لامونت: دولت آمریکا باید به اجرای برجام پایبند باشد

لرد «نورمن لامونت» فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران، ضمن حساسیت برانگیز خواندن تمدید قانون تحریم های ایران از سوی سنا،گفت: توافق هسته ای وین با ایران حاصل تلاش و دیپلماسی صبر از سوی دو طرف است و دولت آمریکا بایستی به اجرای برجام پایبند باشد. لرد لامونت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و […]

لرد «نورمن لامونت» فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران، ضمن حساسیت برانگیز خواندن تمدید قانون تحریم های ایران از سوی سنا،گفت: توافق هسته ای وین با ایران حاصل تلاش و دیپلماسی صبر از سوی دو طرف است و دولت آمریکا بایستی به اجرای برجام پایبند باشد. لرد لامونت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ایام بسیار نگران کننده ای است و من امیدوارم که دولت جدید ترامپ به برجام پایبند بماند.

وی افزود: البته قانون تحریم های ایران [که به تصویب سنا رسید. تحریم جدیدی را علیه ایران اعمال نمی کند، بلکه تنها زمینه ادامه تحریم ها را علیه ایران فراهم می آورد. این سیاستمدار انگلیسی درعین حال مدعی شد که این قانون به صورت خودکار «ناقض برجام نیست». وزیر پیشین دارایی انگلیس با این حال تصویب قانون یادشده را، در فرایند جابه جایی قدرت در آمریکا حساسیت برانگیز خواند و تاکید کرد: توافق هسته ای وین با ایران حاصل تلاش و دیپلماسی صبر از سوی دو طرف است و دولت آمریکا بایستی به اجرای برجام پایبند باشد. لامونت افزود: همانطور که برخی مسئولان ایرانی گفته اند، ترامپ را بایستی بر اساس عملش و نه اظهاراتش سنجید.

این سیاستمدار انگلیسی پیشتر نیز در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا به اندازه گفتارش مخالف توافق هسته ای وین نیست، تاکید کرده بود که لندن به برجام متعهد خواهد ماند. وی افزود: به نظر من انگلیس به برجام پایبند خواهد بود. مگر اینکه ایران برجام را نقض کند که در شرایط کنونی شواهدی دال بر این مساله وجود ندارد بنابراین انگلیس به برجام پایبند خواهد ماند. لامونت بیان داشت: موضع انگلیس دست کم برای دو سال آینده (که عضو اتحادیه اروپا است) در قبال برجام مطابق با موضع سایر کشورهای اروپایی خواهد بود که آنها خواهان کاهش تحریم ها هستند. سنای آمریکا لایحه تصویب شده در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تمدید 10 ساله «قانون تحریم ایران» موسوم به I.S.A را با 99 رای موافق و بدون هیچ رای مخالف تصویب کرد و به این ترتیب، کنگره آمریکا به ابقای تحریم های ایران تا پایان سال 2026 میلادی رای داد. حتی اگر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا هم این لایحه را وتو کند باز هم به قانون تبدیل می شود زیرا بیش از دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به این لایحه رای مثبت داده اند.بنابراین بر اساس قانون اساسی آمریکا، وتوی اوباما در این زمینه مورد قبول نخواهد بود.