راه خدمت و آبستراکسیون / رضایی

جلسه از پيش اعلام شده انتخاب هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر اهواز در دور چهارم به دليل آبستراكسيون ده نفر از اعضا تشكيل نشد. اين خبر تلخ اما يادآور برخي اتفاقات شوراي سوم بود كه همه آن ماجراهاي معروف كه منجر به انحلال شورا شد از بستر آبستراكسيون گذشت. باري، این اقدام البته پیشتر نیز […]

جلسه از پيش اعلام شده انتخاب هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر اهواز در دور چهارم به دليل آبستراكسيون ده نفر از اعضا تشكيل نشد. اين خبر تلخ اما يادآور برخي اتفاقات شوراي سوم بود كه همه آن ماجراهاي معروف كه منجر به انحلال شورا شد از بستر آبستراكسيون گذشت. باري، این اقدام البته پیشتر نیز در شوراي سوم تجربه شده است. هم در موضوع انتخاب شهردار و هم انتخاب هیئت رییسه شورا و هم انتخاب روسای کمیسیون ها. در مقطعی، چهارتن از اعضا که مخالف انتخاب مجدد رییس شورا بودند از حضور در جلسه شورا خودداری می کردند و ماجرای انتخاب هیئت رییسه شورا حدود سه ماه به طول انجامید و سپس با اولتیماتوم فرمانداری موضوع حل و فصل شد. در ماجرای انتخاب روسای کمیسیون ها نیز این اتفاق افتاد و وقتی چهارتن از اعضا احساس کردند نظراتشان در انتخاب روسای کمیسیون ها مدنظر قرار نگرفته است از حضور در جلسه استنکاف ورزیدند. اما از شوراي شهر اهواز در دور چهارم اين انتظار مي رفت كه با عبرت گيري از اتفاقات دوره سوم اشتباهات گذشته را مرتكب نشوند و راه غلط گذشتگان را نروند. انتظار مي رفت دوستان الگويي مناسب از تجربه همكاري شورايي را ارائه نمايند نه اين كه از يك روش نكوهيده در انديشه و سنت سياست ورزي اسلامي كه شوراي سومي ها بارها از آن بهره برده بودند رونويسي نمايند.

آبستراكسيون اما وا‍‍ژه تازه پيدايي در ادبيات سياسي نيست. در دموكراسي غربي بارها پيش آمده كه كنش گران سياسي از اين حربه براي برهم زدن بازي و زمان خريدن جهت پيش برد مقاصدشان استفاده كرده اند. شايد هم مي توان رد پاي اين اصطلاح را به خوبي در نوستالژي هاي كودكانه مان رصد كرد. آن جا كه تا قرعه فال به مُرادمان نمي چرخيد، زير ميز مي زديم و قاعده بازي را برنمي تابيديم.با اين همه آبستراكسيونِ مذموم اگرچه قيام تام عليه دموكراسي نيست اما عبور از چارچوب هاي منطقي و حساب شده است. آبستراكسيون تقليل فرآيند دموكراسي به بازي هاي كودكانه است. البته پس از شكل گيري اكثريت نسبي در شورا براي تمديد دوره رياست رئيس فعلي شورا زمزمه هايي از سوي كساني كه در شوراي سوم هم با اين اصطلاح و كاركرد آن آشنايي داشتند شنيده مي شد اما سرنوشت شوراي سوم پيش روي همه بود و شايد كسي باور نمي كرد برخي!

اعتماد بوجود آمده و رضايتمندي عمومي را به اين راحتي از دست دهند.اين نوشتار البته بخشي از دوستان! را خطاب قرار مي دهد… آيا شما نمي دانيد كه تاکید رهبر انقلاب بر اینکه از اختلافات پرهیز کنید؛ نیاز جامعه به  ثبات و آرامش در شرایط کنونی کشور است. در شرایطی که فشارهای خارجی
همراه با بی تدبیری های داخلی فشار را بر مردم صدچندان کرده است، اختلاف مسئولین و بها دادن بی تناسب به موضوعات دست چندم ، حتما ناشی از بی خردی و اهمال و به تعبیر رهبر انقلاب خیانت به کشور است.

آيا فراموش كرده ايد كه اقدامات شوراي گذشته بارها از سوي رسانه هاي كشوري به طنز نقل مي شد و انتظار مي رفت گذشته چراغ راه آينده باشد!فارغ از این که علنی کردن اختلافات خارج از مسیر قانونی مذموم است، تاکید رهبری بر پرهیز از تنش ها به دلیل خروج از شرایط بحران فعلی است که از آن به پیچ تاریخی یاد شده است. اما سوال اینجا است که آیا بخشی از نمایندگان عزيز شوراي شهر اهواز به حکم وظیفه قانونی و شرعی و سوگندی که یادکرده اند نمی توانند و حق ندارند، اینطور برداشت کنند که راه عبور از این پیچ تاریخی عدم تمكين به صندوق راي است؟

