آیهالله موسوی جزایری:باید روحیه انتقادپذیری را در جامعه ایجاد کنیم

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان گفت: حضور مردم در عرصه امر به معروف و نهی از منکر به معنای احیا آن و شکر عملی نعمت انقلاب اسلامی است.به گزارش خبرنگار سیاسی عصرما،آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری در همایش منطقه‌ای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور که امروز (۱۷ بهمن ماه) در اهواز برگزار […]

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان گفت: حضور مردم در عرصه امر به معروف و نهی از منکر به معنای احیا آن و شکر عملی نعمت انقلاب اسلامی است.به گزارش خبرنگار سیاسی عصرما،آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری در همایش منطقه‌ای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور که امروز (۱۷ بهمن ماه) در اهواز برگزار شد، با تبریک ایام‌الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: حسن مطلع دهه فجر انقلاب اسلامی بازگشت معجزه‌آسا و پیروزمندانه امام خمینی(ره) و حسن ختام آن پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط دژهای طاغوتی و استقرار نظام الهی جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) است که امروز به دست مقام معظم رهبری همزمان است.

81119

وی با بیان اینکه در زمان طاغوت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر وجود نداشت، گفت: منشأ عقب‌ماندگی امروز ما در این مسئله مربوط به آن زمان و صدمات و ضررهایی است که از حکومت‌های طاغوتی به ویژه محمدرضا پهلوی بر ما وارد شد، می‌باشد. در آن زمان فرهنگ ما به فرهنگ غرب وابسته شد و شاه به آن که مزدور آمریکا باشد افتخار می‌کرد. آمریکا و انگلیس را بر ما مسلط کرده و ایران به عنوان پایگاه مهمی برای اسرائیل که دشمن اسلام و مسلمین محسوب می‌شود، به شمار می‌رفت.موسوی‌جزایری ادامه داد: علمای اسلام با همه نفوذی که میان مردم داشتند هر چه تلاش می‌کردند احیا کننده دین و رونق‌بخش حوزه‌های علمیه در شهرستان ‌ها باشند موفق نمی‌شدند و علت آن هیمنه رژیم شاهنشاهی بود که انواع برنامه‌ها و امکانات را در جهت فاسد کردن جوانان به کار می‌برد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان خوزستان با اشاره به گردهمایی ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر کشور در استان، آن را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و از آثار خدمات امام خمینی(ره) برشمرد و افزود: در حقیقت ما بر سر سفره مبارزات طولانی، شکنجه‌ ها، تبعید جوانان، علما، روحانیان و شهدا نشسته‌ ایم و باید بدانیم که ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نماد و جلوه ‌ای از پیروزی انقلاب اسلامی و خون‌ های مطهر شهدایی است که با صبر و استقامت به ثمر نشست.

وی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس آن را انتقام‌گیری آمریکا و بلوک غرب از ایران عنوان و تصریح کرد: پیروزی سریع انقلاب اسلامی باعث به وجود آمدن این انتقام‌گیری بود اما با این وجود انقلاب اسلامی پیروزی دیگری را در جنگ تحمیلی نیز تجربه کرد و البته نقش مردم در این میان بسیار مهم بود چرا که آنها مطیع و وفادار به ولایت‌فقیه بوده و صحنه‌گردان اصلی هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رفتند.

موسوی‌ جزایری با تأکید بر آنکه شکر نعمت انقلاب اسلامی باید در عمل متجلی شود، گفت: یکی از مصادیق انجام وظیفه شکر نسبت به این نعمت بزرگ امر به معروف و نهی از منکر است. چرا که هدف انقلاب اسلامی به پا کردن معروفات و از بین رفتن منکرات است. بر این اساس اطاعت و التزام به ولایت فقیه و تداوم راه شهدا در نتیجه عمل به معروفات و ترک منکرات در جامعه نمود می‌یابد.

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان با تأکید بر برنامه‌ریزی در جهت احیای امر به معروف و نهی از منکر گفت: اقدامات انجام شده در این راستا باید به عهده مردم نهاده شود چرا که احیای امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مردم است و البته آسیب‌شناسی و موانع‌شناسی در این مسیر بسیار مهم است. مقتضیات در این مسیر باید به حداکثر برسد به طور مثال نقش خطبا و اهل منبر به مدت سه ماه(محرم، صفر، رمضان) در جامعه متبلور می‌شود و وظیفه خطبا آن است که مردم را در این زمینه یادآوری کنند. ایجاد انگیزه از طریق تشویق نیز دیگر موضوع مورد توجه است و اعضا ستاد باید از فضای ستادی خارج شده و در توده مردم وارد شوند.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های روحی و اخلاقی مردم استان‌ خوزستان گفت: در استان خوزستان مردم با اخلاق عشایری امر به معروف و نهی از منکر را از جوانان بسیجی و حزب‌الهی نمی‌پذیرند و در این میان درگیری فیزیکی نیز به وجود می‌آید که سرانجام به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند و مع‌‌الاسف دستگاه قضایی به ضرر آمران به معروف و ناهیان از منکر رأی می‌دهد که باید این موانع برطرف شود.موسوی‌ جزایری ادامه داد: در این راستا به اقدامات کارشناسی نیازمندیم و باید روحیه انتقادپذیری را در جامعه ایجاد کنیم اما این امر بسیار دشوار است، بنابراین این امر نیاز به برنامه‌ریزی، فکر و بررسی دارد.

نماینده ولی‌فقیه با اشاره به سوره عصر توصیه خداوند به «حق» در آیه «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ؛ مگر افرادى که گرویده و کارهاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرده‏ اند»(۳/عصر) به امر به معروف و نهی از منکر تعبیر کرد، و گفت:در مواقعی که اصلاحات بر روی کار آمده مخالفت با اقدامات امر به معروف و نهی از منکر فوران می‌کند به گونه‌ای که ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر نیاز به احیا دارد و آنها این امر را به ضدیت با حقوق بشر و آزادی اندیشه تلقی می‌کنند.

وی اظهار کرد: در جلسات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر بخشنامه‌ها، قوانین و مقررات دولتی با اعتبار وجود دارد که فراموش شده‌اند اینها باید از بایگانی بیرون کشیده شده و در عرصه عمل و اجرای قانون قرار گیرد.