در همین راستا با مراکز مشاوره شغلی و کاریابی های فعال مباحث مفصل داشته ایم تا از حالت انفعال خارج شوند. این در حالی است که این رخوت و سکوتی که بر این نهادها حاکم شده بود باعث شده بود تا نقش موثر آنها در ایجاد اشتغال کمرنگ شود.وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر در خوزستان 34 کاریابی فعال وجود دارد که ملزم به ایجاد 500 فرصت شغلی تا پایان سال شده اند، گفت: اگر این مهم تا پایان سال محقق شود، بین 17 تا 18 هزار نفر دارای شغل می شوند که قطعا استان را می تواند دچار یک تحول در زمینه نرخ بیکاری بکند. گفتنی است استان خوزستان در این زمینه در 4 ماهه ابتدایی سال و به نسبت سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

صفایی اظهار کرد : استان خوزستان دارای ظرفیت های نهفته ای است که ما دائما در حال شناسایی و معرفی آنها هستیم. در واقع تصیم اصلی بر ایجاد راهکارهایی است که منجر به ایجاد شغل در خوزستان می شود. در این راستا در حال حاضر 150 طرح برای کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی با توجیهات فنی اقتصادی ایجاد شده که در سراسر استان و به سایر فرمانداران شهرستان ها ابلاغ شده تا در آن خصوص متقاضیان از صندوق مهر امام رضا(ع) تسهیلات دریافت نمایند.وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صدور نیروی کار به کشورهای همجوار گفت : تفاهمات اولیه با استان بصره انجام شده که در گام اول 100 فرصت شغلی برای 100 نفر نیروی متخصص و فنی به ما معرفی شده که اعزام خواهند شد. گفتنی است این حرکت برای اولین بار در استان انجام می پذیرد که در مجموع 1000 نفر به این استان جهت کار اعزام می شوند.

مدیرکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در حال حاضر با مسوولین کشور کویت نیز در حال مذاکره هستیم تا تعداد 2 هزار نفر نیروی کار به این کشور اعزام شوند. البته مذاکره با کویت فعلا در حال انجام است اما استان بصره عراق قطعی شده و نیروها اعزام خواهند شد.وی خاطرنشان کرد : کشورهای حوزه خلیج فارس و حتا برخی از کشورهای شرقی مانند: چین و ژاپن و … و بویژه عراق بیشترین امکان را جهت اعزام نیروی کار دارند. بعنوان مثال کشور قطر با توجه به برگزاری جام جهانی به شدت نیازمند نیروی کار می باشد، به همین سبب باید از اینگونه فرصت ها بخوبی بهره برد.صفایی با اشاره به پروژه های به بهره برداری رسیده در هفته دولت گفت: 84 واحد تولیدی، توزیعی و مسکن در این هفته به بهره برداری رسیده اند که در حوزه تولید و توزیع 36 واحد و در حوزه مسکن 48 واحد به بهره برداری رسیده اند.

گفتنی است با افتتاح این واحدها تعداد 1000 فرصت شغلی نیز ایجاد خواهد شد. در حال حاضر تعداد 12 هزار تعاونی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد 5 هزار تعاونی غیر فعال و راکد می باشند. دلایلی تعطیلی آنها نیز به شرایط اقتصادی کشور منتهی می شود. شایان ذکر است سهم تعاونی ها در ایجاد اشتغال استان 20 درصد است که اگر آن 5 هزار تعاونی تعطیل نیز شروع بکار کنند این رقم متفاوت خواهد بود. بنابراین تمام تلاش خود را نیز جهت راه اندازی مجدد این تعاونی ها بکار خواهیم بست. صفایی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز نارضایتی از فعالیت تعاونی های مرزنشینان گفت: این تعاونی ها باید در تامین مایحتاج عمومی مردم، توسعه مبادلات مرزی و افزایش سرمایه گذاری های اقتصادی ساکنین منطقه خود تلاش بسزا داشته باشند، اگر این 3 حلقه بخوبی انجام گیرد، قطعا در توسعه و آبادانی مناطق مرزنشین موثر واقع خواهد شد، اما در حال حاضر این مهم تا کنون انجام نشده است.وی با اشاره به یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال بواسطه تصویب مشاغل سخت و زیان آور گفت: برخی کارخانجات بزرگ مطابق با رایزنی های انجام شده باید نیروهای کارگری خود را ظرف 20 سال بازنشست کنند، این مجوز توسط ما صادر شده اما مشروط بر این است که به ازای کارگران بازنشسته نیروی جوان استخدام کنند. صفایی ادامه داد: برخی کارخانجات نیز که می خواهند پروانه جذب نیروی خارجی از کشورهای مختلف دریافت کنند، باید به ازای هر 1 نیروی خارجی 3 نفر را به کار گیرند.وی در پایان با اشاره به آمار سمی ثبت نام کنندگان در کاریابی های استان خوزستان گفت: در حال حاضر تعداد 250 هزار نفر در کاریابی های استان ثبت نام کرده اند. البته این آمار سمی از جانب ماست که اختلافاتی با مرکز آمار ایران نیز دارد.