همه افتخار انقلاب و جمهوری اسلامی که بارها از سوی حضرت امام و رهبری مورد تاکید قرار گرفته این است که مردمسالاری دینی به معنای واقعی کلمه و نه نمایش فرمایشی در جمهوری اسلامی به منصه ظهور رسیده است.  آيا استفاده از ابزارهاي نابخردانه دموكراسي غربي چنان چه بارها رهبر
معظم انقلاب فرموده اند ضربه به اصل جمهوریت نظام نيست! مگر فراموش كرديم. كه رهبري با تلخي از آبستراكسيون مجلس ياد مي كرد و مي فرمود در مردمسالاري ديني نبايد از اين ابزارهاي غربي استفاده كرد.بگذاريد موضوع را كمي بسط دهيم…. اصطلاح آبستراکسیون برای مواردی به کار می رود که گروهی از نمایندگان که تصویب قانونی را نادرست می دانند، اما دارای تعداد مورد نیاز برای مقابله قانونی با آن هم نیستند، با خروج از صحنه پارلمان موجب افتادن رسمیت جلسه می شوند و عملا از تصویب قانون جلوگیری می کنند.

بدیهی است آبستراکسیون روش غیردموکراتیک است و اقلیت با استفاده از ابزار غیر حرفه ای یعنی خروج از جلسه، مانع تصویب قانون مورد پذیرش اکثریت می شود.هرچند در مورادی نظیر بر هم خوردن انتخابات آزاد یا تغییر آرایش پارلمان با ابزار غیردموکراتیک مانند حذف شدن تعدادی از نمایندگان به دلیل دستگیری، ترور و یا هر علت دیگری شاید آبستراکسیون توجیه اخلاقی داشته باشد، اما برای شوراي چهارم اهواز كه بعد از انحلال شوراي سوم برآمده و قرار بود در اين جلسه رياست شورا براي سال دوم آن كاملاً قانوني و در حضور فرماندار انتخاب شود، آبستراکسیون هیچ جای توجیهی ندارد.بي صبرانه منتظر توجيه افرادي كه در اين جلسه غيبت كرده اند خواهيم بود، بي صبرانه!  آیا این گروه نمی دانند آبستراکسیون یعنی اخلال در فعالیت نهاد قانونگذار کشور، یعنی برهم زدن رویه رسمی نظام و گذاشتن بدعتی که بعد از این می تواند مورد سوء استفاده هر جریانی قرار گیرد؟

کسانی که شعار بصیرت و ولایتمداری مي دهند ، آيا مي دانند با بهره جستن از ابزار آبستراکسیون؛ حکم صریح رهبری مبنی بر عدم اخلال در فعالیت های قانونی مهمترین دستگاه های نظام را نقض کردند.يادمان باشد رهبري در سال 93 از عزم ملي و رويكردي جهادي گفتند. آيا ورود شورا كه بايد محل خدمت باشد به محل منازعه درست است؟ آيا اين عمل ظلم به تلاش هاي شوراي چهارم را كه انصافاً تا كنون مورد رضايت مردم و نخبگان بوده است نيست؟ شورا چهارم اهواز تا اين لحظه خاطره خوبي از خود در ذهن افكارعمومي و جامعه خوزستاني برجاي گذاشته است بهتر است با بازگرداندن شورا به مسير قانون و خرد بر اين تصوير خدشه وارد نياورد.و حرف آخر اين كه بازي سياسي قاعده مند است. بايد به اين بازي و قواعد آن و ملزوماتش تن داد و احترام گذارد؛ نتيجه بازي هر چه مي خواهد باشد. راي مردم به ما به معناي صيانت از منافع عمومي است. چرا كه راه خدمت بي منت در جمهوري اسلامي بي گمان از كوچه پس كوچه هاي آبستراكسيون غربي نمي گذرد.

دوستاني كه در جلسه روز چهارشنبه غيبت داشته اند و از افراد متدين و شناخته شده هستند كمي با خود خلوت كنند، آيا آبستراكسيون صورت گرفته دل رهبري و مردم را شاد خواهد كرد؟ مگر قرار بود چه اتفاقي بيفتد؟ يا برادري كه هست مي ماند و يا برادر يا خواهري ديگر بيرق خدمت را بر دوش مي گرفت، كجاي اين كار خلاف بود؟ چه اشكالي متوجه اين كار بود؟ كجاي اين كار منافع عمومي را تهديد مي كرد؟ حالا روز شنبه فرصتي ديگر براي بازگشت به قاعده و نظم و قانون است. اقليت هميشه بايد از سوي اكثريت محترم شمرده شود. دموكراسي بدون آزادي اقليت معنايي ندارد. اما يادمان باشد اقليت نيز بايد قدر اسباب دموكراسي را بداند. در مردمسالاري ديني مسابقه خدمت برقرار است ولاغير.

لازم به یادآوری است