فیاضی:توبه درگاه رحمت الهی است./همه در مقابل اصلاح جامعه مسئول هستیم

توبه درگاه رحمت الهی است .خداوند انسان را بر همه موجودات برتری بخشیده و او را مظهر قدرت و ربوبیت خود قرار داده و همه نعمت ها از جمله توبه ،هدایت و بخشش را ارزانی او کرده است.حجةالاسلام و المسلمین فیاضی استاد حوزه علمیه قم در دوازدهمین شب از ماه مبارک رمضان و در ادامه […]

توبه درگاه رحمت الهی است .خداوند انسان را بر همه موجودات برتری بخشیده و او را مظهر قدرت و ربوبیت خود قرار داده و همه نعمت ها از جمله توبه ،هدایت و بخشش را ارزانی او کرده است.حجةالاسلام و المسلمین فیاضی استاد حوزه علمیه قم در دوازدهمین شب از ماه مبارک رمضان و در ادامه مباحث اخلاقی – اجتماعی خود به بررسی منزلت انسان در نظام آفرینش و برخی ویژگی ها او پرداخت.

6

فیاضی به مساله خلقت انسان و اعطای مقام خلافت به او و اعتراض فرشتگان اشاره و گفت:خداوند هنگامی که انسان را آفرید ،خلافت او را در زمین اعلام کرد اما فرشتگان باتوجه به سابقه ذهنی که از انسان غیر عاقل داشته نسبت به این امر اعتراض کردند و گفتند،وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ هنگامي را كه پروردگارت به فرشتگان گفت «من در روي زمين ، جانشيني (=نماينده اي) قرار خواهم داد.» فرشتگان گفتند : «پروردگارا ! ، آيا كسي را در آن قرار ميدهي كه فساد و خونريزي كند؟! ما تسبيح و حمد تو را بجا مي آوريم ، و تو را تقديس ميكنيم.» پروردگار فرمود :«من حقايقي راميدانم كه شما نميدانيد.اما خداوند در پاسخ گفت که من چیزی را می دانم که شما از آن آگاه نیستید.در واقع خداوند متعال انسان را مظهر جلال و جمال و عظمت خود قرار داده است.شایستگی هایی را در درون این انسان نهاده که در سایر موجودات وجود ندارد.به همین خاطر در حدیث قدسی در پاسخ به این شبه می فرماید:کنت کنزاً مخفیاً فأحببت أن اُعرف فخلقتُ الخلق لکَی اُعرف/من گنج پنهان بودم. دوست داشتم كه آشكار شوم. پس خلق را آفريدم تا شناخته شوم.» ايشان در تبيين ويژگي «مخفي» بودن اين كنز مي نگارد: «حق متعال از جهت وحدت و دوري از كثرت، مخفي است و آنچه باعث شد اين گنج نهفته تجلي نمايد، حب ذات به شناخته شدن در آينه وجود بود و مقصود اصلي حق نيز، استظهار يا اظهار كمال و جمال خود بوده است.»مرحوم شاه آبادي(س) در ادامه تبيين اين روايت شريف مي فرمايد: «كنت كنزاً مخفياً، بيانگر علم حق است به دارايي ذاتي و اسمايي خود، و فأحببت أن أعرف، نشانگر حب ذات است به ظاهر ساختن كمالات خويش، و فخلقت الخلق لكي أعرف، دلالت بر ثناي حق مي كند بر دارايي خود كه اين ثنا، همان عطا و فيض و ظهور و اظهار كمالات خويش است و اين، معناي شكرگذاري حق است.»لذا خداوند انسان را مظهر گنجینه زیبایی ها و ظرافت های آفرینش قرار داد.

حجةالاسلام و المسلمین فیاضی اظهار داشت:انسان در مراتب عقل و ایمان به سه دسته تقسیم می شوند برخی مانند فرشتگان ،عده ای همانند پیامیران و بخشی بمثابه حیوانات می باشند پیامبر در روایتی می فرماید امت من سه دسته اند : دسته ای شبیه پیامبران ، دسته شبیه فرشتگان و دسته ای شبیه حیوانات . آنها که شبیه پیامبر انند  بر دو کار همت می گمارند : ا- نماز ( یعنی رابطه انسان با خدا ) و 2- زکات (رابطه انسان با مردم ) . آنهایی که شبیه فرشتگاتند همتشان بر تسبیح و ذکرهای الحمد …. ، لا اله الا و ا… اکبر است . . و آنهایی که شبیه حیوانات هستند همشان بر خوردن و آشامیدن و خوابیدن است .لذا انسانهایی بوجود می آیند که به مقام عالی ای همچون « فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَى » (سوره نجم آیه 8) میرسند و البته از میان همین فرزندان ایشان عده ای مصداق آیه 179 سوره اعراف میشوند : « أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ » { آنان همانند حیوانات بلکه پست تر از حیوانات هستند ، اینها همان غافلان هستند (که از عقل و انصاف تبعیت نمیکنند)

وی به عوامل تسلط شیطان بر انسان ها اشاره کرد و افزود:یکی دیگر از عوامل انحراف و غفلت، سلطه و غلبه شیطان بر انسان است: «اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ…»؛[6] شیطان بر آنان مسلّط شده و یاد خدا را از خاطر آنها برد.یکی از کارهای شیطان این است که یاد خدا را از ذهن انسان برده و انسان را دچار غفلت کند.البته فراموش نکنیم مهمترین عامل تسلط شیطان بر انسان خود آدمی است.

استاد حوزه علمیه قم در خصوص گسترش اخلاق در جامعه و جلوگیری از منافذ شیطان در میان افراد و اجتماع گفت:همه ما در مقابل یکدیگر بویژه اجتماع مسئول هستیم و بدون تردید آنانی که قدرتمند و برخوردار از مکنت سیاسی و اقتصادی هستند مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.

حاشیه ها:

در مراسم شب گذشته آقایان شکرخدا موسوی نماینده اهواز ،باوی و حمیدیه و کارون /سیدنور مشاور استاندار و مدیرکل بازرسی و امورحقوقی استانداری و عالمی نیسی مشاور اجرایی استاندار حضور داشته اند.

0000 000 00 0 1 2 4 5 6 7 8 9 10 11 13 14 15 17 18 21 22 23 24 25 27 28 30