عراقچی:کمیسیون مشترک، اجرای آیسا را نقض فاحش برجام دانست

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، شناسایی آیسا به عنوان تحریم هسته ای را کار بزرگی دانست و گفت: در کمیسیون مشترک نیز نگرانی ایران جدی گرفته شد و اعضا تاکید کردند که اگر آیسا اجرایی شود، نقض فاحش برجام است. سید عباس عراقچی روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت نخستین سالگرد اجرایی شدن […]

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، شناسایی آیسا به عنوان تحریم هسته ای را کار بزرگی دانست و گفت: در کمیسیون مشترک نیز نگرانی ایران جدی گرفته شد و اعضا تاکید کردند که اگر آیسا اجرایی شود، نقض فاحش برجام است. سید عباس عراقچی روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت نخستین سالگرد اجرایی شدن برجام برگزار شد، به سوالات خبرنگاران درباره این توافق پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص تمدید قانون موسوم به آیسا و موضع جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مشترک اجرای برجام اظهار داشت: قانون آیسا معروف به قانون داماتو در سال 1996 به ادعای حمایت ایران از تروریسم، موضوع حقوق بشر و تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی علیه ایران وضع شده است و در آن مقطع هنوز بحران هسته ای ایران شروع نشده بود.

وی با بیان اینکه موضوع هسته ای ایران از سال 2006 حاد شد، اظهار داشت: خیلی ها در آمریکا در زمان مذاکرات معتقد بودند آیسا تحریم هسته ای نیست و این موضوع از چالش های بزرگی بود که ما اعضای 1+5 را متقاعد کنیم که آیسا تحریم هسته ای است. چون یکی از دلایل وضع آن تلاش ایران برای دستیابی به سلاح های کشتار جمعی است و چون این دلیل در آیسا ذکر شده بنابراین تحریم هسته ای است. وی ادامه داد: از کارهای بزرگی در جریان مذاکرات انجام شد این بود که آیسا بعنوان تحریم هسته ای شناسایی شد.

عراقچی افزود: ما این قانوان را بعنوان تحریم هسته ای جا انداختیم و رییس جمهوری آمریکا موظف شد این تحریم ها را بلااثر کند. بحث دیگری که با آمریکایی ها در جریان مذاکرات داشتیم این بود که با توجه به اینکه آیسا در آخر دسامبر 2016 به پایان می رسد، تمدید آن هم تحریم جدید بود و از نظر ما نقض برجام است. رییس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: در برجام آمده است که آمریکا یا هر کسی دیگر حق ندارد تحریم های لغو شده را دوباره اعمال کند، ما در همان مقطع هم گفتیم که تمدید این قانون نقض برجام است. عراقچی ادامه داد: تمدید این قانون دست دولت نیست بلکه دست کنگره آمریکا است و سیاست هم این بود که چیزی به کنگره موکول نشود؛ با توجه به فضایی که در کنگره وجود دارد نباید اختیار را به آنها بدهید که در آنجا نتانیاهو حق وتو دارد. با این حال، تمدید قانون آیسا در اختیار کنگره است.

وی اضافه کرد: ما به دنبال این اقدام موضع گیری کردیم و در مذاکراتی که در کمیسیون مشترک داشتیم و در ملاقات با هیات های اروپا و آمریکا تاکید کردیم که تمدید آیسا نقض برجام است؛ چون دوره آن در سال 2016 به پایان می رسد و تمدید آن در 2017 تحریم های جدید است و در این خصوص ما اختلاف تفسیری با هم داشتیم. معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: موضع ما همیشه این بوده و رسما هم توسط وزیر امور خارجه اعلام شده و وقتی هم این کار را انجام دادند همه در داخل کشور اعلام کردند که این اقدام نقض برجام است و یک وحدت نظری در کشور در این خصوص وجود داشت.

**کمیسیون مشترک، اجرای آیسا را نقض برجام می دانند

عراقچی با بیان اینکه در میان اعضای 1+5 در این خصوص وحدت نظر وجود ندارد، اظهار داشت: آمریکا می گوید این اقدام نقض برجام نیست اما بقیه آن را نقض برجام می دانند، ادعای آمریکا این است که این قانون را اجرا نخواهند کرد و حتی اگر تمدید شود، اجرایی نخواهد شد کما اینکه جان کری دستور بلااثر کردن آن را صادر کرد. به گفته وی اتفاق نظری که وجود دارد این است که اگر آمریکا قانون آیسا را اجرا کند، برجام را نقض کرده است. در همین راستا هیات نظارت بر اجرای برجام تصمیماتی برای مقابله با این تصمیم اتخاذ کرد و این ها در شکل دو نامه رییس جمهوری به آقای دکتر صالحی و آقای ظریف تبلور یافت.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: وزارت امور خارجه موظف شد با درخواست تشکیل کمیسیون مشترک، موضع سیاسی ایران مبنی بر اینکه تمدید آیسا نقض برجام است را ثبت کند که این اتفاق افتاد و در نشست کمیسیون هم نگرانی ایران جدی گرفته شد و هم اعضا تاکید کردند که اگر آیسا اجرایی شود، نقض فاحش برجام است. عراقچی خاطرنشان کرد: ما در برجام دو نقض داریم، نقض و نقض فاحش، هر نقضی منجر به از بین رفتن برجام نمی شود کما اینکه آژانش در آخرین گزارش خود در خصوص ذخائر آب سنگین ایران گفت که این ذخائر از 130 تن به 130 و 100 کیلو رسیده است که البته بلافاصله با فروش آب سنگین این مسئله جبران شد. این 100 کیلو نقض فاحش برجام به شمار نمی رود. وی افزود: اینکه تمدید قانون آیسا و یا عدم اجرایی شدن که آثار عملی ندارد، نقض است یا نقض فاحش؛ هیات نظارت بر اجرای برجام تشخیص می دهد و در خصوص عکس العمل هم در آنجا تصمیم گیری می شود.

**پیشران ها اهمیت زیادی دارند/به عنوان شاکی به شورای امنیت نمی رویم

معاون وزیر امور خارجه گفت: فکر می کنم عکس العملی که در موضوع پیشران ها ارائه شد، اهمیت خاصی دارد که رسانه ها هم به اهمیت آن چندان نپرداختند و باید بحث پیشران ها روشن تر شود. معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص نقض برجام و برخی اظهار نظر ها در خصوص برگشت تحریم ها طبق بندهای 36 و 37 برجام اظهار داشت: زمانی که برجام در مجلس بررسی می شد به طور مفصل توضیح دادیم. عراقچی افزود: ساز و کار حل اختلاف در برجام به این شکل است که اگر کشوری شاکی باشد که یکی از اعضا به وظایف و تعهدات خود عمل نکرده ابتدا در نشست دو جانبه مورد بررسی قرار می دهند و بعد از آن کارگروه تحریم و فنی در این خصوص تصمیم گیری کرده و در نهایت کمیسیون مشترک به نتیجه می رسد و بعد از کمیسیون مشترک در سطح وزرا و بعد هم در شورای امنیت تصمیم گیری می شود.

وی ادامه داد: زمانی که مسئله ای به کمیسیون مشترک می رسد اگر کشور مربوطه نتیجه نگیرد اگر ما این کشور باشیم دیگر ادامه نمی دهیم و مسیر جدا می شود و ما به شورای امنیت نمی رویم و طرف مقابل به شورای امنیت می رود. رئیس کمیته اجرای برجام اضافه کرد: طبق بند 36 اگر کشور شاکی راضی نشود، تعهدات خود را به صورت جزئی و یا کلی متوقف می کند و یا به شورا امنیت مراجعه می کند. ما قرار نیست در صورتی که شاکی باشیم به شورای امنیت شکایت کنیم، ما بر می گردیم و برنامه هسته ای و تعهدات خود را به صورت جزئی و کلی و به تشخیص هیات نظارت در اجرای برجام متوقف می کنیم. عراقچی تاکید کرد: این هیات نظارت است که تصمیم می گیرد، چگونه عمل کند. بنابراین رفتن به شورای امنیت خارج از موضوع است و اتفاق نخواهد افتاد.